19 april 2024, 05:04:56

Vedermijt bestrijden in de voliere

Gestart door Rianne, 11 juli 2010, 18:50:41

« vorige - volgende »

Rianne

Het is jaren goed gegaan, maar er is nu toch gebleken dat een paar van mijn valkjes vedermijt hebben. Nu zitten deze allemaal in de buitenvoliere, en de leeftijd varieert van 2 weken tot zo'n 10 jaar oud. Hoe kan ik het beste al deze vogels behandelen?

Caroline

S h i t, wat balen!!  :-\

Ik kan je niet helpen maar wil je wel heel veel sterkte ermee wensen.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rianne

Ik was blij dat Marloes erop attendeerde dat haar jong (bij mij vandaan) het heeft, anders had ik het nooit geweten... :-\

Valk1969

Meer mensen zullen er last van hebben met dit weer zonder het te weten. Is een ware explosie van uitbraak met vedermijt.

Gr,

Patrick

Saar

Oow jakkie... krijg er gewoon jeuk van!
Ik zou een VA bellen, misschien is er wel een speciale spray voor!

Valk1969

De vogels moeten behandeld worden en de omgeving met ander spul. De eitjes die gelegd zijn komen binnen 3 dagen uit dus een complete behandeling van vogel en omgeving duurt 2 weken.

Jongen die geplukt worden door de ouders moeten extra in de gaten gehouden en vooral als koppels het eerder nooit gedaan hebben (of er moet teveel eiwit gegeven zijn waar ze zeer gevoelig op kunnen reageren maar alle jongen worden dan geplukt).

Gr,

Patrick

Marloes468

Hoi Rianne,

Onze Charlie heeft vederluis.. niet mijt.

Van internet:

- ''De lange veerluis. Deze luis zit tussen de vlaggen van de veren. Deze zit vooral op dekveren en op slagpennen. Zwart van kleur.''

- ''De veermijt. Deze leeft van het veer-eiwit (keratine) dat voorkomt in de veerschacht en in het veerpoeder. Een veermijt is ongeveer 0,4 mm groot en lichtbruin van kleur. Zij kunnen ervoor zorgen dat de aangetaste veer uitvalt, ze kunnen een groeiende veer slecht laten uitgroeien of gaten in de veervlaggen maken door de baarden en de haakjes weg te vreten. Zij leggen hun eieren aan de schacht van de veer. Deze mijt kan zeer schadelijk zijn!''

Veerluis is makkelijker te bestrijden dan veermijt, want veermijt is hardnekkiger.

Wij hebben Charlie met de bogena birdspray behandeld
(1e keer kostte dat wel een half flesje incl. kooi en speeltjes).

Charlie heeft nu geen luizen meer.. althans, ik zie ze niet meer. Vrijdag de 23ste gaan we hem weer insprayen en zijn kooi enz. ook voor de zekerheid.

Ik las dat veerluis/mijt in de staartveren begint en dat ze zich langzaamaan naar boven toe werken.
Bij Charlie zaten ze vooral in de staartveren op een rijtje maar ik zag er ook 2x eentje over zijn vleugels lopen.

Misschien voor je voilliere een hogedrukspuit er op, met een bepaald ontsmettingsmiddel er in?

Groetjes,

Marloes

Rianne

Ik heb van Patrick een goede tip gekregen die zowel voor de hele jonge als voor de oudere vogels werkt :)

Valk1969

Klopt Rianne,
Spul is voor zowel vedermijd als luis en ook tegen bloedluis. Je pakt alles in 1 keer aan. Bird spray is niet mijn favoriet en kan zeer schadelijk zijn voor de luchtwegen van jongen vogels of vogels die er gevoelig voor zijn zoals splendids. Ik dacht er ook last van te hebben maar zag dat 1 van mijn mannen de jongen plukt en heb deze gelijk apart gezet. Plukken van jongen kan een betekenis zijn dat er vedermijd of luis aanwezig is en vooral in de broedblokken.

Plukkende valkparkieten kan ook trouwens een teken zijn van teveel eiwitten maar dan moeten de meeste of alle koppels het doen.

Ik maak in ieder geval de behandeling hier af voor alle zekerheid en is het zo dat ik ze niet had dan weet ik het nu zeker  ;) De kosten zijn het niet (vind ik als je het vergelijkt als je een dode vogel moet laten testen of onderzoeken en alsnog moet behandelen). Kan ook als prefentief gebruikt worden en zeer raadzaam met deze temperaturen. Maar ieder zo zijn eigen keuze.

Gr,

Patrick

Marloes468

Hey Rianne,

Hoe gaat het nu met de veerluis?
Bij Charlie is alles weg maar a.s. donderdag herhalen we de spraykuur.

Groetjes,

Marloes

♪ Marlies

Citaat van: Rianne op 13 juli 2010, 10:35:50
Ik heb van Patrick een goede tip gekregen die zowel voor de hele jonge als voor de oudere vogels werkt :)


Hoi Rianne, ;D

Zou je die tip hier neer willen zetten zodat wij , als we er mee te maken krijgen, die ook kunnen gebruiken.

Groetjes Marlies ;)

Rianne

Het is een telefoonnummer van iemand die een spray heeft tegen de mijten. Als je me een IM stuurt, kan ik je het nummer wel geven.

Valk1969

http://www.valk1969.nl/attachments/Image/banners/Topetfarma.gif
Deze heeft er spul voor wat echt goed werkt.
Staat ook in het vogelblaadje met een advertentie van de nederlandse vogelbond.

Gr,

Patrick

mariannenl

vogelspray van beaphar helpt ook  maar dan alles behandelen. ook blokken, naden en kieren en de vogels zelf

Ik heb altijd gehoord dat als je in het blok een beetje shag doet ze niet komen, ze schijnen hier een hekel aan te hebben
Zelf heb ik dat nooit uitgeprobeerd.


Mariannenl

coolsille2

Heb ook dat probleem gehad,met een spray moet je dieren en voliere inspuiten