genoeg/volwaardige voeding? Valkje komt niet aan!

Gestart door Sjors, 7 juli 2010, 15:35:18

« vorige - volgende »

Sjors

Hallo iedereen,

Ik heb sinds 4 dagen een valkje van 5/6 weken oud. Hij woog op de eerste dag toen ik hem had 85 gr voor de voeding. Nu woog hij vanmorgen voor de voeding 79gr. Hij krijgt 2x daags handvoeding, en ik hij eet soms ook al wat trosgiest wat op de bodem ligt. Is het erg dat hij niet veel aankomt op deze leeftijd? Of zou ik hem een voeding extra moeten geven? Maar dan ben ik weer bang dat ik hem overvoer, omdat hij zelf ook al een beetje gaat eten.
Ik heb nu voeding van Cede. Er staat nergens duidelijk op de verpakking hoveel ik hiervan moet geven. Ik doe een schepje, vermengt met water. Klopt het dat ik hier nog eivoer doorheen moet doen, en dat het dan goed is? PS ik geef mijn valkje7/8 ml per keer (2x daags).
Heeft iemand antwoorden op mijn vragen??

Groet Sjors

Kimm

hoi sjors,

als je valkje aan het afvallen is en hij nog niet zelf eet, dan krijgt hij te weinig voeding. ik zou er nog een voeding bij gaan doen.

van het merk cede weet ik niks vanaf. maar daar zal je nog wel antwoord op krijgen.
de meeste mensen gebruiken nl nutribird.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sjors

Hoi Kim,
Bedankt voor je reactie! Ik vind het best twijfelachtig. Hij gaat nu ook meer bewegen, en vliegt soms al door de kamer. Doordat hij zo beweeglijk is nu, vreet dat ook energie denkt ik. hierdoor valt hij ook af denk ik. Maar waar ligt die grens he, van het afvallen. wanneer moet je echt gaan ingrijpen...

Kimm

juist omdat hij meer gaat bewegen, heeft hij zijn voedingsstoffen nodig.
tja waar ligt de grens.......

als ze gaan vliegen, dan vallen ze altijd af, dat hoort erbij, alleen dit valkje eet nog niet zelfstandig, dus dan vind ik het wel link om het bij 2 voedingen te houden.

geef je nu s'morgens en s'avonds voeding?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Yvon

Hoi hoi

Ik denk dat je het wel goed doet zo.  ;)
Als je meer voeding gaat geven dan heeft het ook geen reden meer om naar eten te zoeken.
Dat het valkje niet aankomt is niet erg,zolang het maar niet afvalt.
Als je het gewicht zo rond de 80 / 85 kan houden is het al goed.
Het Cede voer ken ik niet,ik gebruik nutribird a21 .
Als de pappers zo rond de 3 weken zijn maal ik eivoer en pellets voor grasparkietjes om dat er doorde pap heen te doen.
De pap moet wel vla of appelmoes dik zijn.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Peggel

maar een valkje van 5/6 weken weg doen vind ik best wel erg vroeg.
ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst 2 vogels van haast 7 weken naar de buren heb gedaan, ze had wel ervaring met pappen, ook al wilde ik het eigenlijk niet want pappen waren ze ook niet gewend, maar... ze woon aan de overkant, en de afspraak was.
niet goed, meteen terug naar de ouders en even wachten.
misschien omdat deze jongen met nog 3 jongen, 2 ouders en 3 andere parkieten zaten wilden ze echt geen pap, maar eten helemaal zelfstandig.
dit was mijn eerste risico die ik nam, maar als het vreemde mensen waren ging dat feestje dus echt niet door.

eerlijk gezegd heb ik ze ook niet gewogen, en ga van de week kijken hoe en wat.

wat ik wel weet is dat hun moeder met 7 weken al 100 graam woog :o
dus of dat nu geslacht bepalend kan zijn zou ik echt niet weten.

succes ermee:)

Valk1969

een valkparkiet in of net uit het broedblok is altijd zwaarder in gewicht en na het uitvliegen zal dit direct afnemen. Ze hoeven in het blok ook niet zo veel te bewegen wat weinig voeding verbrand dus.
Gewicht verlies na uitvliegen of de eerste 2 of 3 weken erna is normaal en zal er vanzelf weer bijkomen.
Had een valkparkiet die met 4 weken 107 gram woog en met uitvliegen nog maar 86 gram. Inmiddels een jaar verder dik boven de 100 gram(schat iets van 120 tot 130 gram).

Zolang die eet en geen wormen heeft is het goed  ;)