18 augustus 2025, 17:04:04

Speedy

Gestart door Trudie, 24 augustus 2002, 05:43:07

« vorige - volgende »

Natanella

Hallo Trudie, wat ontzettend leuk, die verschillende persoonsbeschrijvingen van je valkparkieten! Daar uit blijkt toch duidelijk dat geen valkparkiet gelijk is.
Natuurlijk zal het ook wel schelen hoe ze gewend zijn als jonkie, maar dat zegt dus ook weer niet alles, blijkt wel uit jouw verhaal.
In ieder geval voor mij ontzettend leuk om te lezen en ook leerzaam
Groetjes, Natanella

Speedy

11 juli 2003, 17:20:05 #271 Last Edit: 11 juli 2003, 17:21:28 by Speedy
Erg leuk dat jullie graag hier alles lezen over onze 5 lieverds.
Ik ben er ook heel blij mee, dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden.

Gisteravond laat, was er weer eens paniek losgebarsten in de volière.
Dit keer was het Punky die een beetje bloed had aan allebei haar vleugelrandjes.
Ik heb niks scherps in de kooi hangen, dus snap niet dat het daar steeds open kan gaan.
Ik heb haar (tegen haar zin, maar iets minder bijterig) uit de kooi gehaald en even bij me genomen om alles goed te bekijken of er niet iets meer aan de hand was, dan alleen die vleugelrandjes.
Geen veren die geknakt waren gelukkig, dus heb haar even geknuffeld.
Ze wilde niet hoor, maar ik hield haar gewoon tegen mij aan, ze begon dan maar aan mijn ketting te knagen.
Ik heb tegen Punky gepraat en kusjes op haar koppie gegeven, ze beet me niet.
Opeens zag ze haar kans om te ontsnappen, en vloog nog een paar rondjes door de kamer.
Ik heb haar van het dak gehaald, (volière dak hoor ;D) en haar terug de kooi in.
Ze was al rustig geworden en heb de rest ook even lief aangesproken...welterusten gezegd en ben gaan slapen.
Vanmorgen niks aan de hand, alles deed weer normaal.
De vlekjes opgedroogd bloed zie je nog wel zitten, maar dat moet met badderen maar schoon worden, ik wil daar niet zomaar aan gaan zitten, ook niet leuk voor Punky.
Ik bracht net trosgierst naar ze en Punky kwam al meteen naar me toe en wilde eruit....dan durft ze wel aan mijn ring te peuteren, de boef.
Ik probeer haar dan met mijn vinger te aaien, maar nee ze deinst nog steeds terug.
In ieder geval, weet ze dat ik haar niks kwaads doe, ze is gewoon slim.
Dat pakken heeft ze nooit leuk gevonden en daarom blijft ze uit de buurt van mijn handen.

Wat is dat toch dat bij die vleugelrandjes het zo snel gewond kan raken?
Is het vel daar zo dun?

Later deze middag.
Ik hoorde een vreemd fluitje..... en ik kijk verbaast heel snel om.
Ik denk dat het Angel was.... hm....toch een man?
Jeetje wat twijfel ik nog.
De meesten van jullie denken ook dat het een man is, dit zag ik aan de poll
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Boek;action=display;num=1057103862
Omdat Yellow dus niks probeert bij Angel, begin ik dit nu ook langzaam te geloven hoor...maar dan ook heel langzaam. :D :D
Ik hou haar (hem) nog ff goed in de gaten vanaf nu.

Natanella

:D ha Trudie, zag ik je toch al bijna op het dak zitten, hahaha. Wat dat bloed bij de veertjes is: ik heb geen idee. Maar blijkbaar heeft ze er toch ook geen pijn aan.
Voor mij is het wel prettig om te lezen, dat jij ook een valkje hebt wat terughoudend is voor je handen. Dat heeft Solo van mij ook. Maar gelukkig gaat hij nu tijdens het vliegen wel steeds vaker landen op mijn hoofd. Eerst per ongeluk, maar nu ook echt bewust. Dus dat is een goed teken, toch?
En met een tak zet ik hem weer in zijn kooi, daar trapt hij tot nu toe nog steeds in.
Ben wel benieuwd wat voor reakties je krijgt op die bloedrandjes!
Veel succes met je kanjers (en leuk, die handtekening, kan ik goed zien over welke je verhaal gaat!) g roetjes Natanella

HQ

Hoi Trudy,

Ik ben vannacht tot 1 uur online geweest omdat ik niet kon slapen voordat ik jouw verhaal-berichtjes had uitgelezen.

Leuk om te lezen zeg! Ik ben heel benieuwd hoe het nu met Yellow gaat, werkt de telefoon truc nog? Zou heel erg sneu zijn als je hem weg moest doen, maar ik zou het wel begrijpen. Wij zouden zelf ook gek worden van een schreeuwende valk.

Ik hoop nog veel van je te mogen lezen!

Enne, ik ben de inhaalrace met je begonnen en heb een eigen dagboek gestart, ik heb uitgerekend dat ik 6 jaar 5 maanden 3 weken en 1 dag nodig heb om meer berichten dat jou geplaatst te hebben  :D

HQ

Speedy

Hoi HQ,

Jeetje zeg, dus je moet zoveel jaar erover doen? nou doe je best zal ik zeggen. :D :D :D :D
Ik ben volgende maand een jaar hier op het forum.
En ja, altijd wel iets te vertellen hoor.

Yellow heb ik nog steeds, ondanks het gemopper op hem, blijft hij denk ik ook wel hoor.
Ik wil hem niet weg trekken van Punky.
De telefoon truc, werkt helaas niet meer, hij gaat vrolijk door.
Het is trouwens niet krijsen wat ie doet, maar heel hard fluiten op een vaste toon.
Een lokroep of zo.

Heel leuk dat je het blijft volgen hier, ik lees ook graag de anderen hun ervaringen.
Ja en dan is het wel eens een dagtaak die je hebt hoor, aan het lezen alleen al hier.

Hopelijk kan je nu weer slapen..

Groetjes,
Trudie

HQ

Hoi,

Ja ik kan vanavond weer op tijd naar bed (alhoewel, het is nu ook al weer na 11-en). :( En gezien het tempo waarin jij hier berichten plaatst, ga ik je nooit inhalen. Maar het werkt inderdaad verslavend.

KJ (onze nieuwe man) heeft ook een vrij eentonige fluit, enorm hard. Steeds een hogere en een lagere toon achter elkaar, net een soort gezaag.
Ik had al gehoord dat valken onwijs hard kunnen fluiten, maar hier schrok ik wel even van. Nu fluit hij  gelukkig maar 1 of 2 keer per dag zo hard (even afkloppen), maar ik moet hem wel snel een leuker deuntje aanleren.
Vroeger hebben we wel parkieten gehad, maar die zijn toch veel minder leuk dan valken.

Maar 5 valken lijkt me toch iets te veel. We hebben ook al 2 honden en een 3e op komst  :o
En binnenkort dus waarschijnlijk ook een nestje valken,. veel sneller dan gepland en verwacht. We hadden zoiets van in de toekomst willen we misschien ooit een nestje kweken, maar de valken dachten daar heel anders over en zijn nu dus al flink aan de slag gegaan.

Yep, 23uur15 mooie tijd om naar bedje te gaan

Slaap lekker
HQ

Mandy

Hahahaha, dat wordt een jubileum dan Trudie, met een valkparkiet.com taart?! :P :D
Ik zit hier nu een maandje of 8 op, sinds november geloof ik?

Ik ben ook benieuwd wat Angel straks nou blijkt te zijn...

Enne vervelend hoor met Punky... Heb je toevallig ook geen uitgevallen pen gezien? Het zou ook een bloedpen geweest kunnen zijn?

Hou Yellow nog maar lekker bij je en kijk het rustig aan, want als je twijfelt en je geeft 'm een ander adres en je krijgt spijt...oei oei oei dan blijf je jezelf dat kwalijk nemen hoor. En je man en meiden ook denk. Weg doen kan altijd nog hé. En wie weet wordt ie later toch nog rustiger als tie een koppel met Punky zou vormen en jij straks mooie broedverhalen in een dagboek kan plaatsen! ;D

Maar deze verhalen zijn ook al mooi genoeg om te lezen hoor, daar hoef je geen jongen voor te hebben. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Tja, wat moet ik hier nu van denken, ik vraag me af of er bij één van jullie ook zulke mannen valkjes met elkaar omgaan, als deze 2 van mij.

Yellow heeft zo af en toe even dat macho gedrag en gaat hij flink tekeer met fluiten (roepen) en met zijn vleugels ietwat opzij.
Dit is wel zo interessant voor Speedy lijkt wel.
Dan hangt Yellow eerst aan de tralies.... dan komt Speedy ernaast hangen op dezelfde hoogte.
Echt waar, vleugel aan vleugel.
Yellow gaat dan tekeer en heeft een vast riedeltje en na ieder riedeltje gaat zijn snavel tegen de tralies aan.
Zoiets: fluit - fluit fluit fluit- fluit en dan gevolgd door de tralies. (dit doet hij met een schuddende kop)
Het is echt een duidelijke ritme.
Speedy bekijkt dat allemaal eens goed.
Het gaat zo een tijdje door, tot Yellow weer van plek veranderd en op de stok springt.
Hup Speedy erachteraan.... het ritueel gaat dan verder met, over de stok heen en weer lopen...dit is dus die beruchte valkjes tango.
Hup daar gaat Yellow weer de andere kant op, tegen de tralies hangen, gevolgd door Speedy die precies dezelfde kant op gaat als Yellow.
Hangen naast elkaar en kijken elkaar aan.
Vechten gebeurt gelukkig niet hoor.
Ze zitten niet aan elkaar of zo, alhoewel ik Speedy wel toenadering zie zoeken, door met zijn snavel die van Yellow aan te willen raken.
Dit gaat bijna elke dag zo wel ff hier met die twee.
Zullen ze nu echt een onderonsje met elkaar hebben?
Mannenpraat?

Marianne

Hoi Trudie,

Ik zie in een verhaal toch iets van herkenning.
Bassie en Dobey, mijn twee mannetjes, fluiten elkaar ook na.
Gaat de ene op het schommeltje , wil de ander dat ook.
en zo kan ik nog wel meer dingen op noemen.
Ik heb dat ook met Jewel en jacco, de dames in het gezelschap. Waar de een zit , zit de ander en samen de veren poetsen is ook een bezigheid van ze.
Gezellig toch, zo als vrienden onder elkaar.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Barbara

Mijn 2 mannetjes kroelen elkaar en als ik Dimi kroel, komt Croky zelfs aan Dimi's kuif trekken om zelf aandacht te krijgen! Verder volgen ze elkaar inderdaad overal. Ik zou er bijna wat van denken! ;-)

Speedy

18 juli 2003, 23:33:26 #280 Last Edit: 18 juli 2003, 23:58:55 by Speedy
Vanmorgen ontdekte mijn jongste dochter een gaatje in de snavel van Punky.
Ik schrok me rot en zei eerst nog, "dat kan niet joh, het zal wel vuil zijn".
Nou helaas is het dus wel degelijk een gaatje.
Dit moet door Yellow gekomen zijn, hij is altijd aan het bekvechten met haar, de anderen kunnen dit niet gedaan hebben.
Ook is Yellow zeer krachtig in de snavel, als hij een sepia schelp aan kruimels bijt.
Ik baal nu enorm hoor, dit komt niet meer goed.
Het bloedt niet of zo, maar het is niet nodig.
Stel dat het wel door en door is, dan heeft ze geen snavel meer, dan zou ze niet meer kunnen eten.
Het zijn heel kleine gaatjes, de onderste wel door zo te zien, de bovenste beschadigd.
Meer reden om hem weg te doen?
Zucht))))
Op de foto kan je duidelijk die gaatjes zien zitten.
Punky vond het niet fijn om in mijn handen gevangen te zitten, maar het moest.
Nu had ik meteen de kans om haar ook weer even te knuffelen, want ondanks haar bijten, geeft ze me toch kusjes op mijn lippen en bijt (gelukkig) niet.
Ze was nadat ik klaar met haar was, wel heel erg aan het hijgen hoor.
Ze vond het echt helemaal niks.

Paul

Hoi Trudie,
Die gaatjes in  de snavel van Punkie die zitten toch ergens middenin de snavel zo te zien op de foto?
Volgens mij kan dat niet van bijten komen want dan zou er gewoon een hap uit de snavel zijn en geen gaatje, dat heeft een andere reden denk ik.
Mariska heeft dat ook bij Coco dacht ik en dat is ook anzelf gekomen geloof ik.
Het is niet ernstig gellof ik hoor en het kan zelfs wel weer dichtgroeien, een snavel is een soort bot en dat groeit weer tegen elkaar met de tijd.
Als er echt een stuk uit is is dat wat anders misschien maar een snavel groeit en bij sommige vogels moet is zelfs wel eens worden bijgeknipt.

Groetjes,  Paul

Speedy

Hoi Paul,

Ja ik weet het nu ook niet hoor, het lijkt mij gewoon door dat bekvechten gebeurt te zijn.
Ik heb het niet gezien ook, ze doen het wel vaker, dat hoor ik.
Het is niet tot bloedens, gelukkig.
Het is balen, dus moet het ff aanzien allemaal, of ik nieks vreemds eraan zie gebeuren.
Ze gaan weer net zo met elkaar om als anders.

Bedankt Paul,

Groetjes,
Trudie

Speedy

19 juli 2003, 17:55:47 #283 Last Edit: 19 juli 2003, 17:57:09 by Speedy
Ik heb vanmorgen mijn 2e hands boek ontvangen.
Het is een ouder boekje is schat uit de jaren 80.
En daar staan ook wel wat leuke foto's in en ook weer veel informatie, die weer anders uitgelegd worden als in de andere boekjes, zoals over het grit.
Hierover heb ik al bij voeding bij grit iets over overgeschreven.

Dit is het boekje, misschien hebben één van jullie deze ook al.

Lique

Hoi Trudie,

Dat boekje hebben wij ook, net als dezen:

Groetjes Lique