4 mei 2025, 21:00:46

eerste ei

Gestart door shara, 4 juli 2010, 00:06:02

« vorige - volgende »

shara

4 juli 2010, 00:06:02 Last Edit: 4 juli 2010, 00:31:39 by shara
goeie avond

na een avond heerlijk vertoeven bij een vriendin van mij. dacht ik laat ik eens naar huis gaan.

heb shara al verschillende dagen rustig op de bodem van de kooi zien zitten maar dacht dat dit vooral door de warmte kwam omdat ze nog wel heel vrolijk en levenslustig was. al met al dus niets aan de hand. behalve dat toen ik hem hoo sorry.. haar begroette vanavond zag ik een ei in de kooi liggen. uiteraard onbevrucht omdat er geen mannetje in zit.

nu heb ik hier verschillende vraagjes over zoals.
-wat ga ik doen met dit eitje.
-moet ik een broedkooitje kopen?
-zag haar geilen op een spiegeltje. moet die weggehaald worden?
-en natuurlijk dat beestje een beetje met rust laten of aandacht geven.

ook weet ik dat een valkje het beste 2 keer in het jaar kan leggen en niet vaker (kan wel maar zou niet goed zijn) . maar wil het liefst dat ze helemaal niet legt kan dit. zo ja hoe kan ik dit het beste doen(zowiezo dan geen broedkooitje kopen lijkt mij).

sorry voor de vele vragen maar wil het beste voor me vogeltie dus voor de zekerheid deze vragen nog even.

alvast bedankt voor het lezen en beandwoorden

groet Henk

FroukjeH

Kan je ook niet echt antwoord op al je vragen geven. Ben ook maar een beginner. Weet wel dat mijn valkje vorig jaar ook haar eerste (onbevruchte) eitjes heeft gelegd. Heb ze toen 3 weken laten broeden en toen ze haar interesse verloor heb ik de eitjes weg gehaald. Heb op dit forum ook wel adviezen gelezen van om de dag een eitje weg halen.
Mijn valkje kreeg afgelopen december weer eitjes. Na 3 weken eitjes weg gehaald maar toen kreeg ze weer nieuwe eitjes. Om de dag eitjes weg gehaald maar ze bleef broeden. Tot en mei heeft dit geduurd. Toen kreeg ik bij de VA het advies om alle eitjes weg te halen en haar zogenaamd van de leg te brengen: door dingen binnen en buien haar kooi elke dag te veranderen. Zoals haar speeltjes van plaats veranderen, drinke en etensbakje, kooi, enz. enz. Dit heeft geholpen. Ze heeft nog geen ei weer gelegd.

Wens je veel succes