19 april 2024, 23:34:24

advies gevraagd

Gestart door utspulletje, 15 juni 2010, 20:07:53

« vorige - volgende »

utspulletje

Beste allemaal,
Sinds 19, 20 en 21  mei zijn wij de gelukkige eigenaren van 3 babyvalkjes. Moeder had de eieren op de grond van de kooi gelegd. We hebben de eitjes overgelegd in het broedblok maar ze durfde er alleen in als we de voorkant eraf hielden.
Nu zitten we met het probleem dat de ukken steeds het broedblok uitgingen. We hebben de opening verkleind maar ook daar trappen ze sinds vandaag niet meer in. Ze willen er gewoon uit. Dus heb ik het broedblok weggehaald en de ukkies op de bodem van de kooi zitten nu.
Nu het probleem. Sinds een week of 2 is vader de jongen aan het plukken. Hij voert ze daarnaast ook maar het is doodzielig. Vanavond was de druppel. Als ze zo op de bodem zitten blijft hij ze maar plukken. Ik weet niet wat wijsheid is. Paps maar in een andere kooi? Moeders alleen met de ukken laten of ook bijvoeren? Ik wacht in spanning op jullie proffessionele advies.
GRoetjes Hylke
ps hieronder een foto zodat jullie kunnen zien wat paps gedaan heeft......


Kimm

hoi,

ik zou ze bij pa weghalen en de moeder laten voeden en evt gaan bijvoeren. maar ik hoop dat je nog wat meer reacties zal krijgen.
het is altijd zo sneu als ze zo flink worden geplukt. dat geeft ook weer stress bij de kleintjes.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Geo

Ik zou ze ook weghalen bij de man, de pop kan ze wel alleen voeden( 3 stuks). Zou het zo wie zo wel goed in de gaten houden of ze daadwerkelijk genoeg krijgen, anders bijvoeden.

Succes

Lin

valkje doet me een beetje aan een oud valkje van mij denken die ook geplukt was, die had een ik een jasje gegeven gemaakt van een panty:

Beginnetje komt..


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

utspulletje

Hoi Lin,
Was dat ter bescherming voor paps? Want dat zou super zijn, dan kan ik hem er gewoon bijhouden. Of is dit puur om de warmte beter vast te kunnen houden?
Groetjes Hylke

utspulletje

Ik zit met mijn handen in het haar. Moeder is alleen maar bezig met paps die in de andere kooi zit en kijkt zeer slecht om naar de jongen. Hun krop is nagenoeg leeg maar de pap uit het spuitje accepteren ze niet. Doen jullie overigens met een normale thermometer de temp van de pap meten?
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe je dat dwangvoeren doet, liefst met filmpje?
Na al die tijd moet ik er niet aan denken dat het uitloopt op een drama.
Groetjes Hylke

Kimm

in het begin vinden ze dat spuitje niks. je zal het toch moeten doen. gewoon heel voorzichtig en heel zachtjes er een beetje inspuiten. ze moeten gaan wennen aan die spuit.
ik heb geen filmpje. ook al krijg je er een paar druppels pap in, dat is in ieder geval iets. vaak als ze het spuitje kennen, gaan ze eten als de beste.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

utspulletje

Hoe lang duurt dat wennen meestal? En hoe houden jullie de temperatuur van die pap goed. Ik wordt echt helemaal wanhopig van die strijd. Heb je net de pap op temperatuur, kan je gauw het gevecht beginnen en voor je het weet is de pap al weer koud. Ze weigeren het hier nog steeds, slikken niet, schudden alles er weer uit, ik zat uiteindelijk zelf meer onder de pap dan zij. Op youtube zie je alleen maar voedingen bij birdies die al weten dat er eten uit dat tuutje komen en er erg gretig op zijn, dus dat geeft ook weinig houvast. We zijn nu uit pure wanhoop maar zelf aan het klussen geslagen om te kijken of we een afscheiding in de kooi kunnen bouwen zodat paps in ieder geval wel dicht bij zijn vrouwtje is want zij stopt gewoon met eten en is alleen maar bezig met haar man en andersom idem dito. En de jonkies worden compleet genegeerd ;-(
Groetjes Hylke

Paula

Je zou de handopfok in een klein bakje kunnen doen en dan dat bakje vervolgens in een grotere bak zetten, waarin je heet water doet. Zo blijft de handopfok wat langer warm.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Lin

hoi ja dat was een panty vastgezet met paperclips. Werkt eigenlijk wel prima.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

kan je tips vinden om pap warm te houden enzo. Wel blijven proberen hoor. rustig in de zijkant van de bek spuiten en laten slikken. Je kan de snavel een beetje vasthouden zodat je beter kan richten. ken je niet iemand die ervaring heeft?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

utspulletje

Hoi allemaal,
Ik heb het pappen opgegeven, gelukkig is het probleem opgelost. We hebben de kooi in tweeën gedeeld zodat paps niet meer bij de jonkies kan. De schat voert echter wel door de tralies heen (en pakt zo af en toe een veertje mee). Moeders is inmiddels ook weer helemaal normaal en voert goed dus ik hoef me geen zorgen meer te maken. De ukkies worden ook steeds tammer nu, ze zitten soms echt te genieten van het aaien en dat is zoooooo leuk ;-)
Bedankt voor al jullie tips!
Groetjes Hylke

Paula

Fijn dat het op de 'natuurlijke weg' goed verder gaat.
Leuk dat de kleintjes al zo tam worden.
Veel succes er nog mee!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)