11 mei 2025, 09:09:34

nachthok?

Gestart door Manouk, 30 mei 2010, 10:58:42

« vorige - volgende »

Manouk

Ik heb een mooie buitenvoliere gezien, maar hierbij zit geen nachthok,
ik denk wel dat het belangrijk is dat ze die krijgen, dus wil ik die zelf gaan maken, maar hoe begin ik hier aan???

iemand ideeën??

liefs
Manouk

Geo

Hoi,

Heb je een foto van die voliere, misschien kan ik je dan adviseren hoe het te maken.

Manouk

http://link.marktplaats.nl/344931160

hierbij een link van de voliere..
had hem ook al bij mijn dagboek geplaatst..
ook is de vraag of het een goede is?? hij is van hout, maar ik vind het een beetje dunnig hout...
wil hem nog wel bewerken voor slechter weer )dus lakken met veilige lak voor de dames en heren. ;)

en een ander vraag die ik nog had is, wat voor een vogels bij valkparkieten zouden gaan??

groetjes
Manouk

Geo

Hoi,

Op zich geen verkeerde voliere, en idd hout een beetje 'dunnig'. Als ik hem zou kopen zou ik er dwars balkjes tussen maken op de 3 vlakken waar het gaas van boven tot onder loopt, net zoals in het aangebouwde gedeelte.Dat aangebouwde gedeelte is dat een sluis? zo nee , maak daar nachthok van. zo ja , maak het nachthok aan de andere kant.
zodat je aanzicht gelijk is met de linker kant.
het hout kun je gewoon beitsen met Ceta buitenbeits.
wat ik verder zeker zou doen is het gaas dubbel maken, ivm katten.
en dan je vraag welke vogels bij valken kunnen, dat zijn er heel veel maar zeker geen grasjes. dus tropische vogels, kanaries maar ook kleinere parkietachtigen zoals, bourkes zijn hele rustige vogels en turquoisines, eleganten en kakariekies dat zijn echte clowns in een voliere.
hoop dat je hier wat aan hebt.

Manouk

jah helemaal een geweldig antwoord ;)
bedankt aan de linkerkant is inderdaad de sluis..
daarom ook dat ik voor deze voliere gekozen heb, omdat ik zeker wou zijn van een veilige in en uitgang voor mijzelf....

Ik was alleen wat aan het rondkijken, in eerste instantie gaan er 2 koppeltjes valken in, maar hij is natuurlijk groot genoeg en dan is het erg verleidelijk ;)
Het dubbel gaas was al de bedoeling, want ik wil geen kattenproblemen..
ik had ook al zitten denken om aan de dichte kant van boven tot halverwege een soort nachthok te hangen en dus aan de binnenkant van de voliere.. of is dat lastig of onhandig naar jou idee??

ik ben een totale leek op gebied van buitenvolieres, daardoor de vele vragen,
maar gelukkig kan je hier goed terecht met zulke vragen :D

Geo

gaas is erg duur hier in winkels maar heb wel een adres voor je waar het goedkoop is : http://www.gaasgigant.nl/
nachthok in de voliere hmmm  wordt de ruimte voor de vogels weer kleiner. persoonlijk zou ik hem dan aan de rechter kant maken, scheelt toch gauw weer een paar koppels die je meer kunt gaan houden. Je maakt een zelfde frame als de sluis, en je betimmert het met rabatdelen of vloerdelen, voordeel van deze planken is dat ze met veer en groef in elkaar schuiven dus tocht dicht. en op het dak leg je plastic golfplaatjes. En het geheel beits je in dezelfde kleur, en je hebt een perfecte voliere.

Manouk

ok bedankt, ik zal morgen gelijk even kijken...
nu is bedtijd voor mij ;)

morgen om 8 uur weer aan het werk..
bedankt en weltrusten..

groetjes
Manouk

Manouk

Goedenavond.

Hier weer een berichtje van mij..
ik heb vandaag de voliere besteld.. en wil dus ook snel beginnen met de ondergrond en met het binnenhok.
Nu is de vraag, als ik hem met rabatdelen betimmer, is het dan nodig dat ik ook nog isolatiemateriaal gebruik?
want ik lees dat de meeste valkjes ook met vorst gewoon buiten slapen...
wat is wijsheid??

groeten
Manouk

Geo

Klopt, de meeste valkjes slapen gewoon buiten. hier bij mij ook. zelfs afgelopen winter met -13 . belangrijk is wel dat ze tochtvrij kunnen zitten. maar je kunt ze ook leren naar binnen te gaan, d.m.v. lampje aan doen als het donker wordt. als je het hok van rabatdelen timmert hoef je het niet te isoleren, zoals gister al zei, rabatdelen vallen in elkaar dmv veer en groef, dus tochtvrij. buitenkant beitsen en binnen wit maken met latex en er komt geen wind meer door. je kunt op mijn site zien hoe ik het gemaakt heb. http://www.twellobird.nl
ik heb het nachthok van geimpregneerd tuinhout gemaakt zonder veer en groef, en zit nu met naden omdat het hout is gekrompen, die kit ik nu allemaal dicht voor de winter. trouwens mij andere vogels gingen wel allemaal naar binnen, als het licht aanging, wat ik op een timer had aangesloten.

succes met het bouwen, en laat het hier zien (foto's) wat je er van gemaakt hebt. En als je nog meer vragen hebt stel ze gerust.

Groetjes, Geo

Geo

Hallo, schiet het al op met de voliere?