Broeds gedrag van mannetje zonder vrouwtje

Gestart door Indie, 15 juni 2010, 10:28:53

« vorige - volgende »

Indie

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over het gedrag van mijn valkparkiet Indie.

Hij is nu bijna 1 jaar en heeft erg veel interesse om overal maar in te kruipen. Hij weet altijd prima aan te geven wat hij wil en wij geven daar meestal ook aan toe. Mij ziet hij als zijn partner.

Op een gegeven moment heb ik hem een lege schoenendoos gegeven en dit was voor hem helemaal het einde. Compleet met twee nep eitjes was hij helemaal in de wolken en was van 's morgens tot 's avonds aan het "broeden". Omdat dit niet echt leuk is hebben we alles weggehaald.
Het was daarna ongeveer twee weken vrij rustig maar nu begint het weer opnieuw. Hij wil weer op de plek waar hij de vorige keer zat en vertoont weer broeds gedrag.
Hoe kunnen wij dit afleren/voorkomen, moeten wij hier aan toe geven of juist niet? gaat het vanzelf over? wat kunnen wij in deze situatie het beste doen?
Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.
Sonja

Geo

Is het wel een mannetje? Je zou niet de eerste zijn die denkt een man te hebben en het blijkt na zoveel tijd een pop te zijn, en omgekeerd ook. Ik dacht hier ook 2 Lutino poppen te hebben, bleken dus ook mannen te zijn. Terwijl ik ze als pop gekocht had. Plaats anders eens een foto van het valkje, dan kunnen we er makkelijker een oordeel over geven.

Indie

Dank je wel Geo voor je reactie, ik heb wat foto's bijgevoegd van Indie.
Ik zou inderdaad raar opkijken als het een pop zou zijn.
Als het een pop is zou ze toch ook eitjes moeten gaan leggen? en zo'n 3 tot 4 keer per dag wil hij op mijn vinger "paren" waarbij er ook wat vocht (sperma?) vrij komt als hij klaar is.
Het "broeden" doet hij ook alleen overdag, 's avonds heeft hij geen behoefte daaraan.
Fluiten doet hij echter niet.

Ben benieuwd naar jullie mening/antwoorden.

Groetjes,
Sonja

patty_dordtse valkjes

hoi,

Indie is zekers een mannetje...

Omdat hij een geel hoofdje heeft en als het een popje was geweest was dat gewoon grijzig snap je...
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Indie

Yes, ik wist dat eigenlijk wel voor 99% zeker hoor maar je kan nooit weten.
Blijft natuurlijk het punt wat ik nou met hem aan moet, zijn broedse gedrag is momenteel allesoverheersend. Moet ik dat nu negeren of kan ik daar aan toe geven totdat hij er zelf genoeg van heeft?

Hij krijgt voldoende aandacht en afleiding maar hij wil persé naar zijn "broedplek"

Groetjes,

Sonja

patty_dordtse valkjes

ik zou er geen aandacht aan geven anders blijf je dat stimuleren...

hier heb ik ook zo'n man zitten...

hij wrijft net als wat jijz egt met zijn kont bv op me hand of andere dingen en bevredigd zichzelf ...maar naar een vrouwtje omkijken doet die niet...

hij zit hier momenteel alleen omdat die de jongen van andere aanpikte dus vandaar dat deze meneer niet in de voliere zit bij de andere...

hij mag overdag mee naar binnen zodat die ook zijn vlieguurtjes kan maken maar dan moet die toch terug in zijn kooi bij de andere naast de voliere'tje
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Indie

Ja oke, da's wel moeilijk hoor. Hij is erg vasthoudend. A.s. vrijdag gaan we 2 nachtjes weg en dan is hij bij de buren. Ik hoop dat het daarna dan over is.

Een andere vogel erbij kan ook een oplossing zijn maar ik wil geen eieren. Dus dan wordt het al een ander mannetje. Kijk al regelmatig op herplaatsing en aangeboden maar heb de knoop nog niet doorgehakt. Mijn echtgenoot is er ook niet zo'n voorstander van maar hij ergert zich wel enorm aan het gedrag wat Indie nu vertoont.

Groetjes,

Sonja

Geo

Het is duidelijk een man.
Verder zou ik hem totaal negeren, hij ziet jou idd als zijn partner. Geef hem niks wat dat gedrag aanwakkert. Misschien dat het idd over is als hij jou 2 dagen niet ziet, en anders zou je het wat langer moeten doen, 1 week of desnoods wat langer. Zijn aandacht moet van jou af.

Succes

Indie

Dank je wel, ik ga het proberen.

Groetjes,

Sonja