6 mei 2025, 16:49:34

Wat voor geslacht zijn mijn vogels?

Gestart door Lauraa, 11 juni 2010, 22:23:07

« vorige - volgende »

Lauraa

Ik heb alle topics hier afgelezen maar weet nou nog steeds niet welk geslacht ze hebben. ???

De wit/grijze ( sgatje heet hij/zij) heeft parels als ik het goed begrijp.Hij wordt eind juli 4 jaar. Maar fluit jinglebells en happybirthday en nog meer. Hij/Zij doet dat dan paraderend met zijn vleugels wijd van zijn lichaam, meestal ook met ze snavel trekkend aan z'n pootje. Als er een spiegeltje in de kooi hangt dan gaat hij met ze kont over het stokje en de spiegel op hem heen en weer bewegen. En hij is gek op knuffelen met iedereen.

Dan de witte. Helemaal wit. Witje heet ze. Er is me verteld dat het een vrouwtje is. Ze is nu net een jaar en een maand. Ze begint wel een beetje geluidjes te maken. Meer schreeuwen wat ze doet. Ze gaat nu af en toe ook me de staart omhoog beetje zachtjes fluiten ( niet echt fluiten te noemen). Ze is niet zo tam.

Nog een probleem.. Witje wil graag knuffelen met Sgatje. Maar Sgatje begrijpt er niet veel van en geeft dan een pik op haar hoofd en dan is het weer klaar.

En wanneer leggen ze hun eerste eitje? Ze hebben beiden nog geen eitje gelegd..

Nou alvast bedankt als jullie willen antwoorden.

Hier de foto's..

http://img51.imageshack.us/i/sdc11476o.jpg/
http://img193.imageshack.us/i/sdc11475w.jpg/
http://img341.imageshack.us/i/sdc11464x.jpg/

Geo

Zoals je sgatje beschrijft, zou ik zeggen dat dit een man is.
paraderen met de vleugels van zijn lichaam af is mannen gedrag. en witje lijkt mij een pop. Als er geen eitjes komen kan dat verschillende oorzaken hebben, er is geen klik tussen beide, hebben ze de beschikking over een broedblok? Ze moeten wel in de stemming zijn of gebracht worden.

Lauraa

Oke dank je wel voor je reaktie

Dus als ik een broedblok in de kooi zet dan komen ze meer in de stemming ervoor? Moeten ze samen in het broedblok kunnen passen? En moet er in het broedblok hooi of iets dergelijks?

Groetjes

Larissa

hoi Laura

Ik zelf heb het broedblok aan de buitenkant van de kooi hangen, de meeste doen er zaagsel in dat ze goed aan drukken. HIer hebben de jongen later ook meer steun aan

Je moet een broedblok nemen dat groot genoeg is voor paps en mams en eventuele jongen.

groetjes

mieke_06

je Wit/grijze is een bonte witmasker en aan zijn gedrag te merken is het een man.

je albino is nog zo jong het lijkt er op dat het een pop is omdat ze 'kippetje' zit maar bij een albino is het aan het uiterlijk niet te zien dan zou je een dna test moeten doen.

bij je man kun je het zien aan zijn staartveren als er aan de onderkant een visgraatmotief zit is het een pop als ze egaal gekleurd zijn is het een man. ook kun je het aan het gedrag van de vogel zien. als het een man is gaat hij zich macho gedragen en dan zie je fluiten, vleugels spreiden, met zijn snavel overal tegen aan tikken.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes, Mieke

Lauraa

Dank je wel! Hier heb ik zeker wat aan!

Geo

Je kunt kant en klare broedblokken kopen in de dierenwinkel voor valken, je kunt ze ook zelf of laten maken. de maten zijn
20x20x30 (lxbxh) met een deksel erop dat je open kunt doen voor de nestcontrole. Zelf gebruik ik altijd houtschaafsel, dit kun je ook kopen in de dierenwinkel(wordt gebruikt voor hamsterkooien) en hiervan leg ik een dikke laag op de bodem.
verder moeten ze sepia en een pikblok(roze) hebben.
En verder begin ik altijd voor het broeden met 2 x in de week eivoer te geven, en als dan eenmaal er jongen zijn dan geef ik dat dagelijks.