12 mei 2025, 20:32:29

kale plekken na/tijdens rui

Gestart door jannie, 13 juni 2010, 21:58:40

« vorige - volgende »

jannie

13 juni 2010, 21:58:40 Last Edit: 13 juni 2010, 22:52:09 by jannie
Hallo,

Mijn vogel Luna van anderhalf heeft kale plekken onder en op zijn vleugels en ook bij zijn pootjes is hij bijna kaal. Ik vind ook allemaal kleine veertjes nog in het vliesje en ze plakken een beetje van het bloed. niet veel maar een beetje. Het ziet er niet goed uit. ik zie de pennen zitten, maar heb het idee dat hij deze verliest als ze nog zo klein zijn. Hij is verder wel vrolijk, fluit, eet en drinkt als vanouds. Wat is er aan de hand en wat kan ik eraan doen? hij krijgt altijd al een combi van zaden, eivoer en kiezeltjes.

Op de foto die ik toegevoegd heb staat Luna niet op zijn allermooist op, maar je ziet goed wat ik bedoel. Ook bij zijn pootjes.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Caroline

14 juni 2010, 21:10:53 #1 Last Edit: 14 juni 2010, 21:13:53 by Caroline
Het is niet echt goed te zien op de foto maar als ik de plekjes zie en je verhaal erbij, ben ik bang dat jouw Luna zichzelf plukt (zelf de veertjes eraf knabbelt) of door een andere valk geplukt wordt (als hij met een soortgenoot zit).  :-\

Wat kun je hieraan doen??

Meestal niet veel ....  :-\

Ik heb ook 2 valkjes die zichzelf plukken. Vaak gebeurt het door verveling maar beide valkjes hier bij mij hebben genoeg gezelschap, een ruime papegaaienkooi voor met allerlei soorten speeltjes en mogen dagelijks los vliegen. Toch plukken zij zichzelf. Aan verkeerd voer ligt het ook niet, ze krijgen alles wat een valkparkiet nodig heeft en mijn 26 andere valkjes doen het niet.

Meestal gaat dit (aangeleerd) gedrag nooit meer over.  ::)

ALs je twijfelt zou je ermee naar een goeie vogelarts kunnen gaan.

Overstappen op pellets en ander premiumvoer (wat vaak wordt geadviseerd) heeft meestal geen effect, dit heb ik ook al allemaal geprobeert. Het enige wat een beetje helpt bij 1 is wekelijks douchen met badzout speciaal voor vogels maar dit verminderd het plukken ietsje maar ze stopt niet.

Succes/sterkte ermee!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

jannie

Daar was ik al bang voor :-[
Hij zit samen met een vrouwtje, maar ik weet zeker dat zij hem niet plukt. Ze zitten samen in een grote papegaaienkooi. Ik zal morgen nieuwe speeltjes voor ze kopen misschien dat dat helpt. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes Janneke

Rianne

Als je zeker weet dat hij zelf niet plukt of geplukt wordt, kan het nooit kwaad om je valkje eens te laten onderzoeken door een vogelarts.