14 mei 2025, 09:30:14

Nep-ei terug leggen ?

Gestart door H&H, 10 juni 2010, 12:44:21

« vorige - volgende »

H&H

Ons popje mocht beginnen aan haar eerste nestje. Ze is 2 jaar. Er zijn een paar donsjes uitgekomen (kei-leuk) en ze zijn nu 1 week oud. Man en pop zitten beiden op het nest en volgens mij voert alleen het mannetje de donsjes.
Ik heb nu het laatste onbevruchte eitje pas verwijderd, en ineens lijkt de pop er geen zin meer in te hebben. En het mannetje nu ook niet meer. Ze zijn beiden vaak van het blok af.
Kan ik nu beter een nep eitje in het blok leggen, zodat de pop weer gaat broeden en het mannetje weer voeren ?
Of is dit geen goed idee?

Anke

Hoi,
Leg het eitje maar lekker weer terug.
Ik laat de niet uitgekomen eitjes altijd liggen totdat pa en ma de belangstelling verliezen.
Vaak is een eitje in het blok een stimulans om langer bij de jongen te blijven zitten.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Yves_P

Ik heb ook gemerkt dat de jongen steun zoeken op (nog) niet uitgekomen eieren. Daarom laat ik ze ook nog even liggen, beter dan dat ze op bv de jongste gaan liggen.

Na enkel dagen gaan de oudervogels sowieso langer en langer van het nest af, zolang de kropjes vol blijven zitten is er geen probleem.

Veel succes verder
Hobbykweker van valkparkieten, bourke's parkieten en roodrugparkieten

H&H

Dankjewel voor jullie antwoorden. Want het is ook mijn eerste nestje  :)
Ik heb het heel even aangekeken. Ze blijven inderdaad langer van het nest af. Maar .... de kropjes blijven goed gevult gelukkig. Ook zoeken de 2 donsjes steun bijelkaar dus heb
om die 2 redenen besloten om maar geen nep-ei in de plaats
te leggen.
Ik had het eitje verwijderd omdat het onbevucht was en er al heel lang lag. Ik was bang dat het kapot zou gaan en allerlei
derrie in het blok zou geven.
De volgende keer vervang ik de onbevruchte eieren door nep-
eieren en laat die zolang mogelijk liggen totdat ik inderdaad merk dat de belangstelling minder wordt.
En ...... ze zijn zo leuk. Ze krijgen al echte mini-kuifjes  :)
Een hele mooie ervaring. Ik hoop dat het goed blijft gaan.