Veel eieren maar steeds stuk of worden uit de nest gehaald???

Gestart door Rube, 14 juni 2010, 15:27:53

« vorige - volgende »

Rube

Hallo,
We hebben drie mooie koppels, 2 daar van doen erg hun best in het leggen van eieren. Eén koppel hiervan heeft al wat ervaring maar ook hier liep het eerst mis hoewel ze nu met 4 eieren zitten en het beter lijkt te gaan. Maar het andere koppel heeft constant eieren soms zelfs een mooi nestje van 6, maar steeds weer gaan de eieren stuk (worden ze stuk gemaakt?) en belanden er eieren buiten de kooi zelfs tot aan de overkant van de kooi (3m) in de eetbak. Het is niet zo dat ze de eieren niet in de blok legt want het aantal verdwenen eieren in de blok komt overeen met die die we buiten de kooi vinden. Ook zijn de eieren niet dun van schaal of zo waardoor ze sneller stuk zouden gaan. We vinden dit erg jammer omdat het koppel toch goed broed en ze telkens weer een nieuw nestje willen opstart.

Weet iemand want de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

Mvg Ruben

Yves_P

Na hoeveel dagen leggen/broeden gebeurt dit met de eieren?
Hobbykweker van valkparkieten, bourke's parkieten en roodrugparkieten

Saar

Rube

Meestal begint het aantal eieren te minderen als ze aan 3 zitten (ze dus 2 dagen aan het broeden zijn) maar soms geraken ze ook tot 6 (8 dagen broeden).
Ze krijgen een gewone graanmengeling (vanaf de lente zonder zonnebloempitten ), sepia, min. 1 keer per week groenvoer, af en toe gierst en eiervoer, en in het begin kregen ze ook maagkiezel, maar dit zagen ze als steentjes om mee te spelen en op de grond te gooien.

Mvg. 

Saar

Maagkiezel en grit gewoon blijven aanbieden.
Ik zou ook een roze blok ophangen.
Bel anders de vogelarts even. Zelf vermoed ik toch dat ze iets van kalktekort hebben, en dat ze daarom de eitjes opeten..
Of ze hebben gewoon een tik :-\ en zijn ze niet geschikt voor de kweek....

Yves_P

Wat ook eens te proberen is, is ieder ei dat gelegd wordt te vervangen door een namaakei. De eieren die je weg neemt in een schaaltje zaad leggen, 's morgens en 's avonds 180° draaien, en eens zien wat ze met de namaakeitjes doen.

Als er dan met de namaakeieren gesmeten wordt, deze steeds opnieuw op hun plek leggen, misschien dat ze stoppen met het vernielen en dan kun je de echte eitjes opnieuw onder hun leggen. Ik weet niet of dit iets zal uithalen.

En inderdaad, als ze het blijven doen is 1 van hen, of allebij, niet geschikt zijn voor de kweek.
Hobbykweker van valkparkieten, bourke's parkieten en roodrugparkieten

Geo

Ik denk ook inderdaad dat 1 of beide een tik hebben. Tevens kun je ze ook niet steeds opnieuw laten beginnen met een nieuw nest, 2 å 3 keer per seisoen is wel de limit. Probeer erachter te komen wie het doet, en vervang die voor een ander, en kijk hoe het dan gaat. Maar let wel op dat je het popje niet vaker dan 3 x laat beginnen.Zelf heb ik hier ook een roze pikblok(kalk) hangen, maar ze zitten er heel weinig aan.