29 maart 2024, 13:25:01

Krijsend valkje

Gestart door Aniris, 1 juni 2010, 16:33:30

« vorige - volgende »

Aniris

Dag allemaal,

Sinds een paar maanden hebben wij ons eerste valkje in huis, genaamd Doppie. Alles ging goed, hartstikke lief en binnen een weekje of 2 konden we haar al op de hand uit de kooi halen.

Omdat ze (we dachten toen nog dat het een vrouwtje was) zich duidelijk alleen voelde als wij weggingen hebben wij er een 2e valkje bijgenomen na al het advies hier doorgelezen te hebben.

We zijn nu alweer een maandje of 2 verder en het schreeuwen gaat eigenlijk gewoon door. We hadden een mannetje erbij gekocht omdat wij in de veronderstelling waren dat die van ons een vrouw was, maar nu beginnen zijn volwassen veren door te komen en begint het ook in gedrag steeds meer een man te worden (andere vogel toezingen, met de vleugels breed zitten etc).

Het lijkt alsof ze niet aan elkaar gehecht raken, want als Dop ons boven hoort begint ze meteen te gillen. In het begin moest het mannetje niks van Dop weten, maar nu probeert hij heel soms gekriebeld te worden als dop zelf aan het poetsen is, wat dan gelijk afgestraft word met een tik op zn kop.

Kan dit komen omdat het nu waarschijnlijk allebei mannen zijn? En zo ja wat kunnen we dan het beste doen?

mvg, Roxanne

Larissa

hoi Aniris

Het schreeuwen(krijsen) wat het valkje doet kan een paar dingen zijn, ligt ook een beetje aan de leeftijd van de valk

* het wil aandacht dus vraagt hij/zei het zo
* het is een pap vogeltje geweest ?? als het om een jong gaat van een paar weken zou dat een hele goeie verklaring zijn heb hier nammelijk zelf een pap valkje zitte die nu bijna 8 weken is en nog steeds denkt zodra ik haar uit de kooi haalt zei pap krijgt en het dus op een schreeuwen zet
* het valkje is aan het puberen geslagen
* het kan van de rui komen
Een van mij vogels wordt ook luidruchtiger als hij in de rui zit

En als je een maatje er bij hebt gehaald ook daar zou het eerste valkje aan moeten wennen
Het kan best zijn dat ze mekaar nog wel lief gaan vinden, dit heeft niks te maken met twee mannen of twee poppen
Ik heb hier allemaal koppeltjes zitten waarvan de poppen ook de mannen nog wel eens een snauw (tik op de kop) geven als ze even niet willen kroelen of zo en ook anders om gebeurt het wel eens dat de man een tik uit deelt

hoop dat dit je een beetje geruststeld anders zou je altijd contact kunnen op nemen met de kweker als je daar je valkje weg hebt

groetjes Larissa

Landiej

Dat schreeuwen is lastig inderdaad :-\ Het werkt het beste als je het gewoon negeert. Als het schreeuwen niet beloond wordt zullen ze het misschien niet zo gauw meer doen. Als je je valkje benaderd of uit de kooi haalt, zorg dan dat je dit op een moment doet dat je valkje niet schreeuwt.

Wat het kroelen betreft: Ik heb hier een man van bijna 2 en een pop van 9 maanden, en zei kroelen elkaar na een half jaar ook nog steeds niet. Allebei bieden ze elkaar hun kop wel aan, maar allebei pikken ze er keihard op ::) Misschien gaan ze het ooit nog leren, maar ik heb er een hard hoofd in ;)

Om het schreeuwen een halt toe te brengen helpt het misschien ook om voor wat meer afleiding te zorgen? Zitten er genoeg speeltjes in de kooi? Misschien kan je de inrichting van de kooi eens veranderen?

Sorella

Ik heb hier al 10 maanden 2 vrouwtjes zitten en ook zij kroelen elkaar niet. maar ze kunnen ook niet echt zonder elkaar als in naar elkaar gillen als ze mekaar niet meer zien, 

Aniris

Dankjewel iedereen voor de reacties :)

Dat van elkaar het kopje aanbieden en dan pikken is dus ook wat hier gebeurt, het ziet er zo sneu uit. :p

Ok, we zien wel hoe het verder dan een beetje gaat. Er is een kans dat we toch eentje omruilen voor een vrouwtje, omdat we daar toch een beetje op zaten te hopen. Liever zou ik dan 2 poppen erbij halen, maar dan zit ik hier een met ruimte tekort en een huisgenoot die daar ook niet zo blij mee is.