29 maart 2024, 15:50:40

Valkparkiet houdt ei op?

Gestart door Markk, 3 april 2010, 20:35:29

« vorige - volgende »

Markk

Beste valkparkieteigenaren,

Ik heb buiten een voilère staan met twee valkparkieten en een paar grasparkieten (en nog twee kwartels). Nu hebben we een probleempje.

De valkparkieten zijn altijd heel rustig (vergeleken bij de grasparkieten) maar de grasparkieten geven hun geen kans om rustig te broeden. Ik zag vandaag het vrouwtje in een open broedhokje zitten (we hadden ze open gemaakt, omdat de grasparkieten achter elkaar door broedden), ze zat een beetje raar heen en weer te bewegen en vloog niet weg toen ik binnen kwam (wat normaal zeker wel gebeurd). Toen ik later terug kwam zat ze weer gewoon op een stok alsof er niks aan de hand was, en er lag ook niks in dat broedhokje.

Toen zagen we dat de grasparkieten ik dat broedhokje gingen zitten, waardoor de vlakparkieten dus denk ik hun kans gewoon niet krijgen.

Daarom hebben we nu de valkparkieten apart staan in het nachthok, afgesloten van de grasparkieten, met een broekhok erbij. Nu zien we alleen dat ze alleen een beetje heen een weer loopt op de bovenkant van het hokje en op de stok zit. We zijn erg bezorgd, vooral nadat we dachten dat ze misschien legnood had. Weten jullie raad?

Bedankt!

Mark

Anke

Hoi,
Zolang je valkje nog tierig is hoef je je niet ongerust te maken.
Nu ze een blok voor zichzelf hebben zal het eitje vast snel komen.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Markk

Goed om te horen, bedankt voor je reactie!
Zou het ook kunnen dat het gat voor in het hokje te klein is?


Sanna

Hallo Mark,

Hier vind je hoe groot een blok voor valkparkieten moet zijn:

http://www.valkparkiet.org/N_frame.html?http://www.valkparkiet.org/Kweek-N_grp_17-1.html

Let ook op de maat van het invlieggat.

Groetjes, Sanna

Markk

Bedankt voor jullie reacties, en sorry voor mijn hele late reactie!

Onze valkparkiet blijft nu echter "vreemd" doen.. omdat het lastig uit te leggen is heb ik een filmpje gemaakt: http://www.mediafire.com/?t2jhkzyxuw1

In dat filmpje kijkt ze me ook de hele tijd aan en blijft zitten, terwijl ze normaal al snel wegvliegt als ik binnenkom  :-\
Ik heb geen idee wat ik hiermee moet, en hopelijk kunnen jullie mij helpen!

(dat hokje in het filmpje is trouwens niet degene die we voor hun opgehangen hebben zegmaar.. die is ongeveer net zo groot als in de links die Sanna gegeven had)

Bedankt,

Mark

Sanna

Hoi Mark,

Dat "wiegen" wat ze doet, dat is typisch broed-gedrag. Ze heeft het hokje blijkbaar tot haar "nest" verklaard ;).

Groetjes, Sanna

Markk

Bedankt voor je reactie!  ;D Maar is het ook normaal dat ze dat al een paar weekies doet, zonder dat we 1 ei gezien hebben van haar?

Sanna

Dan zou je beter even een vogelarts kunnen bellen morgen, om dat na te vragen. Want dat vind ik ook wel een beetje lang.

Groetjes, Sanna

Markk

Oké zal ik doen  :) Bedankt voor je adviezen!

Mark