5 mei 2025, 17:00:17

Krijsen en agressief

Gestart door Koko1234, 2 mei 2010, 11:50:37

« vorige - volgende »

Koko1234

Hallo, wij hebben een valkparkiet van ongeveer 3 jaar oud. Hij was tot nu toe erg tevreden, heel rustig en deed geen mens kwaad, maar sinds een paar weken is hij erg onrustig en krijst hij de hele dag door. In het begin hielp het nog een beetje als we een kleed over zijn kooi deden, maar daar krijst hij nu gewoon doorheen. Als hij uit zijn kooi mag, wordt hij naar mij, vrouw, agressief, hij vliegt op mijn hoofd en pikt zonder reden in mijn vinger of oor. Naar mijn vriend toe doet hij dat helemaal niet. Vooral mijn vriend heeft erg veel last van het gekrijs en krijgt daar heel snel hoofdpijn van. We weten niet wat we hiermee aan moeten en het is zelfs zo erg dat we eraan twijfelen om hem, het is een mannetje, weg te doen!! Wat kunnen we hieraan doen????

*Manon*

2 mei 2010, 12:12:09 #1 Last Edit: 2 mei 2010, 12:13:54 by *Manon*
Hoi,

Jeetje wat een verandering van gedrag!

Ik begrijp dat je valkje naar je vriend erg aardig en vriendelijk is, maar naar jou niet, hij valt jou aan!

Ik denk dat het kan zijn dat hij jouw vriend als zijn partner ziet en jou daarbij niet accepteerd.
Zit hij ook graag bij je vriend? en zo ja, is dat altijd al zo geweest?

Een koppeltje valkjes, wat niet bij elkaar kan komen of elkaar niet zien, gaan ook keihard schreeuwen naar elkaar.... een heel hecht koppeltje, doet alles samen en waar de ene is, is de andere vaak ook... ik denk dat hij denkt dat hij een koppeltje is met je vriend.

Groetjes Manon

Hermien

2 mei 2010, 14:40:08 #2 Last Edit: 2 mei 2010, 14:49:32 by Hermien
Het is ook de periode van krijsen, hè? Lentekriebels en het kan dus zijn dat hij om een vrouwtje schreeuwt. Vorig jaar was het met mijn Goofy heel erg en ook ik heb even met de gedachte gespeeld om al mijn mannen weg te doen. Het was echt niet om te houden. Bleek dat vooral Goofy's hormoontje geprikkeld waren door een hamstertentje dat hij als broedblok beschouwde. Meteen verwijderd, althans zó neer gezet dat-ie er niet meer in kan kruipen. Ook een balletje mag hij deze periode niet, want dat gaat-ie zien als een eitje. Dit jaar valt het gelukkig erg mee met schreeuwen. Alleen een uurtje in de ochtend. Ik heb VIER mannen en probeer ze deze periode vooral niet sexueel te prikkelen, dus ook niet over de rug aaien. Als het de lentekriebels zijn kan het overgaan, maar eventueel een vriendje erbij wil misschien wel helpen.

Succes!

BaUkJe

Hallo,
wij hebben precies hetzelfde probleem, wij hebben Arie al bijna 2,5 jaar... niks aan de hand... hij komt er vaak genoeg uit en krijgt vrij veel aandacht. Hij schreeuwd nu steeds, hij is erg vervelend.. maar ook zeer aggressief!!! Ik haal hem nu dus niet meer uit de kooi, omdat hij mij gewoon aanvalt richting mijn ogen/hoofd. Ik denk dat het de tijd van het jaar is? Hij gaat dus ook steeds met zijn belletje tussen de pootjes en op de stok zitten te paren.. raar beest op moment dus... ik denk dat het gewoon paringsdrang is en de tijd van het jaar.. ? Maar ze moeten mij niet aanvallen richting mijn gezicht want dan blijft ie maar mooi in zijn kooi. Succes...

meppelmuggie

hallo,
Mijn valkje Quintus is nu het mooier weer word ook steeds druk aan het krijsen. Het is vooral rond 18.00 uur het geval. Waarom het dan zo is dat weet ik niet. Hij is ook heel erg aan het krijsen als mijn vriend thuis komt. Als die dan binnen is is er niks meer aan de hand. Quintus is ook vaak los in de huiskamer dat is vaak wel fijn dan kan hij zijn energie kwijt en is later wel rustig. Als het heel erg is met krijsen gaat er een deken over zijn kooi dan is hij ook gelijk stil. Vaak houd ik die een kwatier op de kooi en dan krijst hij ook niet meer.