9 mei 2025, 18:43:22

valkjes broeden buiten broedhok

Gestart door anneke, 31 mei 2010, 13:33:23

« vorige - volgende »

anneke

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier, heb een koppeltje valkparkieten en 4 eitjes, echter buiten het broedhok, gewoon op de bodem van de kooi. Dit is nu het tweede jaar dat dit gebeurt. Vorig jaar is er 1 eitje uitgekomen op de bodem van de kooi, gewoon in het parkietenzand (de valkjes delen de kooi met 4 grasparkieten). Helaas heeft het jong slechts 1 dag geleefd. Nu vraag ik mij af of ik de eitjes gewoon moet laten liggen of dat ik misschien een soort nestje op de bodem van de kooi moet maken en de eitjes daar in leggen? Mannetje zit gewoon te broeden overdag maar ik kan de kooi nu niet schoonmaken.. :-\ Advies is zeer welkom!  :)

RobbertProost

Hallo Anneke,

Zelf heb ik 2 maanden geleden ook een nestje gehad op de bodem van de kooi, in een hoekje. Hieruit zijn 4 kleintjes gekomen waarvan er 3 het hebben overleefd. Dus het is best goed mogelijk. Ik heb de beesten zelf lekker hun gang laten gaan. Voor de rest heb ik de kooi wel regelmatig schoongemaakt maar de houtjes een aantal weken lang niet vervangen zodat de eieren konden blijven liggen. Wanneer de eitjes eenmaal uitgekomen zijn kan je het hok weer grondig schoonmaken. Succes ermee.

Groeten Robbert