23 april 2024, 15:23:33

kan dit samen?

Gestart door sabine2, 31 mei 2010, 16:24:07

« vorige - volgende »

sabine2

mijn mojo is nu bijna 2 jaar. ze is een albino. bij een andere kweker hebben we nozem gehaald, een lutino. (bijna een jaar oud)
nou zegt de kweker van de lutino dat ze goed samen jongen kunnen krijgen en de kweker van mojo is van mening dat deze kruising tot gehandicapte jongen kan leiden.
wat is hier nou van juist?

groetjes sabine

Overseer

het zou wel kunnen, maar wat ik weet is dat 2 "roodogen" meestal kleinere jonge krijgen, net zoals lutino x lutino ook allebij dus roodoog, maar ik zou nog wel even wat reacties afwachten

Valk1969

Deze discussie is al jaren aan de gang om 2 rood ogen niet op elkaar te zetten.
Een albino is eigenlijk een witmasker lutino (hoor je ook zo in de mutatie calculator in te vullen).

Waar moet je op letten bij 2 lutino's of andere rood ogen.
Antwoord is heel simpel : de kale plek achter de kuif.

De kale plek is genetisch vast gelegt en kan je er alleen uit kweken door streng te selecteren bij jongen. Jongen zonder kale plek achter de kuif zijn sterker en beter geschikt om goede kwaliteit jongen mee te kweken. Heb je 2 jongen lutino's of andere rood ogen zonder kale plek spreekt men van goede lutino's of rood ogen. Alleen deze 2 kan je als koppel maken om goede gezonde lutino's zonder kale plek te kweken.

Bij een split lutino weet je van te voren niet of die jongen brengt met kale plekken achter de kuif. Gebruik je een vogel die dit wel door geeft op een lutino met kale plek zullen die plekken in het algemeen alleen maar groter worden.

Hebben ze dus alle 2 een goede volle bevedering achter de kuif is het geen probleem om ze samen te koppelen. Hebben ze dit wel dan kweek je voornamelijk lutino's met een kale plek of een grotere kale plek achter de kuif wat juist weer wordt afgeraden.

Een bekende kweker uit belgie kweekt al jaren met 2 goede rood ogen zonder dat de jongen kale plekken achter de kuif krijgen of zwakkere vogels.

Maar ieder is vrij om te kweken wat ze zelf willen natuurlijk  ;)

Hoop je zo een passend antwoord gegeven te hebben.

Gr,

Patrick