hoe kan dit? crossover of dubbele crossover?

Gestart door nick01, 2 juni 2010, 14:43:56

« vorige - volgende »

nick01

ik heb bij mijn moeder het volgende koppel zitten.
wildkleur / bont / geelwang x albino.
ik heb er tot nu toe 4 jongen uit gekweekt 3 lutino's en 1 wildkleur.
heel leuk op zich zo'n verborgen split zou je zeggen maar 1 van die lutino's is opaline lutino geelwang.
ik had dit niet verwacht , de man komt uit een lijn waar de splitten heel erg bekend zijn.

die man komt uit wildkleur man x bont geelwang.
die wildkleur man komt rechtstreeks uit die bekende lijn uit duitsland geen nakweek van maar een eigen vogel van die man.
de bonte geelwang pop is een nakweek van vogels uit diezelfde lijn.
dus de administratie leek mij dus heel duidelijk.
de albino is niks van bekend tot nu toe.

moet ik er nu van uit gaan dat dit een crossover is of een dubbele omdat beide mutaties over zijn gesprongen?
hoop op wat duidelijkheid.

Saar

kan het geen lutino witmasker geelwang zijn dan?

nick01

de moeder bedoel je?
volgens mij kwam die uit witmasker / ino x witmasker maar weet ik niet zeker.

ik zit zelf meer te denken dat de man stiekum die splitten ergens toch bij zich draagt zonder dat ik en de vorige eigenaar daar van weten.
maar niet van die geelwang pop want die was alleen bont.
dan moeten beide splitten over gesprongen zijn.
of inderdaad dat de pop albino opaline is en dat die ergens bij de geelwang op zijn gekomen.
of man toch split opaline en die bij de geelwang op is gekomen en de ino van de pop ook?

ik weet niet wat allemaal mogelijk is.
is een crossover alleen mogelijk bij geslachtgebonden splitten of ook bij geslachtsgebonden dragende mutaties?

blijft leuk zulke dingetjes , houdt je bovenkamer bezig.

mariejj

Even heel wat anders:  ik snap deze combinatie eigelijk niet,   wildkleur split bont geelwang X witmasker lutino?  
Er komen geen interessante (normaal dan) jongen uit en het word afgeraden geelwang en witmasker te combineren. (het gevolg is dat ik witmasker geelwangen kweek :()
Dan ken je beter een bont popje erbij zetten toch.  :D

Zitten ze apart, en is er geen ei overgelegd?

Ik heb nog niet gehoort dat er een mutatie van de moeder overgesprongen is op een dochter,,   maar dat zegt niet dat het niet kan.  ;)

Zelf denk ik meer aan dit:

Moeder:witmasker lutino
Vader:wildkleur split voor bont {X1:  lutino gepareld} {X2: geelwang}

man afkomst:
25% lutino split voor bont witmasker {X1:  gepareld}
25% wildkleur split voor bont witmasker {X1:  geelwang} {X2: lutino}
25% lutino split voor witmasker {X1:  gepareld}
25% wildkleur split voor witmasker {X1:  geelwang} {X2: lutino}

pop afkomst:
25% lutino gepareld split voor bont witmasker
25% geelwang split voor bont witmasker
25% lutino gepareld split voor witmasker
25% geelwang split voor witmasker

En dan is de geelwang overgesprogen bij de opaline lutino.

nick01

ten eerste waarom die 2?
als je zo'n man hebt met zulke kwaliteiten ben je blij dat ie naar 3 poppen te hebben geweigerd eindelijk zelf een pop kiest en er eieren van krijgt.

ten 2de zo erg is het toch niet een geelwangwitmasker je weet het niet en achteraf kun je er toch geelwangen uit kweken , leuke verassing toch.

ze zitten niet alleen ze zaten ten tijde van eieren leggen met een zuivere wildkleur man en een opaline man split bont van nog geen half jaar oud.
dit is de enige man die split geelwang is.

en zover je de administratie van de profs mag vertrouwen zit er bij die man geen lutino of opaline split.

mariejj

3 juni 2010, 11:58:29 #5 Last Edit: 3 juni 2010, 12:35:29 by mariejj
Nou zo leuk is een witmasker geelwang niet hoor,, en vooral niet als je het niet weet en de witmasker tegenover een bleekmasker zet,, dan word het helemaal een zooitje.
En dan nog, ik zie liever geelwang jongen dan witmasker geelwangen  ::)


Een split kan jaren doorgegeven worden zonder dat die ooit aan het licht komt hoor,, dat heeft niks met administratie te maken van 'de profs'.
Citaat van: nick01 op  2 juni 2010, 23:33:22
en zover je de administratie van de profs mag vertrouwen zit er bij die man geen lutino of opaline split.

Bij welke man?   Jouw man (of 1 van de andere)  moet wel split lutino zijn,  hoe verklaar je anders de 2 andere lutino jongen?

Zolang ze niet apart zitten kan je er niet vanuit gaan dat dit de ouders zijn,  en ook als de ouders van je man niet apart zaten.   
En je andere mannen, is daar zeker weten alles van bekent.

•=Bonnie=•

De man is duidelijk wel split lutino en opaline. Anders komt het er niet uit, vrij simpel.

Waarschijnlijk is hij split bont en X1 (cinnamon!!)-opaline-geelwang X2 lutino

Dan is het lutino overgesprongen. Vooropgesteld dat het koppel apart zit natuurlijk.

(tenzij de "prof" een split bronzefallow aan beide zijden over het hoofd gezien heeft  :P )

Een witmasker geelwang is absoluut niet handig als je het niet weet aangezien de meeste geelwangen beroerd tot niet broeden. Wel zo fijn als je van te voren weet een back-up koppel nodig te hebben.

nick01

hoi bonnie.

de man is absoluut niet split cinnamon opaline geelwang op 1 gen want dit is de moeder.

de man is wildkleur blijkbaar ook split opaline en lutino maar zover ik weet niet als zijnde opalinelutino , dan zou het van 2 verschillende generaties af moeten komen of van een opaline man split lutino of zoiets.

ze zitten niet apart maar ik weet zeker dat die andere 2 mannen sowieso niet split geelwang zijn , de ene man komt uit een koppel waar alleen nog maar wildkleuren uit zijn gevallen en dat koppel komt uit een lijn waar geelwang en fallow uitgesloten zijn die man kweekt al jaren zijn eigen lijn.
die andere man was ten tijde van eieren leggen nog geen half jaar oud en ik denk dat een man van die leeftijd nog niet in staat is om te bevruchten.
deze man is opaline split bont.