2 mei 2025, 15:19:42

Help, jullie mening!!!

Gestart door molenaar, 9 december 2003, 20:36:34

« vorige - volgende »

molenaar

De voliere is de hobby van zowel mijn man als van mij. Ik verzorg alle vogels, mijn man heeft een aantal vogels gekocht in het afgelopen jaar, wij waren niet van plan te gaan kweken. Maar de vogels dachten daar anders over. Als we de valken toch de gelegenheid willen geven om te broeden, hoe moet het dan met de andere vogels?
Het klinkt misschien raar, maar ik ken ze alle 30 bij naam, en voor mij zijn ze wel iets meer dan alleen maar vogeltjes.
Bovendien vindt ik dat als je ergens aan begint, ...
We praten nu over 9 parkieten, 12 valkjes, 2 roodruggen 2 barrabandparkieten, 1 bourke, 2 pruimkopparkieten, 2 kakariki's. Overige vogels zitten binnen.
Help me een oplossing vinden, wat moet ik nu doen, nog meer vogels naar binnen is geen optie, grotere voliere kan niet.      Groetjes Banter  :( :o :-/

Karin

Als je met je valkjes wilt kweken zul je ze toch apart moeten zetten. Ik weet in ieder geval dat het mis kan gaan als je er grasparkietjes bij hebt ( die kunnen de eieren slopen en de jongen doden van de valkjes ). Met de andere soorten heb ik geen ervaring, maar misschien weet iemand anders het ? Misschien toch maar een extra volière bouwen ?  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hoi

ik weet niet of dat goed gaat gaan hoor. de meeste soorten die je daar opnoemt zijn redelijk agressief, ook al hebben ze zelf geen nestje. mss toch maar een oplossing zoeken dan.

SDC:D

Sander

Hello

Je hebt inderdaad wel agressieve vogels zitten zoals roodruggen en grasparkietjes (in de broedperiode). Maar van kakariki's weet ik dat ze samen met andere parkietensoorten gehouden kunnen worden. Misschien toch maar een tweede voliere.

groetjes
sander

Paul

Hoi Banter,

Normaal zitten mijn koppels bij elkaar maar als er een nestje aan komt zet ik tegenwoordig dat koppel tijdelijk appart in een grote kooi.
Kan je zoiets ook niet doen?
Tijdelijk naar binnen in een grote kooi met broedhok en als de jongen groot zijn alles weer naar buiten?
Alleen kan dat met deze temperaturen niet zo makkelijk van binnen naar buiten dan zou de overgang te groot zijn.

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi allemaal,
De oplossing is gisteren gekomen, de vogels die weg moesten zijn terug naar hun kweker , hij wilde de vogels wel ruilen voor valken.
Hoewel ik het niet prettig vond om mijn vogels weg te doen, kan ik hier vrede mee vinden. Deze kweker zorgt goed voor al zijn vogels.
De totale oplossing is uiteindelijk geworden: voliere zo laten, grasparkieten de gelegenheid te geven om te broeden in de buitenvoliere met broedblokken.
Tijdens kweken de valken in aparte kooien houden, zodat ze rustig kunnen broeden.
Eventueel kan ik de andere soorten ook een keer apart zetten, maar mijn bedoeling ligt bij het kweken met valken.
Alvast bedankt voor jullie reakties.
Groetjes Banter

pona

Succes ermee.

En hopen dat het allemaal gaat lukken.

Groetjes Ilona
grtjs Ilona

Paul

Hoi Banter,

Ik heb de meeste koppels tijdens broeden hier ook appart gehad en een keer twee koppels in de kamervolliere en dat ging ook redelijk goed.
Maar als ze alleen zitten hebben ze toch de meeste rust in elk geval en moet het broeden zeker goed gaan.
Hier was af en toe wel wat onrust toen er twee broedhokken in de volliere hingen maar toen beide koppels hun eigen plekje hadden ging het verder heel goed.
Dit waren natuurlijk wel twee koppels van valkjes en geen andere vogels erbij.

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi
In de voliere blijven, nadat de valken apart broeden; nog 1 koppel Barraband, 1 koppel roodruggen, 1 mogelijk koppel kakariki's (ze moeten elkaar nog vinden) en de rest parkieten.
Ik moet het gewoon verder nog even bekijken.
Groetjes Banter

Stijn dc

hello

jammer dat je enkele soorten hebt moeten wegdoen, maar nu hou je nog leuke vogels over, roodruggen bijvoorbeeld, die vind ik naast valkjes helemaal geweldig :D

SDC:D

molenaar

Hoi Stijn,
Dan zul je Bengel wel heel geweldig vinden, als je naar hem fluit, krijg je een heel concert terug, en roodruggen kunnen mooi fluiten.
Groetjes Banter

giovanni

Tof dat je een oplossing hebt gevonden  :) Maar natuurlijk wel jammer dat je die andere vogels hebt moeten wegdoen, maar als het niet anders kan...

grtjs giovanni