28 maart 2024, 22:39:10

Aanleren nachthok in te gaan

Gestart door spikey, 27 mei 2010, 09:53:40

« vorige - volgende »

spikey

hoi,

Sinds zondag zitten onze 4 valkjes in de nieuwe buiten volière.
Plan was, om ze één voor één in het binnenhok te zetten en deze dan ongeveer 1 uur gesloten te houden. Zodat ze wat rustig konden wennen aan de nieuwe omgeving en het nachthok als veilig plekje zouden gaan beschouwen. Dit hebben we geprobeerd maar...
In het nachthok zit een doorzichtig invlieg luik die we toen dicht hadden. Toen alle valkjes erin zaten, raakten ze een beetje in paniek en verdrongen zich allemaal voor het invliegluikje. Want daar kwam natuurlijk het enigste licht vandaan. Toen hebben we dus maar snel het luikje open gedaan om ze niet verder gestresst te laten raken.

Toen keerde de rust wel snel terug.
Maar nu het dilemma ...
Ik wil ze eigenlijk aanleren dat ze 's nachts het nachthok ingaan en dat die dan dicht gaat. Dit ook om gekrijs 's ochtends te voorkomen.
Ze durven het nachthok wel in. Ik heb er trosgierst in gelegd en dat hebben ze opgegeten. Ondertussen zit er ook een extra raam in het hok, zodat het lichter is in het nachthok.

Wat kan ik doen om ze het aan te leren??


mariejj

Ik weet niet of het werkt maar aangezien je vogels zo te horen op het licht afgaan  zou je een lampje in je nachthok kunnen ophangen die je als het donker word aanzet?  Dan gaan ze misschien het hok in en als het buiten dan donker is dan zet je hem weer uit.   :)

spikey

Goed idee! Ik ga vragen of mijn vader dat voor elkaar wil maken.
Bedankt!