Vogeltjes uit Zeeland...Pixie Blijft!! :)

Gestart door karlijn, 24 mei 2010, 10:03:58

« vorige - volgende »

Rianne

De kleur van het valkje op de bovenste foto is niet goed. Ik denk dat dit foto's van voor het voeren zijn? Welke pap geef je en hoe dik/dun?
Sorry dat ik zo binnenval, zag je berichtje in de recente berichtenlijst. ;) Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik zit zelf op 28 weken :D

Manouk

Hoe oud zijn je valkjes dan??
Ik vind de kleur ook te donker en ook vind ik Zola er erg mager uitzien zoals je zelf al zegt....

karlijn

ja dit zijn Foto's van net een half uurtje gelezen ofzo..
En die kleur had Zola dus al.. en dat word maar niet beter..
Pixie is namelijk "zachter van kleur"..

Ik voed ze met harrisons juvenille..op..
Ik heb int verleden met ander voer gewerkt maar dit is duur maar is wel heel goed..

En hoe dik/dun.. tja.. waterige pindakaas :p
weet ik het hoe ik het uit moet leggen..
Ik pas het altijd een beetje aan want je merkt gauw genoeg of ze het goed kunen wegslikken..

enne thanks jij ook gefeliciteerd heh.. tis allemaal heel bijzonder...
Groetjes..

enne hoe kan dat dan die kleur?

Dieren oordelen niet.....mensen wel..!

karlijn

leeftijd is niet percies zeker maar zown 2 weken oud.. ongeveer..

Rianne

Ze ziet eruit alsof ze wat uitgedroogd is, als je haar vel een beetje optilt, blijft het dan eerst staan voordat het terugzakt of valt het meteen weer om het lijf terug? Harrison's pap is super, maar misschien heeft dit jong wel meer voedingen per dag nodig.

karlijn

ja velletje kijken is beetje moeilijk want zit redelijk strak int vel maar ik heb net gevoed en dan wat "wateriger"en dat zal ik nog even volhouden kijken of het dan verbeterd..

Valt me ook op dat de krop steeds weer lucht bevat..
ik voed en masseer het lucht eruit.. en dan even later zit er weer lucht in..
ik heb al appelciderazijn toegevoegd aan de voeding.. dat doe in om en om.. 2 druppels in de hele voeding..
ik ga het even in de gaten houden.. net heeft ze 3,5 ml gegeten dus dat is mooi.. maar viel me op dat ze wel errug veel ruimte overheeft in de krop en vermoed dat de ouders te veel hebben gevoed en het uitgerokken is..
dat heeft pixie namelijk veel minder..  dat is bijna vol met 4ml maar Zola zou nog makkelijk 2,5/3 ml ruimte over... misshcien is dat het euvel wel en werkt die krop niet helemala lekker.. ik ga nu proberen een klein beetje probiotica door de voeding heen te doen kijken of dat helpt...

Thanks voor jehulp!

Manouk

Wat wegen je valkjes nu dan?? je moet eigenlijk 10% van het lichaamsgewicht voeren, dus belangrijk te weten wat ze wegen..

En kan je misschien een foto maken hoe het eruit ziet als ze 'ruimte over hebben' in de krop...
kan dit niet ook gewoon lucht zijn??

karlijn

ze wegen 34 gram (zola =oudste)
en 40 gram (Pixiejongste)

En ja er zit lucht in wat ik eruit masseer maar dan "voel"je dat de krop eigenlijk nog lang niet vol zit..

Zola heeft net 3,5 ml gegeten dat is dus goed.. maar dan ist kropje halfvol..

Pixie heeft net 3,8ml op en dan zit ze een eind vol.. en dan voelt het kropje ook "lekker"gevuld snap je?

Ik heb al best wat handopfok gedaan in mn leven.. en vorige keer ook een grasje gehad met een kropafwijking en dat was toen ook zo "wijd" maar dat is helemaal goed gekomen..

dus ik blijf even zo proberen .. en een beetje meer voeding tussendoor met vocht voor Zola..

Pixie gaat goed zo..

karlijn

net 1ml  natte pap gegeven.. dus echt waterig. en dat ging er zonder problemen in.. dus dat is mooi.. over een uurtje weer een voeding.. maar straks nog een keer een beetje natte pap..

Liever de voeding over 3x verdelen want je merkt ook dat 3,5ml best veel is voor der ???

en kleine beetjes per keer gaat goed dus dat maar even doen..
en morgen even verder kijken..

23.00 laatste voeding..

Manouk

Kan het niet zijn dat omdat ze eigenlijk ouder zijn, en meer zouden moeten wegen, de kropjes ook groter zijn, maar omdat ze toch een achterstand hebben ze niet meer mogen eten??

snap je wat ik bedoel??

Rianne

Ik heb het wel eens eerder meegemaakt met een handopfokje van Lin, die zou naar mij gaan als hij zelfstandig was. Maar die had ook vaak lucht in de krop, en dat kwam omdat hij de hele tijd valse lucht zat te happen. Doet jouw valkje dat ook? Want het advies van Dr Feld destijds was om hem dan meer eten te geven en dat werkte.
Een klein beetje lucht in de krop is niet erg, maar het moet niet te erg worden.

karlijn

Lief van jullie.. :-*

Maar als ik er nou meer voeding in zo krijgen.. dan wast niet zown probleem..

Ik heb ze vanochtend (leeg) gewogen en mn vermoeden werd wederom waar..
Zola is afgevallen :-\ 31 gram weegt ze nu.. (al heb ik ze gisteren middag gewogen en toen hadden ze ook al voeding in zich)

Maar Als ik naar heel het vogeltjes kijk klopt er iets niet..
Niet levendig.. kleur is vaag ook gewoon wittig..
eten doet ze in hele kleine beetjes na 1,5 ml kan ze het niet meer doorslikken.. het gaat gewoon %#$%@!^

Ik heb al heel wat valkjes gedaan handopfok.. en zoals Pixie reageerd is het goed.. lekker bol kippetje.. met gezonde honger.. en Zola slaapt.. koelt veel te snel af en eet niet voldoende.. en je kan er heel weinig mee.
Straks misschien een beetje loxicom (metacam) dooor het eten doen van Zola.. dat is OF een redmiddel of ze valt er van in slaap.. maar daar wacht ik echt nog mee tot het niet meer gaat.. maar het ziet er echt niet goed uit..arm kind..
ze ligt nu lekker tegen der zusje aan en meer doet ze niet..
en ik kan we weer naar een vogelarts maar ze kunne zo weinig op die leeftijd..

Vorig jaar had ik een nestje grasparkieten met ene kropafwijking.. en 2 daarvan ging heel slecht..
toen kreeg ik ook de tip loxicom.. de 1 viel in slaap en is een uurtje later overleden.. de ander zit nu in de voliere tussen 9 andere grasjes gaat perfect..! en de kropafwijking is ze overheen gegroeit (zei v.d. horst toen ook, waarschijnlijk is dan ze zuurtegraad niet goed ofzo)

tis afwachten

En @coco88
nee ouder zijn ze niet om en nabij de 14dagen.. en zoals Pixie is en reageerd hoort het ook.. groeit als kool en eet als een bouwvakker dat is echt typisch een valkje..

Rianne

Ik heb geen verstand van medicatie voor door de pap, wel heb ik in het verleden met een kropnaald gewerkt. Dit omdat het a. sneller gaat, b. schoner is en c. je zeker weet dat ze hun aantal cc pap binnenkrijgen. Misschien is dit een betere optie ipv medicatie, omdat medicatie vaak pas werkt na een kuur en niet na een dag.

karlijn

hoi hoi,
Kropnaald heb ik geen ervaring mee en ga ik dan dus ook niet aan beginnen.. want dan zou iemand het eerst voor moeten doen...

Even over vandaag:
Vanochtend dacht ik het is gedaan.. Zola was koud en haalde slecht adem.. dus heb ik haar een redelijke dosis metacam gegeven.
Met het idee dat ze dan nu wel weg zou zakken..
maar niets is minder waar..

smiddags ging het langzaamaan beter.. en begon ze te zeuren om eten.. dus heeft ze een beetje gehad.
En ben ik naar de winkel gefietst om druivesuiker.
want of ik laat der doodgaan of ik probeer het..
en aangezien ze zelf enorm aant knokken is..dacht ik laat ik het proberen..
Dus nu na 2 portie's druivensuiker en een hapje eten..komt ze langzaam aan weer bij.. Ik snap er niks van maar als ze het haalt..dan zou ik echt enorm blij zijn..

@Rianne.. Metacam is een pijnstiller voor honden/katten..
geef je een vogel in shock een "overdosis"valt de vogel in slaap en word het niet meer wakker.. en aangezien Zola vanochtend zo ver weg was.. dacht ik.... maar ipv dat ze wegzakte kwam ze er juist van bij...

We zien het wel.. al weegt ze nu nog maar 30 gram.. ook  niet gek want veel eet ze niet..
Pixie weegt ondertussen 43! gram kleine veelvraat! hihi

jullie horen ervan!

Cherro

Ik zou de pap zoiezo  niet te waterig maken voor Zola.
Beetje mag wel, maar teveel water houd in: minder voedingsstoffen, en dus waterigere poep, dus minder vochtopname én weinig opname van voedingsstoffen waardoor ze uiteindelijk niet aankomt en blijft hangen in gewicht.

Kun je haar anders niet op Nutribird proberen?

Misschien dat dat haar toch beter ligt.
Ik hoop dat ze t red, maar als ik de foto zo zie, en je verhaal lees heb ik er een hard hoofd in. Ik duim voor haar!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!