15 mei 2025, 21:30:08

vraagje over mijn jonge valkjes

Gestart door cynthia23, 25 mei 2010, 01:53:22

« vorige - volgende »

cynthia23

hallo
ik heb een prachtige bleekmasker man en cinamon geparelde pop
als koppel en die hebben nu 3 jongen 1 witte en 2 gele donsjes
die hebben alle 3 zwarte oogjes  maar als k op de calculator uitreken  staat er 100 procent wildkleur split voor bleekmasker hoe kan er dan een witmasker tussen zitten ik heb het uit proberen te zoeken maar k weet de kleuren van de ouders van het koppel niet wie weet er mischien meer vanaf  en kan mij hiermee verder helpen
is de bleekmasker man mischien split voor witmasker 

alvast bedankt 

♪ Marlies

Hoi Cynthia,

De meeste bleekmaskers zijn bleekmasker witmasker.
Dit zijn vogels die deze 2 kleuren op 1 gen hebben liggen, aangezien bleekmasker dominant is over witmasker, krijgen deze vogels het uiterlijk van een bleekmasker.

Jouw popje is ook split witmasker, vandaar het witte jong in het nest.

Ik denk dat dit de juiste berekening is voor jouw koppel.

Moeder:cinnamon gepareld split voor witmasker
Vader:wildkleur bleekmasker witmasker ( uiterlijk bleekmasker)

man afkomst:
25% witmasker split voor {X2: cinnamon gepareld}
25% wildkleur split voor witmasker {X2: cinnamon gepareld}
25% wildkleur bleekmasker witmasker split voor {X2: cinnamon gepareld}( uiterlijk bleekmasker)
25% wildkleur split voor bleekmasker {X2: cinnamon gepareld}

pop afkomst:
25% witmasker
25% wildkleur split voor witmasker
25% wildkleur bleekmasker witmasker (uiterlijk bleekmasker )
25% wildkleur split voor bleekmasker

Je hebt dus nog kans dat er bleekmaskertjes in het nestje liggen.

Groetjes Marlies ;)

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

cynthia23

bedankt voor je reactie

ja tis voor t eerst dat ik kweek met een bleekmasker dus weet er nog niet zo veel van hoe het werkt met het doorgeven van de kleuren maar als k het goed begrijp komt er dus niet altijd een split bleekmasker uit kan ook gewoon aleen witmasker zijn
dus de enigste manier om erachter te komen of et een split bleekmasker is  is dan zeker door er later mee te kweken met een bleekmasker pop of man

zijn bleekmaskers op dit moment nog steeds vrij zeldzaam zoals op k op de meeste internet pagina s lees

alvast heel erg bedankt groetjes cynthia

♪ Marlies

Hoi Cynthia,

Klopt, het ligt er maar net aan of de bleekmasker split of de witmasker split wordt doorgegevn.
Het maakt bij deze mutatie ook niet uit wie nou de bleekmasker split draagt, man of pop.

Je kunt er een bleekmasker tegen zetten, maar ook een (split) witmasker. Op deze manier duurt het misschien wat langer voor je dan bleekmaskers in het nest vind, maar kan ook.

Ze zijn ondertussen al redelijk bekend. Kijk maar hier op het forum, er zijn al verschillende kwekers die ze in hun bestand hebben.

Succes !!

Bert_85

Ik ben het helemaal eens met wat er gezegd wordt maar wil 1 aanvulling doen :
bleekmasker is niet helemaal dominant over witmasker.
Eigenlijk reageren de mutaties co-dominant, wat wil zeggen dat bleekmaskerwitmasker een mengkleur is, een kleur ergens tussen bleekmasker en witmasker in.
Daarom zie je ook een verschil tussen een bleekmaskerwitmasker (heterozygoot) en een bleekmasker (homozygoot, zonder witmasker).

Een foto ter verduidelijking.
De linkse vogel is lutino bleekmaskerwitmasker (heterozygoot) en midden is een lutino bleekmasker (homozygoot, dus zonder witmasker)

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be