28 maart 2024, 09:15:09

depressie

Gestart door Manouk, 20 mei 2010, 13:11:10

« vorige - volgende »

Manouk

ik vroeg mij af of valkjes zoiets als depressief kunnen worden??
2 van mijn valkjes waren gekortwiekt toen ik ze kreeg en waren heeel erg stil en rustig.
Nu dat ze de vleugelpennen weer terug krijgen lijken ze lossen en meer op hun gemak te zijn..
dus ik dacht dat ze misschien depressief waren dat ze hun veren miste...
groetjes
Manouk

Peggel

ik ken iemand die heeft dat met een papegaai gehad, die praatte ook niet meer enzo.
ik denk dat behalve het niet meer wieken er niets ande3rs aan te doen is.

zei deed altijd heel veel met die gaai, dus het was zeker geen verveling, hij ging altijd vaak mee en kreeg altijd veel aandacht.

ik wil best geloven dat sommige vogels er nu eenmaal niet tegen kunnen als ze gewiekt zijn.

echter voor een vogel in het wild zou dit ook betekenen dat ze op zeker zullen overlijden.

misschien krijg je nog meer antwoorden.

hier worden ze er niet anders door kwa gedrag;)

Valk1969

In de natuur is een vogel opgegeven als die niet meer kan vliegen dus depri zou best kunnen als een vogel geknipt wordt in zijn vleugels.
Snap evengoed niet waarom ze vogels kortwieken maar dat is persoonlijk. Bij een hond haal je ze poten ook niet weg omdat die wegloopt.

Peggel

dat is dan voor ieder persoonlijk;)

bijna iedere vogel hier is hier gewiekt (geweest) en al eens kunnen ontsnappen, en de tijd van lekker weer is aangebroken en een ongelukje is dan zo gebeurd omdat ze hier regelmatig los zitten, en soms denk je dat alles ingesloten zit, maar dan kom je tot je schrik er dan achter dat er misschien 1 heeft kunnen ontkomen.

dus er zijn er nu een paar die kunnen vliegen, maar ik weet gewoon dat het een risico is hier omdat ze ongewiekt op zeker niet meer terug komen.

vind het een vreemde vergelijking met een hond zijn poten eraf te halen.

vleugels knippen doet geen pijn en groeien weer aan.

je kan het ook anders bekijken natuurlijk.
om ze handtam te maken heeft meestal geen nut nee, maar tegen bovenstaande wel, gelukkig heb ik ze daardoor ook altijd weer terug gekregen.

Manouk

Ik ben het er mee eens dat wieken soms nodig kan zijn voor een vogel..
Sommige vogels hebben serieuze gedragsproblemen die soms over zijn na een keer gewiekt te zijn.
zo heb ik coco en gucci in het begin zelf gewiekt...
daardoor is mijn omgang met ze veel beter en het is ook bij 1 keer wieken gebleven..
Ik ben wel voor dat vogels moeten kunnen vliegen....
maar soms is het voor eenmalig een goede oplossing..

groetjes

Hermien

Persoonlijk vind ik de vergelijking met de hondenpoten uitstekend! Want het is helemaal waar!

Denk overigens niet dat een gewiekt valkje niet per ongeluk toch nog weg kan raken. Daar zijn ook genoeg verhalen over. Een zuchtje wind en weg is je valkje. Persoonlijk ben ik erg tegen het wieken. Het kost een valkje keer op keer veel energie om de vleugels weer gezond te kunnen laten aangroeien. Feitelijk zorg je voor een kunstmatige rui en vogels die veel ruien zouden er zomaar 'in' kunnen blijven. Maar dat is míjn mening.

Peggel

oke ieder zijn/haar mening.
ik vind het een belachelijke mening, dan moet je ook geen vogels in huis houden maar de natuur insturen, zo kan je ook nog gaan denken :)

maar ik heb hier 12 vogels zitten, en mijn verhaal heb ik hier al vernoemt.
ik heb verschillende soorten, en alles gaat regelmatig los, en moet je eens kijken hoe vaak een vogel wordt vermist/weg gevlogen? :-X

Manouk

Het was niet mijn bedoeling om weer zo'n discussie los te maken over wieken of niet wieken..
Het was alleen mijn vraag of een valkje die gewiekt is zich slecht kan voelen...
of hij door heeft dat er iets mis is, want zoals ik zei zijn die twee valkjes bij mij nu helemaal aan het los komen nu dat de veren zijn aangegroeid......
hier word ook niets meer gewiekt, maar ik hoor ook verhalen dat sommige mensen serieus gedragsproblemen oplossen door eenmalig te wieken..
dus ik denk dat de meningen inderdaad verdeeld zijn..
en nogmaals, het was niet de bedoeling om hier een discussie over te beginnen... (dit is al vaak genoeg geweest)

Peggel

oke, die heb ik hier nooit gevolgd  ;)

dan heb je nu in ieder geval alvast 2 antwoorden alvast, 1 negatief, en 1 positieve ervaring >:(

Valk1969

Hallo Manouk,

Ik gaf je ook een antwoord op je vraag of ze er ongelukkig door kunnen voelen  ;)
Ben al lang blij dat jij ze nu in je bezit heb en dat je alles weer laat groeien zoals het hoort en ook ziet hoe ze op knappen.

Een valkparkiet kan zich lekker uitleven door als een idioot door de kamer/volliere heen te vliegen en dat vind ik de mooiste momenten bij deze vogels. Even lekker los gaan  ;D

Gr,

Patrick

Manouk

hoi patrick,

ja ik had je antwoord gezien, maar wou even benadrukken waarom ik het vroeg en dat ik geen discussies wou..
Ik weet dat mensen elkaar dan gaan beschuldigen en die discussies heb ik hier al vaak genoeg gelezen.....
de meningen blijven toch verschillen..

Ik zie nu gewoon echt het verschil nu de veertjes weer aangroeien en dat is gewoon heel leuk..
het valkje dat in het begin heel rustig en stil was klimt en fladdert nu ook lekker door de kooi en de kamer...

groetjes
Manouk

Kimm

hoi manouk,

jij hebt helemaal geen discussie op gang gezet hoor  ;)

valkje kunnen ook door andere dingen in huis depressief zijn of worden.
het hoeft niet per  se door het wieken te komen.
als er goed geknipt wordt, dan kunnen de valkjes gewoon nog vliegen. door dit, krijgen ze ook een betere conditie, omdat de borstspier beter ontwikkeld wordt. deze wordt sterker.
ik lees uit jouw berichtje dat toen je ze kreeg dat ze toen stilletjes waren. het kon ook te maken hebben met de situatie waar ze toen in zaten.
ook is het nu langer licht en zijn ze fitter.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

Wat ik van grasparkieten weet is, dat, wanneer je die kortwiekt, ze zich angstig kunnen gaan voelen omdat ze bij gevaar niet (meer) kunnen vluchten. Dus lijkt het mij ook niet onmogelijk dat ze enigszins depri worden.