30 mei 2025, 13:17:22

man overleden , pop alleen op 5 eieren

Gestart door BenGon, 16 mei 2010, 12:17:17

« vorige - volgende »

BenGon

Hoi allemaal ,

heb het al eerder gevraagd maar helaas  :-[ geen reactie's gehad dus heb ik er ff een apparte post van gemaakt .

De man van ons koppel is helaas vorige week ineens overleden . we hebben bloed laten onderzoeken maar daar kwam niets uit dus we gaan uit van stress o.i.d.
nu ligt de pop inmiddels op 5 eieren en komt bijna niet van het nest af , alleen ff om te eten en dan weer gelijk terug op de eieren .
is dit allemaal niet te zwaar voor de pop als ze alles alleen moet doen .?
Is het miss slim om er nu een man bij te zetten om haar te helpen ? of moet ik haar alleen laten ,
ik kan nu nog niet zien of de eieren bevrucht zijn , ze is nl vanaf gisteren pas "vast" gaan broeden dus kan ik woensdag schouwen .
Als alles bevrucht is kan ik dan beter wat eieren weghalen of hoe kan ik dit probleem ( want dat vindt ik het wel want ze raakt volgens mij goed uitgeput ) oplossen zodat de pop er niet te zwaar onder te lijden heeft

Hoop wat te horen

gr Gonda

patty_dordtse valkjes

hoi,

ik zou er geen nieuwe man bij gaan zetten.

het is zekers zwaar voor het popje.
ook als ze allemaal bevrucht zijn.
heb je misschien een ander koppel als ze bevrucht zijn bij dat koppel dan er  onder te leggen?

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

BenGon

Hoi

Nee heb geen ander koppel valkjes helaas .

Eigenlijk hoop ik maar dat ze niet allemaal bevrucht zijn  ???

Hoeveel jongen kan een popje alleen grootbrengen ? zonder dat ze er aan onder door gaat ?

Hoor het wel en thnx

gonda

mariejj

Andere man erbij zetten heeft geen nut, deze zal niet gaan broeden en voeren ect.

Ik zou het blok + eieren weghalen, broeden vraagt al veel van een koppel, laat staan dat 1tje alles alleen moet doen.
En dan nog niet eens over de problemen die je hebt als de pop het niet aankan, en je met jongen zit die niet warm gehouden worden of  niet (genoeg) gevoert worden.  :-\

Dan kan je beter opzoek gaan naar een broedrijpe man en over enkele weken als het klikt het broedblok ophangen.  Kweken is veel mooier als alles goed gaat met de jongen.  ;)

Kimm

dan zou ik er eerder nep eitjes voor in de plaats gaan leggen,want als je alles nu resoluut weghaalt, dan raakt het popje helemaal van slag lijkt mij.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mariejj

16 mei 2010, 18:17:13 #5 Last Edit: 16 mei 2010, 18:26:19 by mariejj
Citaat van: Kimm op 16 mei 2010, 16:44:24
dan zou ik er eerder nep eitjes voor in de plaats gaan leggen,want als je alles nu resoluut weghaalt, dan raakt het popje helemaal van slag lijkt mij.

groetjes kim

Wat is het verschil, of je nu het blok weg haal, of over 2 weken? Dan raakt de pop toch ook 'van slag'? (wat ik overigens nog nooit gezien heb bij me valken)   Het enigste is dat de pop kostbare energie verspilt.  ;)

*Yvon

Hoi hoi

Mijn mening is dat het popje wel alleen kan blijven broeden.
Over het algemeen broedt een pop toch meer dan de man.
Alleen ik zou geen 5 eitjes laten uitkomen bij haar.
Op z'n hoogst 2 of 3 jongen als dit niet haar eerste keer is.
Is dit haar eerste nestje ?
Dan zou ik maar 2 bevruchtte eitjes laten liggen.

Succes !!

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

BenGon

Het is haar eerste nestje ,

We hebben zojuist besloten alles weg te halen en er een mooie man bij te gaan zoeken .
De pop mag nu even goed bijkomen en over een weekje gaan we een geschikte man uitzoeken  :D
Nu mag ze lekker op krachten komen en we zien wel wat er gebeurd ,

Thnx voor jullie reactie's

Gonda

*Yvon

Een hele wijze beslissing.  ;)
Zeker nu de eitjes toch nog niet ontwikkeld waren.

Nog heel veel sterkte met het verlies van de man.

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

BenGon

Thnx  :-[

ze zit nu heel veel te roepen , ze zal het blok en eitjes etc wel missen denken we , nu zal ze ook pas merken dat de man er echt niet meer is .

We denken idd de goede beslissing te hebben genomen , ze zat pas 1 dag echt vast te broeden dus idd de eitjes waren nu nog niet in ontwikkeling .
Jammer is nu dat je geen ander koppel hebt waar je ze dan onder kunt leggen want dan hadden we de evt jongen wel groot gehad

Gr Gonda

Kimm

Citaat van: mariejj op 16 mei 2010, 18:17:13
Citaat van: Kimm op 16 mei 2010, 16:44:24

groetjes kim

Wat is het verschil, of je nu het blok weg haal, of over 2 weken? Dan raakt de pop toch ook 'van slag'? (wat ik overigens nog nooit gezien heb bij me valken)   Het enigste is dat de pop kostbare energie verspilt.  ;)

wat het verschil is?

het popje heeft net haar mannetje al verloren. als je nep eitjes neer legt, dan verliest het popje vanzelf haar interesse. broeden kan geen kwaad.

maar goed alles is al weggehaald en het popje is al aan het roepen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mariejj

Hoezo kan broeden geen kwaad?  ???   Ik had een popje zonder man (dat bleek achteraf een pop)  die in haar 1tje dag en nacht broedde en ze werd harstikke mager ondanks het voer wat ik in het broedblok voor haar neergelegd had.  ::)
En dat was het 1ste nest, en maar 2 weekjes broeden.
Zelfs de koppels die dus elkaar afwisselen, vallen af en kan je duidelijk aan zien dat ze rust nodig hebben.

De pop roept om haar man, niet om het blok.  Wat Gonda zelf al zegt ; de pop merkt het nu pas dat hij weg is.