28 maart 2024, 14:29:31

nestkast

Gestart door Anita67, 11 mei 2010, 11:16:43

« vorige - volgende »

Anita67

Hallo Allemaal,

We hebben het nachthok zo gebouwd dat het als het ware op "palen"staat. Daaronder is een lege ruimte.
Om het nachthok heen hebben we dan de vlucht gebouwd.
Nu heeft mijn man een paar nestkasten gemaakt en die hebben we onder het nachthok op de grond geplaatst in de hoop dat het stelletje van vorig er gaat zitten broeden. Alle vogels vonden het bijzonder interessant allemaal maar niemand durfde het aan om een kijkje in het blok te nemen! Het zijn de maten zoals aangegeven.
Dus liggen er toch weer eitjes op de bodem in het nachthok. net zoals vorig jaar. Toen en dat hebben we al vaker gedaan, hebben we er een schoenendoos overheen gezet en er zijn gezonde jongen uit voort gekomen.
Het is alleen zo dat je er erg slecht bij kunt om eens te controleren plus als de jongen uit willen vliegen , vliegen ze vaak tegen het raam aan voordat ze de openingen naar buiten hebben gevonden vandaar dat we zelf deze oplossing van de nieuwe nestkasten hadden bedacht.
Waarom durven ze er niet in? Omdat ze het niet kennen of is het omdat ze op de grond staan en moeten we ze ophangen?
Het is er juist zo'n mooie plek voor omdat het nu een loze ruimte is.
Ik zag vanochtend dat mijn man een nestkst in het nachthok heeft gezet op de plek waar de eitjes lagen en de eitjes daarin heeft gedaan. Maar wat als ze er niet indurven??? Wat is wijsheid...

Graag advies.

Groetjes
Anita

Landiej

Volgens mij zoeken valkparkieten van nature een hoge plek om te broeden of een nest te maken. Ze zullen dus niet snel geneigd zijn om in nestkasten op de grond te gaan nestelen denk ik.
Misschien helpt het als je ze aan de muur hangt?

Anita67

Dit paartje legt al een aantal jaren hun eieren op de grond. Ook op onze vorige woonplek. Toen hadden we het nachthok gewoon tot op de grond gemaakt.
We hadden daar toen ook wel ( kleinere) nestkasten hangen maar daar werd helemaal niet naar omgekeken.
Ook bij die nestjes op de grond hebben we schoenendozen overheen gezet met een gat erin.
De jongen knaagden haast de hele doos aan flarden naar mate ze groter werden;D

Groetjes
Anita

mariejj

11 mei 2010, 17:07:00 #3 Last Edit: 11 mei 2010, 17:41:28 by mariejj
Nestkasten kan je beter hoog ophangen.  ;)
Hebben de blokken een gat van 7 cm?
Hoelang hebben ze de blokken nu?

Anita67

Ja 7 cm is het gat zeker.
De kasten staan er nu anderhalve week.
Ze waren echt erg neiuwsgierig en vooral de mannetjes hadden meteen veel interesse maar durfden er niet in.
Ik denk dan , geen wonder als je in zo'n donker gat kijkt. Wat zal zich daarachter bevinden ;D
We hebben er zelfs gaas aan de binnenkant gemaakt zodat ze , zoals ik las op internet, de eitjes niet kapot zouden springen maar gebruik konden maken van gaas om langs te klimmen.
Ik vind het zo'n hoogte voor die beestjes.
Vanwege de interesse heb ik wel het idee dat ze weten wat ermee gebeuren moet.

Gisteren en vandaag  tippelde er weleens eentje langs of vliegt op de kast maar overal hebben ze de interesse wel wat verloren in de kasten.

mariejj

Tja het weer is ook niet al te best, maar meestal maken valken toch gauw een nest.
Ik heb trouwens 50 cm hoge blokken maar ze zitten er net zo snel in als in kleinere blokken ;)





Anita67

Met welke reden zijn jouw blokken zo hoog? ???

mariejj

Normaal heb ik blokken van 40 cm hoog en bodem 25 x25 cm.   Die van 50cm waren een uitzondering want die van 40 waren op.
Omdat ik vaak hoor (lees) dat er eieren/jongen uit het blok zijn gevallen, en dat zijn altijd horizontale blokjes waarbij het gat maar enkele cm boven de bodem zit. 
En het waren de enigste die ik via internet kon bestellen met een groot genoeg oppervlakte bodem.  ;)

Coortje

Ik heb een tip gekregen dat als het blok te diep is deze te vullen tot een goede hoogte met houtsnippers. Mijn vogels vinden dit helemaal geweldig en hebben nu ook eieren. De standaard maat vinden ze niets maar na het vullen met houtsnippers zaten ze er gelijk in.
Veel succes ermee.

gr. Cora

mariejj

Citaat van: Coortje op 12 mei 2010, 11:07:45
Ik heb een tip gekregen dat als het blok te diep is deze te vullen tot een goede hoogte met houtsnippers. Mijn vogels vinden dit helemaal geweldig en hebben nu ook eieren. De standaard maat vinden ze niets maar na het vullen met houtsnippers zaten ze er gelijk in.
Veel succes ermee.

gr. Cora


Er moet altijd een laagje zaagsel in het blok.  ;) De hoogte maakt echt niks uit hoor, al zou ik een blok van een meter hoog ophangen dan gaan ze er nog in, zolang er een trappetje in zit.
De meeste standaard blokken zijn te klein, een valk is 30 cm van kop tot staart, dan hoort een blok toch niet kleiner te zijn dan dat.  ;)   
Hier liep (vloog) een valk een paar maanden met een omhoog gekrulde staart rond  omdat hij in een standaard valkparkietenblok had gebroed.  ::)

Anita67

Onze zelfgemaakte blokken zijn ruim 30 cm hoog en de de bodem is 25 cm x 25 cm en we hebben er een laagje hemparade ingedaan en plus het gaas aan de binnen (voor)kant.
Grappig te lezen dat toch iedereen het weer anders/ op zijn/haar manier doet  :) en dat het dan ook werkt.

We gaan ff kijken of we het andere blok buiten tegen het nachthok kunnen ophangen maar dan moet er ook een golfplaatje oid op het volieregaas komen denk ik zodat er geen regen in het blok kan komen.

Ik ben benieuwd wie van de mensen de vogels buiten hebben broeden.

Groetjes
Anita