16 mei 2025, 17:01:46

bevrucht=wit ei, onbevrucht=roze ei?

Gestart door Nathalie, 10 mei 2010, 08:59:28

« vorige - volgende »

Nathalie

Hoi allemaal,

mijn vogels hebben een aantal keren eieren gelegd, in vrijwel alle gevallen waren deze onbevrucht. Een tijdje geleden had ik een nestje van twee eieren waarvan er één bevrucht was. Dit bevruchte ei was wit, maar het onbevruchte eitje had een heel licht roze kleur.
Is dit altijd zo en zou je dus aan de buitenkant kunnen zien of een ei bevrucht is of niet?

Een koppeltje van mij heeft nu ook weer eieren deze zijn allemaal heel licht roze. Gisteravond toen het donker was heb ik de eieren geschouwd, ik zag toen helemaal niets. Dit was na 3,5 dag dat de eerste 2 eieren bebroed waren. Kan ik er dan vanuit gaan dat de eieren onbevrucht zijn? Ik weet dat het ook kan dat de adertjes na 5 dagen pas te zien zijn, maar nu in combinatie met dat roze kleurtje.. Natuurlijk laat ik de eieren liggen ook als ze niet bevrucht zijn. ;)

Groetjes Nathalie

Landiej

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar volgens mij kan je alleen door te schouwen zien of een eitje bevrucht is. De kleur aan de buitenkant zegt niet zoveel denk ik.

Rianne

Mijn ervaring is juist dat het bevruchte ei rozer ziet, door de aders die er in zitten en het licht wat daar op valt. Maar het is geen 100% betrouwbare methode.

Nathalie

Dan moet ik maar gewoon afwachten.. Tot nu toe is er niets te zien bij het schouwen ook al zijn ze licht roze van buiten. Het lijkt me dat de theorie over dat de adertjes die roze kleur geven, niet opgaat anders zou ik wel adertjes zien bij het schouwen lijkt me. We zullen zien. :)