24 april 2024, 00:15:00

onbevruchte eitjes

Gestart door carooltje87, 26 februari 2010, 19:33:39

« vorige - volgende »

carooltje87

Ons valkje, Aya (popje), is nu een 6-tal maanden ongeveer. Ze zit in haar kooi samen met Maxime (lutino popje) en ons chinees dwergkwarteltje Miss Proper (ook een popje).
Gisteren lagen er opeens 2 eitjes onderin de kooi. Aya ging er op zitten, ging ze verdedigen tegenover Miss Proper, ... We hebben ze toch weggehaald, omdat ze onmogelijk bevrucht kunnen zijn.
Vandaag ligt er weer een eitje ... Ze zit er niet meer op, het is zelfs verplaatst tegenover vanochtend.

Wat kunnen we best doen met de eitjes? Weg nemen, laten liggen, vervangen, ...

*Manon*

hoi Carooltje,

Als je de eitjes weg blijft nemen, blijft Aya leggen.

Laat de eitjes maar gewoon liggen, na een aantal weken kijkt ze er niet meer naar om en dan haal je om de dag 1 eitje weg.

Ze worden ook om de dag gelegd en in die volgorde haal je ze dus ook weg.

Ik zou deze eitjes vervangen voor neppertjes, aangezien ze nog erg jong is voor een nestje. Deze eitjes kun je bij de dierenwinkel verkrijgen en kosten bijna niks.

zie dit als een oefening voor ze  ;)

Groetjes Manon

carooltje87

Bedankt voor je reactie.
Maar ze kijkt nu al niet meer om naar het enige eitje dat er nu nog ligt (de vorige 2 heb ik al in de vuilnisbak gegooid, dus die kan ik niet terug leggen), en de eitjes kunnen onmogelijk bevrucht zijn (het zijn 'allemaal' popjes) dus vervangen door nepperts is niet echt nodig lijkt me.
Heeft het dan nog zin om het te laten liggen ?

*Manon*

Ik zou het even een paar daagjes aan kijken.
De eitjes liggen je immers niet in de weg.
zo geef je je valkje de ruimte om er niet meer naar om te willen kijken en vooral omdat er nu 1 eitje ligt, vinden sommige valkjes dat niet de moeite om erop te gaan broeden.

Ik zou hem nog even laten liggen als ik jou was, ook omdat je niet weet wat je valkje gaat doen... stel dat ze maar door legt en door legt, dat put haar vreselijk uit, wat eigenlijk niet nodig is.

en nepeitjes neerleggen, kun je doen omdat ze eventueel bevrucht zouden kunnen zijn ( in jouw geval dan niet) maar als ze er echt lang liggen, gaan ze rotten en daar zit je dan ook niet op te wachten hé.

Groetjes Manon

carooltje87

haha, da's waar, daar zitten we niet op te wachten  :)

We zullen even aanzien wat ze doet. Ze zit nog steeds bovenaan de kooi, en één eitje onderin.

Met de 2 eitjes was het wel grappig, toen ging Miss Proper er zelfs op broeden als Aya eventjes weg was  ;D

Bedankt voor je reacties !

carooltje87

Aya heeft weer eitjes gelegd  ??? Dit is al de 3de of 4de keer, maar de 2de keer dat ze er op broedt.

Nu was ze eventjes van het 'nest', en zag ik dat Maxime naar het nest ging en er op ging zitten. Zij bewoog hierbij van links naar rechts met haar staart. Betekent dat iets speciaal?

Is het normaal dat Aya zo 'veel' eitjes legt ?

Caroline

9 mei 2010, 08:16:38 #6 Last Edit: 9 mei 2010, 08:21:58 by Caroline
Aangezien de eitjes steeds wegegooid worden blijft ze steeds nieuwe leggen.

Daarom is het veel beter om ze om te wisselen en er nepeitjes voor in de plaats te geven.

Om de cyclus (van het broeds zijn) te doorbreken kun je haar bijv. even in een andere kooi plaatsen en de kooi ook ergens anders zetten, vaak helpt dit om een popje te laten stoppen met eitjes leggen.

Maar ik las dat je 3 popjes in 1 kooi heb, waarom ben je er zo zeker van dat Aya de legster van de eitjes is??

De eitjes kunnen ook van de andere popjes zijn, ook al tonen die ook geen interesse (Maxime wel), zeker gezien de leeftijd van Ayo. Je leest/hoort het zelden dat een popje met 6 maanden al eitjes legt hoor, zeker als ze geen partner heeft.

Blijft Maxine echt een flinke tijd vegen met haar staart terwijl ze op de eitjes ligt?? Vreemd, dit is namelijk zichzelf bevredigen,  :o ik ken dit wel dat ze dit op stokken, voerbakken of speeltjes doen maar op eitjes .... nooit van gehoord.

Rare kippen heb je.

Als je er echt van overtuigd bent dat alle eitjes van Aya zijn geweest zou eens gaan informeren bij een goeie vogelarts voor eventueel een enting tegen broeds zijn want op een leeftijd van 6 maanden starten met eitjes leggen en nu al haar vierde nestje .... dit kan niet goed gaan, dit is veel te zwaar en zal haar straks haar leventje gaan kosten als ze zo doorgaat, ze zal zichzelf uitputten ....

Sterkte.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

carooltje87

Aya is ... een maand of 10 oud denk ik nu. Maxime ongeveer hetzelfde (het 3de popje is een dwergkwarteltje)
We weten niet wie de eitjes legt, maar Aya zit er op. En net zoals de vorige keer is het dat ze na 2 eitjes geen interesse meer toont en ook geen eitjes meer legt ... Het zijn witte eitjes, dus ik veronderstel dat ze niet van de dwergkwartel zijn (zij mag er ook niet in de buurt komen als Aya er op zit).

Van Maxime met haar staart heb ik gisteren voor de eerste keer gemerkt. Ik hoorde een vreemd geluid, en ging heel stil kijken wat ze aan het doen was. Ze kroop omhoog via de tralies, maar bleef nog een beetje met haar staart bewegen.

Bedankt voor de info !
Ik moet morgen naar de dierenwinkel, dus kan eventueel nepeitjes meenemen.