3 mei 2025, 22:40:40

Wat wel toevoegen bij pellet voer?

Gestart door Arjan, 6 mei 2010, 19:39:42

« vorige - volgende »

Arjan

Rianne

Mij is verteld dat als je pellets geeft, dat maagkiezel niet nodig is. Maagkiezel heeft als functie om de zaden in de krop als het ware fijn te malen, zodat ze verteerd kunnen worden. Een pellet heeft, eenmaal in de krop, bijna dezelfde vorm als maagkiezel, en krijgt daar automatisch dezelfde functie van.
Omdat pelletvoeding alles bevat, hoef je in principe niet veel dingen meer bij te geven. Maar dat wordt erg vervelend voor een valkparkiet, daarom evengoed zaad, groente en fruit aanbieden, alsmede de sepia en mineraalsteen. Hier scherpen ze namelijk ook hun snavel aan :)

bobbie

7 mei 2010, 09:40:52 #17 Last Edit: 7 mei 2010, 09:48:43 by bobbie
Citaat van: Rianne op  7 mei 2010, 09:21:42
Mij is verteld dat als je pellets geeft, dat maagkiezel niet nodig is. Maagkiezel heeft als functie om de zaden in de krop als het ware fijn te malen, zodat ze verteerd kunnen worden. Een pellet heeft, eenmaal in de krop, bijna dezelfde vorm als maagkiezel, en krijgt daar automatisch dezelfde functie van.
Omdat pelletvoeding alles bevat, hoef je in principe niet veel dingen meer bij te geven. Maar dat wordt erg vervelend voor een valkparkiet, daarom evengoed zaad, groente en fruit aanbieden, alsmede de sepia en mineraalsteen. Hier scherpen ze namelijk ook hun snavel aan :)

Precies! Daarom krijgen ze bij mij alleen door het zaad een heel klein beetje maagkiezel. Het is niet constant aanwezig in de kooi.

Het gevaar is zelfs aanwezig dat de dagen dat je alleen pellets aanbiedt en ze houden hier niet van, ze van maagkiezel gaan eten om toch het hongergevoel tegen te gaan.

Ik adviseer je ook de valkjes elke dag te wegen in de periode dat je ze overzet op pellets. Ze mogen niet teveel afvallen en na zo'n dag of 3 beginnen ze weer aan te komen is mijn ervaring. De eerste dagen geef ik de nieuwkomers hier buiten de kooi zaad, bij mij op schoot, in de kooi bied ik alleen maar pellets aan om ze echt te laten wennen.
Ik weeg ze, zijn ze naar mijn mening iets te veel afgevallen, dan neem ik ze na het wegen  gelijk bij me met een bakje zaad. Daarna gaan ze de kooi weer in waar alleen maar de pellets in de bakjes zitten.
Vaak is dit na 3 dagen al niet meer nodig en krijgen ze 2 keer in de week  zaad (met daar doorheen een heel klein beetje maagkiezel).

Stel, je biedt constant maagkiezel aan in een bakje en je wilt ze ook laten wennen aan pellets, dan is de kans groot bij grote weerzin van de pellets, dat ze de maagkiezel gaan nuttigen. Dan heb je middels de weegschaal ook geen controle meer want maagkiezel weegt lekker door ;D ;).
Ook zou ik ze in de periode dat je ze overzet op de pellets, niets anders aanbieden om te voorkomen dat ze zich daarmee vol eten. Maar dat is mijn mening.

Vóór het overzetten op de pellets de valkjes wegen, dan heb je een uitgangspunt.

Succes, Nel :)