8 mei 2025, 04:34:08

de vader plukt veren bij de kleintje

Gestart door TwinkyenPico, 19 april 2010, 19:21:57

« vorige - volgende »

TwinkyenPico

ik horde steeds raare geluiden in de broedhok, er zijn 4kleintjes.
en ik heb het zelf gezien dat hij veren plukt bij de kleintje is dat normaal?
ik maak mij wel beetje zorgen zijn nog wel jong en ze krijgen net veren!

zal het graag willen weten of dat goed is. :)
weet iemand het????
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Larissa

Hey

Het plukken van een van de ouders aan de veren van de jongen is niet normaal maar de veren groeien wel weer terug
Zolang paps het niet tot bloedens aan toe doet is het misschien niet zo'n mooi gezicht maar het kan nog

Voeren de ouders ze wel goed ?
Zo ja dan zou ik verder nog niks ondernemen

Misschien dat er hier nog een ervaren kweker reageert die zelf ook dit probleem herkent bij zijn/haar valkjes

veel s6

groetjes Larissa

Larissa

Plukken: Koppel en jongen
Plukgedrag komt vaak voor bij koppels, waarbij de een de ander plukt. Dit kan leiden tot zeer kale plekken. Ook kan het gebeuren dat de jongen geplukt worden en soms tot bloedens aan toe. Helaas is dit gedrag niet af te leren en soms blijft dit elke keer weer terugkomen. De geplukte jongen kan je insmeren met uierzalf, maar vaak helpt dit helemaal niet. Als het plukken ernstige vormen aanneemt haal ze dan daar weg en leg ze onder een ander koppel of voedt ze met de hand op. Indien mogelijk, zet het ouderkoppel dan niet meer in voor de kweek.

Dit bovenste stukje vondt ik hier op de site misschien heb je er wat aan

TwinkyenPico

ze worden wel goed gevoerd,maar de vader blijf maar plukken ik heb hem elke keer betrapt. elke keer als hij bij de kleintjes zit dan hoor ik steeds de kleintje lawaai maken omdat hij steeds aan het plukken is.maar paar dagen terug had hij wel bloed aan ze hoofd, en de jongste valkje had bloed aan ze lichaam maar weet niet of hij dat gedaan had. Dus nu hou ik hem steeds  in de gaten. :-\
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Larissa

Hoi

Hou het goed in de gaten want als een jong gaat bloeden tijdens het plukken zul je toch een keuze moeten gaan maken

Hoe oud zijn de jongen ?

groetjes Larissa

TwinkyenPico

ze zijn bijna 3weken oud.maar 2 zijn 3weken en die andere 2 zijn wat jongere. ja ik hou het steeds in de gatten maar hij blijft plukken dus ik weet niet wat ik moet doen,nu ben ik wel thuis maar het kan ook zijn dat ik er niet ben en dan ban ik bang dat het mis kan lopen. hij voert ze niet meer dat doet de moeder. maar is het dan niet beter dat wij de kleintje weg halen.ik heb nog een kooi over dat wij het zelf daar in doen.maar ik weet niet hoe lang ze in het hok moeten blijven. wat is dit toch moeilijk zeg :-\
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Larissa

hey

dit is heel moeilijk heb nu zelf ook probleem gevalletje met 1 van de donsjes de jongste wordt niet gevoerd

Wat je kun proberen is papa der uit halen als moeder ze toch voert en vaders doet niks meer....des noods kun je proberen 1 voeding over te nemen van moeder
Dan onder steun je haar toch....en help je de jongen

Kijk eens onder het kopje handopfok misschien haal je daar meer info weg

groetjes en sterkte Larissa

TwinkyenPico

gisteren ging het maar door met plukken,mijn vriend en ik hebben besloten dat wij pico naar een andere kooi gingen doen.
nu vanmorgen hebben we de kooi klaar gemaakt en pico erin gedaan,dat vond hij even niet leuk maar het moet wel wij laten hem 1dagje erin en kijken hoe het morgen gaat. nu maar hopen dat twinky wil blijf voeren omdat pico er niet meer bij haar in de kooi zit. maar daar ben ik zelf niet bang voor,kleintje hebben nu even rust   :)
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Larissa

Pico moet het maar even accepteren dat hij apart zit....moet ie maar niet zo vervelend zijn

Hou je ons op de hoogte of moeders het allemaal aan kan
Ben blij dat de kleintje nu rust hebben en kunnen herstellen

groetjes Larissa

TwinkyenPico

28 april 2010, 18:37:54 #9 Last Edit: 28 april 2010, 18:52:07 by TwinkyenPico
Je kan merken dat Pico de kuikens mist en ook het vrouwtje. Zodra hij de kans krijgt zit hij in de kooi en gaat dan in 1 streep door naar het broedhok.

Beide vogels voeren goed. De kleinste die wat achter bleef met groei zie je nu ook echt groot worden, dus lijkt allemaal goed te gaan.

Vandaag is de eerste met 4 weken uitgevlogen. Gisteren probeerden er al twee uit het broedhok te kijken wat er allemaal aan de hand was buiten, vandaag heeft hij (denk ik) het lef gehad om verder te gaan.
Hij heeft zelfs al even door de kamer gevlogen, daar stonden wij dan even met de kin op de grond naar te kijken  :D

Ik probeer straks even wat foto's te plaatsen, ze zijn zo schattig.
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.