7 mei 2025, 20:43:13

brokvoer

Gestart door saybia, 13 september 2010, 15:27:34

« vorige - volgende »

saybia

Hallo,
Mijn dierenarts heeft aangeraden om brokvoer te geven aan mijn valkparkieten.
De naam hiervan is: Harrison's bird foods, high potency fine.
Het zijn brokjes en alle voedingsstoffen die de vogels nodig hebben schijnt erin te zitten.
Wie gebruikt dit voer nog meer voor zijn valkparkiet? En klopt het dat dit alles is wat ze nodig hebben.
Het schijnt dat het zaadvoer, wat je alleen maar kan krijgen in de dierenwinkel voor vogels, helemaal niet compleet is en de vogels er makkelijk zaden tussen uit kunnen eten en de rest laten liggen. Dat deden die van mij ook.
Ik ben benieuwd wie er nog meer ervaring heeft met brok voer en of dat inderdaad zo goed is.

groetjes elise

Peggel

hallo,
dit noemen we pellets.
dit zijn ook meteen de allerduurste die er zijn, en er zullen op dit forum ook discussies over zijn.

ik geen mijn vogels compleet zaad met hennepzaad, en voor de vogels die het eten ook  groente en fruit.

ik geef ook pellets (Zupreem), maar alleen mijn Pyrrhura's eten die en ze krijgen het alleen omdat ze het lekker vinden.

er wordt ook wel eens schema's opgesteld om je vogel op pellets te zetten, maar mijn mening blijft dat een Valkparkiet nu eenmaal zaadeters zijn, en alles wat ze extra aan vitamine's tot zich willen nemen is meegenomen, maar zal ze nooit dwingen om pellets te eten.

ik denk dat er hier zeker nog wel andere reacties op komen ;)

Paula

Bij mij krijgen de vogels gewoon grof parkietenzaad aangevuld met extra's: eivoer, universeelvoer, gedroogde fruitmix, groente en fruit.
Volgens mij krijgen ze op die manier ook alles binnen.
Mijn vogels krijgen 1 eetlepel grof parkietenzaad per vogel per dag. Dat is voldoende (zeker met de aanvullingen) en zo wordt ook zo goed als alles opgegeten en krijgen ze alles binnen.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

kuifje10

Hallo,

Onze valk eet hot & healthy, inderdaad zeker niet goedkoop maar de valk vindt het heerlijk. Overzetten was binnen 2 uur een feit!! Ik heb de valk bij me genomen en net gedaan of het een lekker koekje of wat dan ook was. Door de nieuwsgierigheid van de vogel probeerde hij het gelijk en vond het zalig. Het is ook zeer peperig, wat ze zalig vinden. Geef een valk een rode peper en hij wil niks anders meer, dat is onze ervaring.

Groet Ellen

Peggel

zo zie je maar.
ik had een proef verpakking hot & healty en niet 1 vogel eet het, ook niet als ik het door het Zupreem mengt;)

misschien dat je hier en daar kan proberen om ook aan een proef verpakking kan komen?
tippie ;)

mariannenl

mmmmmmm ....
den denk ik al te weten welke dierenarts dat is geweest

Ik voer geen pallets heb het ooit wel gedaan met de papegaaien, maar nooit bij de valkjes
Waar mijn vogels van houden is variatie, pallets zijn compleet voer, en ik lust ook niet elke dag kaas op mijn brood, snap je,   ;D ;D
In de natuur eten immers ze ook gevarieerd wat de pot schaft en niet altijd hetzelfde voer
Zo heb ik een amazone gehad die gek was op een meelwormpje of pinkie op zijn tijd , en sommige valkjes vonden dat ook lekker. dat zo je niet van ze verwachten

Maar als je een echte discussie wilt starten tot ruzies toe, lol, begin dan op een papegaaien-forum maar eens over het voor- en en tegen het voeren van pallets , en de vele merken die er zijn

Marianne

bobbie

Hallo,

Ja hoor, mijn vogels krijgen pellets, Harrison's HP fine en Zupreem: de kanaries, de valkparkieten en de papegaaien. ;D

Twee keer per week krijgen ze zaad, brood, fruit etc.
De papegaaien krijgen daarbij ook elke dag een paar nootjes.

En nee, ik ben nog nooit bij de heer H. geweest Marianne ;), ik zie gewoon het nut er van in.

Groetjes, Nel :)

Saar

Mijn vogels krijgen grasparkieten voer, grof parkietenvoer, kanarievoer, grit, sepia, maagkiezel en een rose blokje.
Heb in de buitenvoliere tropen, gras en valkparkieten door elkaar zitten, en binnen zitten ze van elkaar gescheiden, dus krijgen ze ieder hun eigen voer ;)

Daarnaast krijgen ze groente en fruit en trosgierst af en toe.
In het kweekseizoen krijgen ze dit dagelijks, maar nu met de kouw doe ik ze er geen plezier mee..

Ik heb zelf ook pellets van nutribird in huis, maar echt lekker vinden ze het niet.

hilde

17 september 2010, 14:51:19 #8 Last Edit: 17 september 2010, 14:55:56 by hilde
ik meng de pellets b14 onder het valkparkieteten zo krijgen ze iets anders binnen want ik vind altijd maar zaad is ook maar saai.ze krijgen hier ook appel /witloof/wortel/tomaat enzo.. maar de binnenvalkjes eten niet van de fruit en groenten die ik ze geef en zo krijgen ze met de pellets toch iets fruit binnen.
zelfs men edelpapegaai is een lastige in het eten van fruit en groenten pffffff .maar we bieden het aan maar s'anderen daags kan ik het oprapen . ;D    ;D
en in de kooi hangt een sepia /piksteen(roze blokje)/mineraalblok/en een potje grit of maagkiezel ook in de voiliere

nog vergeten te zeggen men edel krijgt arareten daar zitten minder zonnpitten in en de va zij dat dat beter was minder zonnepitten daar er teveel olie inzit . dit krijgen de binnen valkjes ook een beetje .

tweety1986

In het Papegaaienjournaal ( nummer 9 ) staat een heel artikel over de voeding van Papegaaien.
Heel interessant, aangezien in dit stuk wordt uitgelegd dat zaadvoeding alleen echt niet compleet is.

Het artikel is geschreven door Pamela Clark, www.parrottalk.com/pamelaclark
Pamela is een gedragsconsultant en zorgconsulente.

Ik ga niet alles neerzetten, maar dit stuk wel, aangezien ik dit een heel belangrijk stuk vind vanwege de vele discussies over wel / niet alleen zaad.

Een zaadmengsel biedt geen adequate voeding, want er is geen papegaai in de natuur die voornamelijk zaad eet.
Uiteindelijk zal de vogel last ondervinden van tekorten aan voedingsstoffen die hen weer vatbaar maakt voor infecties en andere gezondheidsproblemen.
Zaad bevat een slechte verhouding calcium / fosfor.
Het ontbreekt ook aan een behoorlijke hoeveelheid vitamine A, dat belangrijk is voor het functioneren van het immuunsysteem.
De zaden zullen ook niet voldoen aan de eiwitbehoefte van een papegaai.

Dierenartsen hebben ontdekt dat met een dieet, uitsluitend bestaande uit zaad, uiteindelijk de gezondheid van een papegaai in het gedrang komt.
Ook zijn de zaden die de basis vormen voor de meeste zaadmixen geteeld en zijn totaal niet dezelfde zaden die de in het wild levende papegaaien consumeren.

Een zaadmengsel voor parkieten en papegaaien kan vandaag de dag dus niet worden gezien aan een 'natuurlijke' voeding voor Papegaaien.
De zaden die de papegaaien eten in het wild worden niet ingevoerd in ons land en het is aannemelijk dat deze zaden niet het hoge vetgehalte bevatten welke in bestaande zaadmengsels voor papegaaien worden gevonden.

ik bestel alles bij http://parrotparadise.eu/
neem daar eens een kijkje.
mijn laatste bestelling zag er zo uit;

ZuPreem Fruitblend Small Bird 1kg
ZuPreem Natural Small Bird 1kg
Gele trosgierts 250 gram
Grote parkieten vruchtenmix 500 gram
Vruchten uit het woud 500 gram
Zomervruchten mix 500 gram
Brazil palm oil 50ml
Groente-Mix 100 gram

en de keer er voor;