28 maart 2024, 13:11:02

bevrucht ei

Gestart door BjornBianca, 24 april 2010, 21:27:33

« vorige - volgende »

BjornBianca

Zojuist hebben wij naar aanleiding van diverse sites besloten om de eieren (6 stuks) van onze valkjes uit het broedhok te halen. Het eerste ei werd gelegd op 29 maart. Aangezien er op diverse sites staat dat indien het ei  half vol en licht van binnen zijn dat ze dan dood zijn en dat de eieren tussen de 18e en de 20e dag uit zouden moeten komen. Indien dit niet het geval is zou je deze weg kunnen gooien.Zie de link http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/57.htm
Aangezien wij hier al overheen waren, hadden wij ervoor gekozen om een ei zelf open te breken. Tot onze schrik leefde dit beestje. We hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat dit beestje het zou overleven maar is helaas een kwartier geleden opgehouden met ademhalen.

Dit is voor ons een enorme klap omdat het toch om een diertje gaat en wij veel aandacht en liefde geven aan onze valkjes.

Groetjes

Bianca en Bjorn

Larissa

Hey Bianca en Bjorn

Tjee wat een schrik is dat voor jullie geweest
Je moet er van uit gaan dat de valkjes pas bij het tweede ei echt goed gaan broeden...

Ik reken zelf altijd uit wanneer de eitjes uit kunnen komen via de kweekkalender hier op deze site
http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweekkal.htm

Een bevrucht ei kun je altijd herkennen aan de rode adertjes in het eitje...na een aantal dagen zal de luchtkamer dan ook zichtbaar worden...
HIer is een site waar je het mooi op kunt zien
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Heb je nu alle eitjes weg gehaalt of alleen deze ?
en de kans is groot als je de eitjes niet gemerkt hebt dat je nu toevallig het zesde ei te pakken hebt gehad....daarom ga ik altijd uit van het laatste ei wat gelegt is en dan 18 tot 22 dagen verder tellen
Mochten ze niet uit komen op de dagen dat het geplant stond dan laat ik ze liggen (allemaal) tot dat ze 30 dagen zijn en begin dan met weg halen van de eitjes

Zelf heb ik nu twee gezonde donsjes hier in het blok als je na gaat via de kalender dat het eerste eitje gelegt is op 24-3-10 en eigenlijk had moeten uitkomen op de 11-4-10 maar deze twee dagen later geboren is op 13-4-2010 dus met 20 dagen broeden.

Zo zie je maar dat moeder natuur er soms rare dingen op na houdt
Misschien een tip voor de volgende keer om de eitjes gewoon 30 dagen te laten liggen na het leggen van het laaste ei....om dit soort dingen nooit meer hoeven mee te maken

Heel veel s6 en sterkte en hoop dat je wat aan deze info hebt

groetjes Larissa

BjornBianca

Beste Larissa,

Bedankt voor je reactie en je tips. We hebben de overige eitjes weer teruggelegd in het broedblok. Ik hoop dat deze wel uit gaan komen dan maakt dit het nog een beetje goed.

De moeder is op het moment weer aan het broeden, maar heb wel het idee dat ze een eitje mist.

Groetjes Bianca en Bjorn

Larissa

Hey Bianca en Bjorn

Of ze echt in de gaten hebben of ze een eitje missen dat weet ik nie je zou het kunnen oplossen door een nepeitje er bij te leggen heb je deze nie dan zou ik het zo laten

ik duim voor de eitjes

Groetjes Larissa

BjornBianca

Hoi Larissa,

Met dit weer zitten we momenteel buiten te kijken naar onze voliere. We hebben nu tot twee keer toe gezien dat het koppeltje is gaan paren. Ze tonen momenteel erg weinig interesse in het broedblok met de eitjes. Zo af en toe gaan ze er even in om een kijkje te nemen. Verder zijn ze op zoek naar een ander broedblok,waarschijnlijk voor het volgende legsel? Zou het door de warmte kunnen komen dat ze nu niet op de eieren broeden of zouden ze totaal geen interesse meer hebben in de eieren omdat er een aantal weg zijn. Helaas hebben wij geen nep eieren in huis  :-X

Groetjes Bianca en Bjorn

Larissa

Hey

Of het van de warmte komt dat weet ik nie....of ze opzoek zijn naar een ander blok dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wat je misschien nog wel kunt doen is even de eitjes schouwen als je een klein zaklampje hebt kun je het eitje via de bolle kant bekijken zie je geen leven dan mag je ze er wel uit halen....maar geef de pop wel genoeg tijd om te rusten want eitjes leggen vreet veel energie

Zie je nog leven er inzitten dan zou ik hopen op het beste maar kan best zijn dat ze nu de intresse in dit legsel verliezen.
Als ze er helemaal niet meer naar omkijken dus ook nu niet adt het wat afkoelt kun je vanaf aanstaand weekend de eitjes er wel uit halen. 1 voor 1 mocht ze toch gauw er eentje bij halen dan is het radicaal het blok weg halen met alle eitjes
Die tip krijg ik hier ook omdat de pop hier bleef leggen met resultaat 9 onbevruchte eitjes

Mocht er nog iemand meer tips hebben worde ze hier wel neer gezet

S6
LArissa

BjornBianca

Beste Larissa,

Gelukkig zitten ze nu allebei weer in het nestkastje. Wij hopen dan ook dat het gewoon met de warmte te maken had.

We hadden vanmiddag de temperatuur gemeten en zaten op zo'n 35 graden.

De eitjes voelden ook nog redelijk warm.

Zodra we wat meer nieuws hebben laten we het jou via dit forum weten.

Groetjes Bianca en Bjorn

Larissa

Hey

Als het zo warm is geweest dan kan het inderdaad zijn dat het te warm is geweest

S6 en fijn dat je het laat weten

groetjs Larissa

BjornBianca

Beste Larissa en anderen,

Het koppeltje is opnieuw begonnen met een legsel. De eieren die er nog in lagen hebben wij eruit gehaald. Toch jammer dat ze hier geen aandacht meer voor hadden. Hoop dat we nu wat meer geluk hebben.

Bedankt voor je tips en zodra we iets weten over dit legsel laat ik het weten.

Groetjes Bianca en Bjorn

Rianne

Hey,

valkparkieten kunnen niet tellen, dus 5 of 6 eieren, daar raken ze niet van van slag ;)
Ik raad je aan een schouwlampje te kopen, daarmee kun je zien of de eitjes bevrucht zijn of niet. 20 dagen klopt wel, maar je moet pas gaan rekenen vanaf het moment dat er goed gebroed wordt, dit kan het 1e ei zijn maar ook het 3e.

BjornBianca

Hoi Rianne,

Ze waren ineens van 6 eieren naar 3 gegaan omdat ze er 1 hadden laten vallen (denk ik) want die lag ineens onder het broedblok. We waren nu al vanaf het eerste ei 25 dagen verder.Denk dat ze in later stadium zijn overleden omdat er niet genoeg gebroed werd.  Ik hoop dat het nu wel goed komt en mooie baby valkjes krijgen.

Groetjes

♪ Marlies

Hoi Bianca,

Als je nog weinig ervaring hebt met broedende valkjes en uitkomen van de eitjes, kun je ze het beste laten liggen tot de valkjes geen interesse meer in de eitjes tonen.

Omdat je eigenlijk nooit precies weet wanneer valkjes echt vast gaan broeden, is het soms wel eens anders dan gedacht.
Hier zitten ze ook wel eens in het blok, en als je dan aan de eitjes voelt zijn ze gewoon koud. Ze zitten er dan niet op maar naast. :-\

Eitjes mogen best een paar uurtjes "koud" liggen hoor. Ze kunnen best wel wat hebben.

Succes met de volgende ronde !!

BjornBianca

Hoi Marlies,

Bedankt voor je tips. Momenteel heeft ons koppelje weer 4 eieren.

Ga deze tips dan ook zeker onthouden

Groetjes