13 mei 2025, 20:42:02

vragen over nachthok

Gestart door Erwin, 3 mei 2010, 23:31:45

« vorige - volgende »

Erwin

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met het nachthok. Ik zit met wat twijfels mischien dat jullie me verder kunen helpen. Ik lees overal verschillende berichten dus ik weet het ff niet meer hahahah

Het nachthok wordt gebouwd van geimpregneerde rabat delen.
Moet het hok nu wel of niet geisoleerd worden of is enkel voldoende.

Moet de binnenkant nog wit geverfd worden. Echt donker is het hout niet.
Het dak maak ik van polycarbonaat dus dat laat licht door. wil er ook een nachtlampje in maken.

Het nachthok dient tocht vrij te zijn. Nou kan ik redelijk timmeren maar iets van kiertjes hou je altijd, moet dit echt alemaal afgekit worden, lijkt me vervelend als de vogels aan de kit gaan vreten.

Isolatie lees je heel veel over, de 1 wel de ander niet. Maar ik kan me voorstelen dat wanneer mijn dakje enkelt polycarbonaat is het niet veel zin heeft om de rest te isoleren?

Ik hoop dat jullie mij verder willen helpen dan kan ik door hahah

vr gr Erwin

Valk1969

Hallo Erwin,

Tocht is de ergste vijand van iedere vogel dus probeer dit te voorkomen tijdens de bouw van je nachthok.
Isolatie is wel beter als de mogelijkheid er is om toch een beetje extra bescherming te geven aan je vogels tijdens een strenge winter en warme zomer. Maar goede ventilatie is ook weer belangrijk voor frisse aanvoer van zuurstof en lucht.

Gr,

Patrick

Erwin

Hoi Patrick,

Bedankt voor je antwoorden. ik ga eens kijken naar wat isolatie materiaal. Ik kan dan ook gelijk de binnenkant aftimmeren wat weer minder kieren oplevert. is het dak dan voldoende met alleen polycarbonaat. Ik wil dit graag omdat het mooi licht doorlaat anderzijds ook weer kou.
en dan ook weer te bedenken dat men ok valken houd zonder nachthok, snap je nu waarom ik het soms ff niet meer weet

Tocht is heel slecht dat snap ik, Toch heb je dat al snel. Stel je laat het vliegluikje open om de vogels zelf te laten kiezen waar ze willen zitten, dan kan daar en aardige wind doorheen komen, als je dan ook de deur van het nachthok openlaat in de zomer heb je al snel tocht. Mischien allemaal wat ver gezocht maar ik wil geen risico's nemen.

gr Erwin

Valk1969

Hallo Erwin,

Zo'n licht doorlatend dak is mooi maar heeft ook zo zijn nadelen met regen,onweer en hagel buien. Zie een nachthok als bescherming waar ze beschut kunnen zitten als ze daar zin en behoefte aan hebben en probeer het gewoon simpel te houden.
Klein lampje voor de nacht (1 watt is al voldoende om een beetje licht te geven zodat ze kunnen zien waar ze heen kunnen vliegen als er paniek uitbreekt). En overdag kan je wat meer verlichting geven. Tijdklokken zijn perfect om de 1 aan te doen en de andere uit te schakelen. Wat wel handig is voor vogels is als je normaal verlichting hebt branden om een half uur van te voren alvast de nacht verlichting aan te doen voordat het grote licht uitgaat. Andersom met de nachtverlichting uitdoen precies hetzelfde. Op deze manier weten en wennen de vogels eraan wanneer het licht aan en uit gaat.

Op je opmerking voor het invlieg gat en tocht....... je kan kijken of er een plek is wanneer de vogels het minste last hebben van eventuele tocht of wind wat erop staat. Als er geen zit stok in de buurt is van je invlieg gat dan hebben ze ook niet zo snel last van tocht. Of je maakt je invlieg gat lager bij de grond. Is even wennen waar ze erin en eruit kunnen gaan maar als dit de enige weg is dan hebben ze dat zo door en heb je ook minder last van tocht.
Die geen nacht hok hebben zullen toch beschutte plekken maken in de volliere of geheel afdekken in de wintermaanden.

Als de vogels buiten genoeg licht hebben voldoet een lamp in het nachthok al voldoende en scheelt geld met het bouwen van je nachthok qua licht doorlatende dakplaten. Koop dan een goede true light lamp als vervanger  ;)

Gr,

Patrick

Erwin

Hoi Patrick,

Duideljk verhaal. De platen voor het nacht hok heb ik al en zijn gebruikt echt niet duur. Het was mijn idee om deze te gebruiken omdat ik had gelezen dat vogels minder snel het hok in zouden gaan wanneer het donker is en dag licht maakt het aantekkelijker voor ze. Overigens is het Opaal gekleurd dus wel licht doorlatend maar zeker niet fel.
Het zou me meer kosten als ik nu weer dakbedekking ga kopen. Op zich niet erg, het mag geld kosten maar als het niet noodzakelijk is dan laat ik het zo. Een extra nachtlamp komt er sowieso in. die laat ik ook de hele nacht aan tegen het schrikken. Ik ga het hok niet verder isoleren, de binnenkant ga ik wel witten. Mocht het echt nodig zijn kan er altijd een klein kacheltje komen

De ren is bedekt met gaas en doorzichtige golfplaten, dus ook daar licht zat. De voliere staat tegen een stenen muur en met zijn rug naar het Noord/noord oosten dus dat zou gunstig moeten zijn, alleen de voorkant is open. Er komen twee luikjes in, denk dat ik er ook wat kwartels in ga doen dus 1 laag bij de bodem.

nog meer tips en ideeen goi maar op, nu kan het nog ben nog niet klaar.

gr Erwin

Rianne

Als je een kacheltje plaatst, zorg er dan voor dat het verschil tussen de binnen en buitentemperatuur niet te groot wordt. In de winter zou ik het dan gewoon net boven 0 houden.

Erwin

Hoi,

Bedankt, dat was me gelukkig al bekend, het zal voornamelijk gaan om het water niet te laten bevriezen.

toch wel leuk,we doen alle moeiet en dan lees ik regelmatig dat sommige vogels liever buiten blijven in de vrieskou terwijl ze kunnen kiezen hahahahaha

Nou morgen een voetbal toernooi van mijn werk, en als ik daar heel uitkom dan heb ik 3 dagen om het af te maken nou dat moet lukken

gr Erwin

Geo

Hoi Erwin,

Ik zou de naden en kieren wel afkitten! je gebruikt geimpregneerd hout, als dat hout door de zon goed droog wordt, dan krijg je kieren dat wil je niet weten. heb zelf ook dat hout gebruikt, en tijdens het timmeren er goed opgelet dat ze strak op elkaar zaten, maar nu een paar maand later zitten er flinke kieren/naden tussen. dus die kit ik ook dicht voor de winter. en als je het er goed tussen spuit en het overtollige weg haalt kunnen ze er niet bij.
want tocht is funest voor vogels.
gewoon met siliconen kit afkitten, als je er al vogels in hebt zitten dan een paar dagen het nachthok niet voor de vogels toegankelijk maken, vanwege de zure lucht. maar zodra die lucht eraf is kan het geen kwaad meer, ze eten het niet op.
siliconen is het beste, dat rekt mee met het hout.

s6