16 april 2024, 20:26:31

1, en later nog 1, of gelijk 2?

Gestart door Serita, 23 april 2010, 19:29:50

« vorige - volgende »

Serita

23 april 2010, 19:29:50 Last Edit: 23 april 2010, 19:32:02 by Serita
Hoi Allemaal,

Ik ben nu al maanden een beetje aan het mee snuffelen op het forum. Ik ben een enorme dierenliefhebber, helaas heb ik een vriend die nogal allergisch is aangelegd. Dus de kat die ik had is na ruim 2 jaar toch maar verhuisd naar een nieuw stekje omdat hij er écht te veel last van had.
In de tussentijd een hamster gehad, die is inmiddels door ouderdom overleden, maar je hebt daar niet zoveel interactie mee, dus het zou niet wederom een hamster worden..

Toen kregen wij een maand lang de kanarie van mijn schoonmoeder te logeren (en daar was mijn vriend gelukkig niet allergisch voor  ;D), wat zijn vogeltjes gezellig!! Vroeger hebben we thuis één valkparkiet gehad, en die kon aardig kletsen. Maar na enige speurtocht de afgelopen tijd ben ik toch van mening dat een valkparkiet toch écht met zn tweeen hoort te zitten.

Maar wat mij opviel in veel plekken, veel mensen nemen er eerst één en zetten er later één bij.. Ik zou er gelijk twee willen nemen (en het liefst natuurlijk dat ze al aan elkaar gewent zijn, en kennen natuurlijk  8) ) maar ik vroeg me af wat jullie zouden doen?
(waarschijnlijk weet ik het antwoord al maar gezien ik zoveel topics met 'eentje erbij?' tegen kwam  ::) )

Anke

Hoi,
Je kan ook meteen twee valkjes tegelijk nemen hoor.
Als je twee nestgenootjes neemt, dan kennen ze elkaar al.
Veel kwekers maken de valkjes op verzoek al tam.
Je moet natuurlijk altijd veel tijd aan de valkjes blijven besteden om ze ook tam te houden.
Succes met het zoeken!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Valk1969

Zou persoonlijk niet willen aanraden om 2 uit 1 nest te nemen.
Stel je hebt een mannetje en een vrouwtje uit 1 nest en ze willen met alle geweld een nestje doen dan heb je inteelt wat juist voorkomen moet worden. Meeste beginners zeggen wel van ik wil er geen nestje bij hebben maar je kan de natuur niet altijd tegen houden en als je merkt dat het zulke leuke dieren zijn dan komt er gerust wel een nestje  ;D

Een valkparkiet is inderdaad een groeps dier en leven normaal in kolonie's. Dus maakt het niet uit of je 1 uit nest A neemt en 1 uit nest B. Of bij verschillende kwekers vandaan haalt want ze trekken toch vrij naar elkaar toe. Alleen een oude valkparkiet zal een nieuwe jonge valkparkiet eerst negeren en dan pas toelaten.

In deze periode is het makkelijk om bij verschillende kwekers een jonge valkparkiet te reserveren. Dus als je vooruit kijkt is het beste om bij 2 kwekers 1 valkparkiet te nemen om zeker te zijn dat je eventueel bij een nestje vers bloed in je jongen krijgt.

Gr,

Patrick

Serita

Bedankt voor jullie reacties..

Ik zat inderdaad ook al over dat verhaal van twee uit een nest te denken inderdaad. Kijk inprincipe wil ik twee mannetjes (ik wil eigenlijk geen gehannes met eieren enzo  ;) ) maargoed het kan zomaar zijn dat er eentje stiekem toch een pop is, en dan zit je inderdaad met inteelt, dat lijkt me ook niet bijzonder handig nee.

Ik had al een beetje rond gekeken op de site naar kwekers in de buurt maar er zijn er hier niet bijzonder veel, ik zal allicht even een oproepje plaatsen bij het verkoop gedeelte, allicht zijn er meer kwekers die daar wel kijken, maar niet echt een website hebben of zoiets dergelijks.

Valk1969

Weet niet in welke regio je zoekt. Zelf kom ik uit de buurt van Hoogeveen en me website is : http://www.valk1969.nl
Heb nog een paar jonge valkparkieten die gereserveerd kunnen worden en kijken kan altijd vrijblijvend  ;)

Gr,

Patrick

Serita

Thnx, maar das bijna 1,5 uur rijden vanaf hier ;) Opzich niet on overkomelijk maar ik hoop eigenlijk dat er iemand is iets dichterbij die nog wat kleintjes heeft die binnenkort zelfstandig worden.
Ik woon in Lelystad overigens. Ik zal eens een oproepje gaan plaatsen, allicht komen daar wat reacties op.
Ik heb nog geen kooi maar wel al een paar mooie gezien, al twijfel ik nog tussen echt een kooi of een kamervoliere.. Ze hebben opzich meer hoogte in zo'n voliere natuurlijk, maar wat ik begreep zijn die nogal lastig schoon te maken in de meesten gevallen. Ik zal morgen nog eens gaan kijken voor wat kooien!

Groetjes,

Serita

Valk1969

Douche maakt kooien die groot zijn makkelijk schoon hoor of tuinsproeier  ;)
Flevo is inderdaad een leuk stukje rijden.
Bel anders eens een vogelvereniging op bij je in de buurt en vraag een lijst van kwekers die valkparkieten hebben. Niet iedere kweker zit op internet maar kan wel mooie en gezonde vogels kweken.

Succes,

Patrick

Serita

Haha ja de douche wordt hem niet, we hebben alleen een badkuip en ik ga hem niet omhoog sjouwen, maar tuinsproeier is een goed idee!!

Ohja, dat is ook nog een goede tip!

Ik was laast in een dierenwinkel hier, en ging even bij de vogels kijken, maar ik schrok me dood hoe de valkjes daarbij zaten :o

amazingleeuwtje

Hoi Serita, ik rij als het moet 2 uur voor een valkje als ik maar weet dat ze met liefde gekweekt zijn  ;).. Kijk rustig rond en vraag als je iets wilt weten. het is ook leuk om te zoeken en kijken waar je een leuk valkje vandaag gaat halen ;D..

Succes,

Groetjes Sylvia

Serita

Hahah ja voor mijn hamster heb ik ook bijna 2 uur gereden destijds, of tenminste, mijn vriend heeft gereden hahahaha.
Ik wil eigenlijk proberen dat te voorkomen dit keer, want ik kan me voorstellen dat er dichterbij vast ook nog wel goeie kwekers zitten.. Maarja zo niet inderdaad dan wordt het een stukje rijden ;)
Ach naar mijn paard rijd ik ook een half uur heen en een half uur terug, dus das ook niet bepaald om de hoek  8)

Serita

(ennne ik zit al weken verlekkert te kijken naar alle foto's hier op het forum en leuke filmpjes op youtube  ::) hahahahaha )

amazingleeuwtje

Citaat van: Serita op 23 april 2010, 20:20:50
Hahah ja voor mijn hamster heb ik ook bijna 2 uur gereden destijds, of tenminste, mijn vriend heeft gereden hahahaha.
Ik wil eigenlijk proberen dat te voorkomen dit keer, want ik kan me voorstellen dat er dichterbij vast ook nog wel goeie kwekers zitten.. Maarja zo niet inderdaad dan wordt het een stukje rijden ;)
Ach naar mijn paard rijd ik ook een half uur heen en een half uur terug, dus das ook niet bepaald om de hoek  8)


Is logisch dat je eerste in de buurt kijkt hahaha voor je hamster ;D geweldig ;)..

Valk1969

Koop ook nooit een valkparkiet uit een dierenwinkel.
Want.......... meestal komen ze uit de handel vandaan waar je niet wilt weten met hoeveel ze op elkaar in een kooitje zitten gepropt.
Je weet niet hoe oud ze zijn en waar ze vandaan komen. Met welk voer zijn ze groot gebracht (pellets of zaden). Zijn ze wel gezond.
Zijn ze ontwormt (en de meeste dierenwinkels zeggen van wel terwijl ze niet snappen wat je nu precies vraagt).

Bij een kweker weet je hoe ze zitten en je ziet ook de conditie van de ouders (is dat belangrijk? Ja wel degelijk want dan zie je wie de jongen groot heeft gebracht onder welke omstandigheden).
Prijzen in een dierenwinkel zijn hoger als bij een kweker (hebben geen last van huur,loon en dergelijke).
In een dierenwinkel vind je voornamelijk overschot vogels die kwekers niet aan de man wilt verkopen om geen gezeur te hebben. Meeste vogels zitten vol met antibiotica uit voorzorg (wat vaker meer problemen opleverd als goed is voor de gezondheid)

Met bovenstaande zeg ik niet dat dit altijd het geval is maar de kans is groter om een miskoop te doen als bij een verstandige kweker.

Vraag altijd bij een kweker  waar je een jonge valkparkiet koopt om een zakje voer om zelf op je eigen voer over te mengen. Krijgen de jonge vogels geen last van overschakeling van voer waar de darmen goed last van kunnen hebben.

Als laatste .......... koop nooit voer uit een open schep bak. Is wel makkelijk maar zaad verliest zijn voedings waarde binnen 6 weken in openlucht en je wilt niet weten wie er allemaal in die bakken hebben zitten roeren met hun handen. En hoelang zit het zaad er al in of hoe lang heeft die zak open gestaan?

Gr,

Patrick

Valk1969

Heb zelfs valkparkieten uit frankrijk zitten (gelukkig niet zelf opgehaald) maar 2 uur rijden voor een goede valkparkiet is voor mij geen probleem. Maar moet wel zeggen dat het dan een speciale kleur moet zijn die ik kan gebruiken in me kweek  ;)

Na de zomer kan ik 3 uur rijden voor een wildkleur valkparkiet en weer 3 uur terug  ;D

Serita

Citaat van: sylvia59 op 23 april 2010, 20:25:22
Citaat van: Serita op 23 april 2010, 20:20:50
Hahah ja voor mijn hamster heb ik ook bijna 2 uur gereden destijds, of tenminste, mijn vriend heeft gereden hahahaha.
Ik wil eigenlijk proberen dat te voorkomen dit keer, want ik kan me voorstellen dat er dichterbij vast ook nog wel goeie kwekers zitten.. Maarja zo niet inderdaad dan wordt het een stukje rijden ;)
Ach naar mijn paard rijd ik ook een half uur heen en een half uur terug, dus das ook niet bepaald om de hoek  8)


Is logisch dat je eerste in de buurt kijkt hahaha voor je hamster ;D geweldig ;)..


hahahahaha nou ik bedoel natuurlijk toen ik een hamster ging kopen LOL
voor de rest is ze gelukkig nooit zo kwijt geweest dat ik 2 uur met de auto rondjes rond het huis heb reden hahaha