10 mei 2025, 17:26:58

Valkparkiet met verlamde poten

Gestart door Spanksel, 23 april 2010, 23:06:34

« vorige - volgende »

Spanksel

Toen ik gistermiddag thuis kwam om half 5, zat één van mn valkjes op de bodem in de hoek. In eerste instantie dacht ik dat er eieren waren gelegd, dus ik lokte haar weg en vervolgens zie ik haar waggelen.

Heb toen even gekeken en dacht dat een van haar tenen gebroken was en heb naar aanleiding van deze website, gebeld naar de dichtsbijzijnde dierenarts en dat was in Nijmegen. Daar ben ik vanochtend geweest.

Helaas bleek het toch erger te zijn dan een gebroken teentje, op dat moment kon ze haar beide pootjes niet meer gebruiken. De dierenarts kon er niet veel over zeggen, behalve dat het dus verlammingsverschijnselen zijn en het waarschijnlijk iets inwendigs is. Ik moet rekening houden met een eventuele hersenvliesontsteking die er bij gepaard kan gaan en heb drie verschillende potjes meegekregen; een conditioner welke in het drinkwater wordt gemengd en twee keer twee druppels van het een en twee keer één druppel van de ander per dag. Die weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat zijn de pijnstillers en antibiotica. Met de laatste moest ik morgen mee gaan beginnen, daar ze vanochtend ook een injectie heeft gekregen.

Ik moet zeggen dat haar conditie bij de dierenarts op z'n ergst was, maar nu op dit moment lijkt het wel erger te gaan. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Gisteren oogde ze voornamelijk depressief van het feit dat ze niets kon en heeft sindsdien ook nog steeds gedronken, maar eten doet ze niet. Het drinken moet ik haar wel dwingen, om het half uur houd ik een waterbakje voor haar neus en dan neemt ze een slok en draait ze weer weg.
Ze reageert ook nog af en toe met een enkele roep, ze slaapt heel erg veel, maar af en toe zit ze met haar ogen helder open om zich heen te kijken en wassen doet ze ook nog regelmatig.

Wat ik nu graag wil weten, is hoe andere mensen denken dat het zal gaan, die zelf eerder een zieke valk hebben meegemaakt en die wel of niet zien opknappen. Nu op dit moment is haar ademhaling vrij hoog (gok ik, ik weet zo niet wat de standaard ademhaling moet zijn), zo'n 80 slagen per minuut en ze begint steeds heftiger te ademen. Zodra ik haar ga kroelen, geniet ze daar wel met volle teugen van, dus ook nu is ze toch wel bewust van de omgeving.

Ik ben enorm bezorgd om haar toestand en weet zo niet hoe ik over haar toekomst moet denken. Ik vind het zo tegenstrijdig dat ze zo zwaar ademhaalt en tegelijkertijd zo geniet van het kroelen. Ik kan ook weinig vinden over verlamming bij parkieten.

Hopelijk kan iemand mij hier wat meer zekerheid geven...

Spanksel

Mag een slotje op..

Ze is gisteravond tijdens het typen van m'n post overleden.

Anke

Hoi Sankara,
Ik had je berichtje wel gelezen maar niet gereageerd omdat ik je niet kon helpen.
Wat verdrietig dat je valkje is overleden :'( :'(
Heel veel sterkte!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

bobbie

Ach gossie  :'( veel sterkte.

Nel

ManjaV

Heel veel sterkte met het verlies van je lieve valkje  :'(

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Hermien

Ach. Heel veel sterkte. In ieder geval heb je haar nog wel lekker kunnen knuffelen en heeft je valkje daar van genoten!

Sterkte met het verlies.

*Manon*

Ik wil je ook veel sterkte wensen met het verlies van je valkje!

Groetjes Manon