19 april 2024, 05:34:31

Oudere valkparkiet tam maken

Gestart door Sylke, 16 april 2010, 16:03:04

« vorige - volgende »

Sylke

Hey!

Kan iemand mij misschien helpen?
Ik heb sinds kort een valkparkiet van ongeveer één jaar.
Hoe kan ik hem het beste tam maken.
Ik heb al 3 dagen een aantal uur mijn hand in de kooi gehad maar ik zie niet echt verandring?

Volgens de dierenwinkel zou het wel gaan maar duurde het wat langer.

Ook zit hij hele dag te roepen is dat normaal?
???
Groetjes Sylke

Rianne

Hoi Sylke,

hoe reageert de valk op je? Raakt hij al in paniek als hij je ziet, of als je dichtbij gaat zitten? Als dit zo is, gaat het OF heel lang duren, OF lukt het helemaal niet meer. :-\
Zat hij met meerdere vogels in de winkel? Het kan zijn dat hij die probeert te roepen. Als het echt niet te doen is, kun je m beter terugbrengen, of verkopen aan iemand met een voliere.

Sylke

Als ik voor de kooi ga zitten gaat hij wel een stapje naar achte rmaar hij raakt niet in paniek.
De eerse keren met mijn hand in de kooi ging hij steeds weg en uiteindelijk op de bodem heen en weer lopen.
Als ik binnenkom raakt hij ook niet echt in paniek, hij schrikt wel van veel dingen. zoals als het donker wordt het licht dat aangaat ..

Ik had net het eten even uit de kooi gehaald en geprobeerd met trosgierts wat ik in mijn hand had. En wat? Hij eette er gewoon van!

Hij zat in de winkel alleen.. Ik heb het idee dat hij wel op de vogels buiten reageerd .

Sorella

Mijn eerste valkje was ook al een jaar oud en totaal niet tam.
Ik haalde s,morgens het voer weg en na een uurtje of twee probeerde ik of hij stuk trosgierst uit me hand wou pakken.
Deed hij dat niet dan wachte ik nog een uurtje en probeerde het daarna opnieuw met een max van 4 uurtjes per dag.
Ik zat werkte toen niet meer en de kooi stond tussen ons bankstel in dus hij kreeg ook alle aandacht (wat toen ook wel nodig was)
Het is nooit een kroelerd geworden maar qua karakter was hij ontzettend leuk.
Dus of of je hem zover krijgt dat je hem mag kroelen ik heb geen idee maar zolang hij maar bij je komt zitten, lekker onduegend doet en je hem makkelijk in je hok krijgt ben je al een heel eind

Safrena

Citaat van: Sorella op 16 april 2010, 20:54:55
...
Ik haalde s,morgens het voer weg en na een uurtje of twee probeerde ik of hij stuk trosgierst uit me hand wou pakken.
Deed hij dat niet dan wachte ik nog een uurtje en probeerde het daarna opnieuw met een max van 4 uurtjes per dag.
....


Hoi

Kijk, daar kan ik niet mee om gaan  :'(
Dat mensen het eten van hun diertje weg halen om ze te verplichten van hun hand trosgierst te gaan eten om tam te maken, ook al is dat maar voor een paar uur.
Maar goed ieder zijn keuze


Ik heb vorig jaar in augustus een valkje van 1 jaar in huis opgevangen dat behoorlijk verwaarloosd was op alle vlakken. Hij kwam bij mij terecht bij twee grasjes die wel al tam waren.
Ik dacht ook toen van ow, dit gaat niet makkelijk worden om hem een beetje tam te maken.
De eerste dagen was hij best schuw, maar niet bang. Iedere dag een paar keer, ging ik bij hem zitten, tegen hem praten en mijn hand in de kooi doen, zijn vertrouwen winnen enz

Na een tijdje kwam hij op mijn hand zitten en kon ik met trots zeggen dat hij handtam was. sindsdien hebben wij ons vast ochtend ritme. Hij komt uit de kooi op mijn schouder zitten en gaat dan lekker met me mee naar de slaapkamer en daar spelen we dan samen zo een half uurtje, vind hij heerlijk.
Dat doe ik trouwens daarna ook met mijn grasjes hoor.
Begrijp het niet verkeerd, hij krijgt daarna in de woonkamer ook de hele dag aandacht als hij wil, maar dan wel samen met mijn grasjes.

Hij is geen kroeler, maar hij is wel vrij tam geworden en vertrouwd me, komt spontaan vaak zelf bij me zitten in huis, enz

Ik kan alleen maar zeggen, win  het vertrouwen van je diertje met heel veel geduld en oefenen
En belangrijk word nooit boos, dat schrikt af, maar beloon je diertje wel uitbundig als hij/zij iets doet wat je wil.

Vele groetjes