28 maart 2024, 18:32:13

wel of geen broedblok

Gestart door 2 valkjes, 16 april 2010, 13:12:18

« vorige - volgende »

2 valkjes

Hoi,

Ik heb 2 valkjes, Jimmy van bijna 2 en Puck van 9 maanden. Een poosje geleden hebben ze eitjes gehad die ik op aanraden van dit forum heb vervangen door nepeitjes.
Ik heb, gezien het gedrag van de vogels, het idee dat ze binnenkort in de herkansing gaan. Ik vind Puck nog steeds te jong dus worden het weer nepeitjes. Ik sluit echter niet uit dat dat ze in de toekomst wel een keer een nestje mogen grootbrengen.

Mijn vraag: Is het mischien beter om een broedblok voor ze te kopen zodat ze daar alvast aan wennen en niet gaan denken dat je eitjes in de hoek van de bodem hoort uit te broeden?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Agnes

Anke

Hoi,
Ik zou geen nestblok ophangen zoalng je niet wilt dat ze een gezin gaan stichten.
Zoals je zelf zegt zijn de valkjes nog heel jong.
Een broedblok in de kooi stimuleert ze alleen maar om toch te gaan beginnen.
Hang dus pas een broedblok in de kooi als je echt wilt dat ze een nestje doen.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

2 valkjes

Hoi Anke,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben absoluut niet van plan om ze te stimuleren om te beginnen hoor! Alleen alle voortekenen wezen richting nieuwe eieren, En ja hoor Toen ik net thuis kwam uit mijn werk lag er inderdaad weer een ei op de bodem. Ik ga hem zo maar vervangen door een nepei.
Mijn vraag over dat blok is omdat ik bang ben dat ze iedere keer op de grond gaan leggen. En ik kan me zo voorstellen dat ik, als Puck natuurlijk oud genoeg is! Een keer zwicht en ze de kans geef een nestje groot te brengen. Ik vond het vorige keer namelijk al zo sneu voor ze en nu zijn ze alweer in de herkansing. Kuikens op de grond lijkt me niet echt een succes.

Groetjes,

Agnes

Sanna

Hallo Agnes,

Als je eenmaal wel een nestje van ze wilt is het vroeg genoeg om een broedblok op te hangen hoor. En die vinden ze dan echt wel.

Groetjes, Sanna