19 april 2024, 06:27:39

Pietje

Gestart door Joost & Jill, 30 december 2003, 17:08:45

« vorige - volgende »

Joost & Jill

Hallo,

Wij hebben nu een half jaar een valkparkiet.
We hebben hem gekocht als 'handtamme' maar niks blijkt minder waar!
Hij is erg moeilijk zijn kooi uit te krijgen, bijt veel en schreeuwt  :'( :'(. Als hij zijn kooi uit is gaat hij op de afzuigkap zitten en zit daar tot dat wij hem daar weg halen.
Hij heeft doorgaans weinig actie's terwijl ik vaak lees dat valkparkieten nieuwsgierig en ondernemende vogels zijn.
Die van ons zit ergens en komt niet van zijn plaats af.
De vrijwel enige actie die hij onderneemt is zijn kooi in gaan wanneer hij eruit is. Is nog nooit zijn kooi zelf uit gekomen.
Je kan hem ook niet aaien, als hij op m'n vinger zit probeer ik het steeds maar je kan alleen maar gesnauw ontvangen!
Wat kan dit betekenen en vóóral wat kunnen we eraan doen?

Hij zit ook vaak op één poot en de laatste twee weken lijkt het wel of hij naar lucht hapt.
Hij lijkt dan een aanval te hebben, doet dit iedere dag, niet de hele dag door. (?)
Verder eet en drinkt hij goed, eet alleen niet wanneer wij weg zijn. Zijn we thuis dan begint hij meteen te eten.
Hij ruit doorgaans veel, zit veel met zijn kopje in z'n veren te dutten, kortom het is nu eigenlijk een saaie vogel.
Ik zou hem graag wat actiever zien.......
Tips???

B.v.d Joost & Jill

Lique

Hoi Joost en jill,

Wat raar zeg, dat als je hem gekocht hebt als handtamme valkparkiet, dat hij helemaal niet tam is.
Is hij wel tam geweest? of heeft hij nbog helemaal niet bij jullie gezeten?

Dat adem snakken is totaal niet goed.
 Daarvoor zou ik als ik jou was wel even naar een vogelarts toe gaan. Veel slapen is een kenmerk van ziekte.

je valkje heeft zeker hulp nodig. Ik raad je aan om DR.Feld te bellen. Telefoon nummer staat bij 'dierenarts'.

groetjes lique

sabrina

Hi,

Wat jammer voor je dat jouw valk niet zo gezellig als je zou hopen. Maar het zijn echt slimme dieren en ook de jouwe is nog lang niet te oud om te leren.
Als je Pietje eruit haalt en hij gaat dan op de afzuigkap zitten, laat hem dan daar eens een tijdje zitten. Ga zelf wat rommelen in de keuken of op een andere plek waar hij je nog kan zien. Op een gegeven moment zal hij vanzelf wel ergens anders gaan zitten waar meer te beleven is. Dichter bij jou bijvoorbeeld. Of op een kast, of ergens anders, maar uiteindelijk zal hij wat gaan doen. Doe desnoods zijn kooi even dicht, zodat hij niet meteen de kooi in kan. Dan moet hij wel een ander plakje zoeken.
Je moet vooral veel geduld hebben. En ook al wordt je valk met heel veel geduld tammer en komt 'ie vanzelf wel bij je zitten. sommige valken laten zich niet aaien. Mijn vorige valk zat altijd bij me op m'n schouder of schoot, maar aaien mocht ik haar nooit.

Dus, als Pietje weer beter is (inderdaad niet goed als ze naar lucht happen) dan met heel veel geduld beginnen met het opnieuw tam maken van je valk. Heel veel succes ermee!

Sabrina