1 mei 2025, 19:55:36

Pop die zichzelf plukt

Gestart door Creatura, 31 maart 2010, 19:56:12

« vorige - volgende »

Creatura

Hallo mensen,

Nou open ik er toch nog maar een topic over.

Sientje, mijn popje van bijna drie jaar plukt zichzelf. Ik heb haar nu drie en een halve maand, en de eerste dag dat ik haar had zag ik dat ze wat kaal was onder haar vleugels.
Al gauw bleek dus dat ze zelf haar veertjes uittrekt. Het is alleen maar erger geworden sinds ze bij mij is.
Ze is een binnenvetter en uit zichzelf dus ook amper. Eigenlijk houdt ze er vooral van om stil te zitten. Soms klimt ze wat rond, maar meestal doet ze gewoon niet heel veel (ja, dit is haar normale gedrag). Nou heeft ze drie maanden bij een andere pop en een nogal dominant mannetje in de kamervoliere gezeten. Dat mannetje joeg haar vaak op. Ik denk dus wel dat ze zich dat heeft aangetrokken.
Een paar weken terug ben ik met haar naar de vogelarts geweest, en die heeft de krop onderzocht, de poepjes en onder de vleugels gekeken. Ze had een kroponsteking en daar heeft ze tien dagen lang antibiotica voor gehad, en tevens kreeg ze spray om haar huid te kalmeren. Dit alles gebruikt, maar tegen het plukken heeft het niet geholpen. Ik denk dan ook dat het echt stressplukken is bij haar.
Sinds een week heb ik een nieuwe valk; een mannetje. Omdat ze toch weer werd opgejaagd door het andere dominante mannetje heb ik besloten om haar bij het nieuwe mannetje in een kooi te zetten. Dit mannetje is een heel lief en rustig valkje die haar absoluut niet opjaagt.

Echter, sinds een paar dagen is ze zelfs begonnen met haar borstveertjes uit te trekken :( Ze doet het best wel obsessief en ook al probeer ik haar af te leiden; ze moet dat veertje eruit trekken.
Ik begin me nogal schuldig te voelen naar haar toe; ben bang dat ik gestresst op haar gepluk reageer (wat ook wel zo is; elke keer als ze een schreeuwtje slaakt voel ik het bijna zelf als het ware) waardoor haar stress ook weer toeneemt. Ik snap verder wel dat het weer bij een nieuwe valk zitten ook weer stress kan veroorzaken, maar dit leek me beter dan bij de dominante valk omdat die echt gemeen tegen haar doet.

Goed, wat moet ik doen.
Wat zouden jullie doen?
Ik weet het gewoon niet zo goed eigenlijk.....

Afleiding? Alleen in een kooi? Een kraagje om? Weer naar de VA?
Euh....

Thanks alvast.

groetjes, Renske

bobbie

Hallo Renske,

Het is zo iets hardnekkigs, plukken. :-\

Ik heb een herplaatser, een plukkertje. Bij haar vorige bazinnetje (wat een rotwoord eigenlijk ::)) kreeg ze Haldol (wordt ik de mensenwereld gebruikt bij geesteszieken >:() en nog een medicijn. Dit alles gekregen van een vogelarts zei ze.
Het vogeltje zat duf op de stok, at amper en bleef plukken. Heel de dag alleen. :-\

ze is bij mij gekomen en ze vindt het geweldig. Plukte niet meer, geen druppel medicatie gekregen bij me.

Totdat er weer een herplaatser kwam. Een roeper, ijsberend. Hier werd ze nerveus van en ze ging weer plukken.
Ik stond bijna op het punt de allernieuwste herplaatser terug te brengen naar haar vorige adres, maar ineens stopte het plukken weer.

Je zou zeggen: wat heb ik aan dit verhaal.

Niet veel denk ik. Maar ik wilde je dit toch even vertellen.

Ook dit is een hele rustige valkparkiet. Speelde niet, hield niet van sproeiende plantenspuit. Zat maar te zitten.
Nu speelt ze, is gek op de plantenspuit. Maar ze zit bij valkjes die heel rustig zijn (op die ene roeper na) en dat scheelt denk ik.

Is het misschien een idee om haar apart in een kooi te zetten naast de andere valken? Zo krijgt ze het leven van haar buren wel mee, maar heeft zeer geen last van.
Ook schijnt 2x per dag sproeien bij plukkers aan te raden zijn, zodat de huid soepel blijft voor de nieuw komende veren en irriteert dan dus minder.

En, heel belangrijk: zelf totaal niet reageren op haar gepluk, niet eens met je wimpers knipperen. Ze zijn zo slim!

Hoe dan ook, ik wens je succes.

groetjes, Nel :)

Creatura

Hey Nel,

Dankje voor je reactie :)
Je had ook al van het herplaatsertje verteld in mijn dagboek bedenk ik me net; ik had er nog niet op gereageerd ;)
Tja, ik denk inderdaad ook dat Sientje rust om zich heen nodig heeft.
Alleen zetten; ja, ik hoopte eigenlijk dat het met Daan zou klikken en dat ze eventueel een koppeltje zouden vormen.
Nu is Sientje met het plukken van haar borstveertjes begonnen toen ze nog in de kamervoliere zat; 1 dag later heb ik haar bij Daan in de kooi gezet. Aangezien Tommy precies hetzelfde gedrag vertoont naar Daan als hij bij Sientje doet dacht ik dat het dus beter zou zijn om Daan en Sientje aan mekaar te laten wennen. Als ik Sientje apart zet zou of in een kleinere kooi moeten (vind ik eigenlijk te klein) of ik zou Daan bij Tommy en Lotje moeten zetten, en ik ben een beetje bang dat Tommy Daan gaat terroriseren.....ook omdat er dan maar 1 popje is en dus 2 mannen ::)
Dilemma, dilemma.
Daan deed vandaag trouwens heel lief en heel voorzichtig een paar toenaderingspogingen naar Sientje.
Terwijl ik Sientje door de tralies heen kroelde probeerde hij dichterbij te komen om haar (zo leek het tenminste) ook te gaan kroelen. :-* Even later kwam hij heel voorzichtig steeds iets dichter bij Sientje zitten. Mja, Sientje doet dan een beetje lelijk ::)

Nou, ik had zelf ook al het idee dat haar besproeien alles een beetje verlicht, maar is twee keer per dag niet te veel? (ivm afkoelen, te nat worden, kouvatten etc)

Je hebt gelijk; ik moet niet reageren op haar gepluk. Inderdaad loop ik te vaak naar de kooi als ik een kreet hoor, en dat is natuurlijk aandacht voor haar.... :-\

groetjes, Renske

bobbie

1 april 2010, 06:34:24 #3 Last Edit: 1 april 2010, 20:25:53 by bobbie
Even snel, want ik moet zo naar mijn werk:

nog niet alles van je gelezen, alleen het 2x dd sproeien viel me op.

Dit heb ik van een vogelarts. Ik heb een hormonale plukker (meyer papegaai) waarmee in vorige week naar de vogelarts ben geweest. Die adviseerde mij haar 2 keer per dag te sproeien. De 2e keer sproei ik tussen 16.00 en 17.00 uur.

Ik ga gauw, doei, Nel Voor de rest van het verhaal reageer ik vanavond wel.

Creatura

Hoi Nel,

Of ik aan twee keer per dag kan komen weet ik niet, maar ik zal proberen Sientje in ieder geval elke dag even nat te sproeien.
Vandaag vond ze het zelfs weer leuk!
En het stomme is dus dat ik ipv nog kalere plekken juist meer veertjes zag zitten onder haar vleugels ??? Ik hoor haar vaker schreeuwen, maar er zitten meer veertjes, rara hoe kan dat..? ::)
Maar goed, feit blijft dat ze wel plukt natuurlijk......

groetjes, Renske

bobbie

Hoi Renske,

Kan wel zien dat ik vanmorgen nog niet echt wakker was. ::) Ik schreef dat ik een hormale plukker heb, zijnde een jardine papegaai. Stom, mijn jardine plukt helemaal niet, wel 1 van mijn meyers als ze broeds is ::) heb het even veranderd hierboven. ;)

Misschien plukt ze ook op andere plekken die nog niet opvallen, maar wel haar kreten verklaren. ???

Hoe dan ook, succes ermee.

Groetjes, Nel :)

Creatura

Hoi Nel :)

Dankjewel voor je reacties hoor ;D
Enne, niet wakker zijn 's ochtends kan ik over meepraten ;)

Ik hou Sientje in de gaten en probeer alles zo stress-arm mogelijk voor haar te maken. Ik kijk het nog even aan met Daan, want hij is echt een lief schatje en zit haar absoluut niet in de weg :-*

groetjes, Renske

Manouk

Hooi Renske,
ik ben een hele tijd niet online geweest ivm internetproblemen door verhuizing..

Gaudi plukt zichzelf ook sinds kort, en ze is dus juist het tegenovergestelde van Sientje, dus door de andere om haar heen komt het niet... (denk ik)
zou het toch niet iets anders kunnen zijn omdat dus deze ex-kooi genootjes hier beide last van hebben..
Ik ben haar nu ook aan het sproeien maar ze word gewoon echt kaal onder haar vleugel (alleen de rechter, links plukt ze niet) en bij de aanzet van haar staart zeg maar.

ik denk toch maar een vogelarts bezoekje brengen, want of mijn dierenarts er veel verstand van heeft weet ik niet, misschien worden we dan wel iets wijzer..

groetjes
Manouk

Creatura

Hey Manouk,

Oh nee hè, wat :censuur dat Gaudi zich nu ook plukt >:(
Dan zou je inderdaad bijna gaan denken dat het om iets overdraagbaars gaat ???

Tja, de VA heeft bij Sientje naar de huid gekeken, en hij heeft daar verder niks geconstateerd (nou ja, de VA zei eigenlijk niet zo veel; ik moest de antwoorden uit hem trekken zeg maar :-\), dus ik ga ervanuit dat Sientje geen aandoening aan de huid heeft. Mja, voor hetzelfde geld heeft Gaudi dat wel, of misschien heeft mijn VA niet goed gekeken, ik weet het ook niet ::)
Ben wel benieuwd wat er bij jou uitkomt hoor!
Sterkte ermee!!

xx Renske

Manouk

hoi renske.

Ik ben even op de pc van een ander, vanaf maandag heb ik ook weer internet.
Met Gaudi gaat het nog niet echt beter, met sientje dan??
ik merk dat gaudi minder plukt als ze uit de kooi is als in de kooi (misschien toch wat stress door de anderen in de kooi) vind dit wel vreemd, want het gaat altijd goed met alle vogels..
ik probeer haar nu dagelijks te sproeien en steeds eruit te halen...
ik hoop dat het goed komt, want wil haar de stress van de dierenarts besparen en weet ook niet of er een goede vogelarts in de buurt zit..

succes, groetjes
Manouk

Creatura

Hey Manouk,

Jee, wat vervelend joh dat Gaudi zich nog steeds plukt :(
En raar hoor; terwijl ze toch zo relaxed lijkt....
Maar misschien zit haar toch iets dwars inderdaad. Hoe kom je daar achter, dat is dan weer een volgend probleem >:(

Tja, Sientje plukt duidelijk een stuk minder sinds ik haar met Daan in een kooi heb gezet. Ze plukt nog wel hoor; regelmatig hoor ik nog een schreeuw, maar als ze zich uitrekt en ik de onderkant van haar vleugels zie is het gewoon duidelijk minder dan bijvoorbeeld een maand geleden. Ze is ook vrolijker; gaat tegenwoordig vaak graag uit de kooi en vliegt ook meer.
Weet niet of je Gaudi een tijdje apart in een andere kooi zou kunnen zetten? En eventueel met een valkje waar ze het goed mee kan vinden....?

Tja, een vogelarts kan denk ik vooral uitsluiten dat het om een huidaandoening gaat (tenminste, dat deed ie bij mij dus)....

Sterkte.......als ik tips had zou ik ze je geven....maar met Sientje heb ik nu ook maar gewoon wat beginnersgeluk :-\

liefs, Renske