28 maart 2024, 21:37:04

jongen plukken

Gestart door Mandy, 7 november 2002, 16:01:54

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo,
Over een paar maanden kunnen we weer met de kweek beginnen, hopelijk met weinig tegenslagen.
Een tegenslag die ik al 2 keer heb waargenomen is dat de man de jongen kaal gaat plukken. Na vele acties bleek ik hier niets aan te kunnen doen; blok open laten (ventilatie), pikblokje erin, vaseline op de kopjes smeren, voordat er gepikt is wat antibijtdruppels op de kopjes smeren (oppassen voor de oogjes, is speciaal voor huisdieren), tarwekiemolie door het voer doen, ze kregen verder huin normale voer, groenvoer, sepia, eivoer, grit, trosgierst enz.
Het bleek vlgs. ervaren kwekers dan om een erfelijke factor te gaan die je er niet uit krijgt. De ene man die dit in 2001 deed heb ik toen verkocht, de man die dit nu deed (ook bij z'n pop!) is ook verkocht. Het kopje van die pop heeft nu kans om te herstellen.  
De mannen die ik nu heb zitten vertonen niets van dit gedrag, maar kan ik iets doen om dit probleem eventueel te voorkomen? Ik wilde zowieso een maand voor de kweek (februari) al wat tarwekiemolie door het voer gaan mengen, ook hoorde ik iets over levertraan?
Wie heeft er tips of ervaringen hier mee?
Groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hoi Mandy,

Jongen plukken is altijd vervelend.
Er staat ook iets bij vragen over. Dit zijn 2 tips van bekende kwekers. Je vindt het op Vragen over... en dan Vraag 2

Een foto van een jong met een "kaal koppie" (Dank aan Diana):


Groetjes,
Peter

Mandy

Bedankt voor de reactie.
Een heel herkenbare foto, het blijft zeer doen als je zoiets ziet.
Ik heb inderdaad ook al 's gehoord dat het om een bepaalde stof in de veren gaat, die vinden ze dan lekker en als ze dat eenmaal geproefd hebben hier niet meer mee stoppen.
Wilgentakjes zou ik eens kunnen proberen, maar hopelijk is dat niet nodig. Ik heb wel wilgentakken in m'n voliére, maar daar hebben ze tijdens het broeden weer weinig aan. Wel gaf ik ze toen pikblokjes (kalk), daar zaten ze toen wel aan, maar het gaf geen vermindering.
Zijn er mensen die ervaring hebben met tarwekiemolie en/of levertraan?
Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

cisca

Hallo Mandy.
tarwekiemolie of levertraan is hoofdzakelijk tegen het uitdrogen van de huid dus tegen het schilveren.
Wanneer je valkjes alles krijgen wat ze nodig hebben is het niet nodig om olie of levertraan te geven en wanneer je het wel doet heb je grote kans dat de jongen gaan spuiten (dunne ontlasting)wel is het aan te raden voldoende vers eivoer te geven wel elke dag vers daar je het nat maakt en het snel verzuurd .
Als je man toch blijft plukken bij de jongen is het beter om hem bij de jongen weg te halen en de verzorging aan de pop over te laten.
Ik heb nu met sucses twee nestjes met jongen gehad ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken.