4 mei 2025, 05:13:58

Jongen onder het bloed (plukken)

Gestart door Kruimeltje, 8 april 2010, 21:40:33

« vorige - volgende »

Kruimeltje

Dank jullie wel. Ik had het schema gezien idd. en ik heb me dan ook vergist, scheelt nogal in grootte de 2 oudsten en de jongste. En omdat ze zo'n honger hadden, ze maar laten dooreten. Ze hebben natuurlijk even zonder gezeten :(

De jongste heb ik ook geen lekker gevoel bij, maar doe mijn best voor 'm. Ik ben er al 1 kwijt, die was geboren op 27 maart en nog geen week oud geworden. De ouders hebben denk ik vooral de twee oudsten goed verzorgd. De jongste was er gister ook het slechts aan toe na de aanval van mama :(

Caroline

Je kunt niet meer dan je best doen en .... dat doe je.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Kruimeltje

Tsja, voel me wel een beetje machteloos hoor, maarja...

Tweede papvoeding ging ook als pap naar binnen ;) Dat ukje wat minder gegeven dan afgelopen voeding, maar echt lekker gaat het niet. Beestje kan amper z'n evenwicht bewaren. Z'n oogjes zitten ook vooral dicht en als die ze opendoet dan is het echt maar een kiertje. Lijkt me toch niet echt goed voor een kuiken van 11 dagen...

Caroline

Ik zal even een paar foto's plaatsen van een gewoon donsje van 11 dagen, dan heb je een beetje vergelijking.

Bianco 11 dagen ....

Ayo 11 dagen ....

Dan zie je dat jouw kleintje er heel anders bij zit maar .... misschien gaat ie het met jouw goeie verzorging het wel redden.

:)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Kruimeltje

Dank je Caroline, er zit wel degelijk een verschil in onze donsjes ja. Ik wacht maar even af hoe hij (of zij) reageert op de pap, wellicht knapt ie op. Vanmorgen legde die wel net voor het voeden een mooi groen poepje voor me neer, dus van binnen gaat het goed (ga ik dan van uit).

De andere twee doen het ook helemaal prima en eten goed. Alle wondjes lijken ook goed te genezen, dus de rust is weer een beetje terug in huis :)

nita_forever

Hey meis,
Ik lees nu je topic pas, en ik wil zelf in de toekomst ook gaan kweken met valkjes, af en toe een nestje.
Ik heb me al afgevraagd wat ik in die situatie gedaan had, maar ik weet zeker dat ik ze er ook uit had gehaald!
Respect! meid voor je liefde en goede zorgen!
Ik blijf je verhaal zeker volgen, ik hoop dat de 3 ukkies het alle drie redden, dat hebben zij en jij nu zeker verdiend na zo'n "valse start"!
Fijn dat je je verhaal ook wilt delen, dan praat ik voor mezelf maar ik denk ook zeker voor anderen! Zo kan ik en iedereen hier ook zeker van leren, en ook alle andere raadgevers bedankt!!!
Meis heeeeeeel veel succes, en ga zo door met je best doen!
Chico Mike en ik zullen in iedergeval aan je denken en voor je duimen!!!
Liefs Annita en mijn kanjers!!
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

monica

Toch zou het juist in zulke gevallen handig zijn om te weten waar iemand woont ;)
Zo kan er atijd iemand uit de buurt die hier ook komt, helpen, hetzij met pap, ervaring, pleegkoppel etc.
I.p.v. de spot zou ik overigens voor een donkerstraler gaan, wel even goed de temp. aanpassen, maar dan krijgen de jongen een dag/nachtritme.
Constante verlichting zorgt er ook voor dat de jongen hun nachtvoeding sneller verbranden (te snel), en zo een tekort kunnen krijgen, of weerstandsproblemen krijgen.
Ontbreken van een dag/nachtritme geeft nm. stress.

Veel sucses met de kleintjes i.i.g. :)

patty_dordtse valkjes

Hallo,

hoe gaat het nu met de stekeltjes en het achterblijvertje?

groetjes
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Kruimeltje

Met de twee oudsten gaat het heel goed. De jongste maak ik me toch wel zorgen over. Deze is nu 13 dagen, maar als ik 'm vergelijk met de foto's die ik gemaakt heb van de andere twee, met die leeftijd, dan loopt het kleintje wel heel erg achter!

Ik weet niet zo goed wat ik daar aan kan doen :(

Wat die spot betreft, die geeft idd. ook licht, maar heb 'm in de hoek van de kooi hangen en verwarmt dus zo de hele omgeving van de baby's en 's nachts doe ik het blok dicht en draai deze weg van het licht, zodat ze toch in het donker zitten. Dat dichtmaken en draaien doe ik geleidelijk zodat het eerst schemer wordt en dan donker.

Ik zet de jongen rond voedertijd even uit het blok en dan scharrelen ze door de kooi heen. Het kleintje beweegt zich amper en blijft onder de lamp liggen...

Het kleintje piept ook heel erg, valt soms op z'n rug en kan dan niet meer omdraaien. Het beweegt zich ook amper. Volgens mij is dat toch niet goed. Als ik 'm voed dan wordt de krop ook een soort van ballon, ook al zit er pas 2cc in. Ik let heel erg op dat er bij het voeren geen lucht meekomt, maar enkel pap de krop in gaat. De oogjes zijn wel al iets meer open, maar het zit vooral met gesloten oogjes in het blok.

Heeft dit kleintje een goede overlevingskans? Ik heb geen vogelarts in de buurt en weet dat mijn eigen DA niet echt verstand heeft van vogels. Die heeft me al eens aangepraat dat mijn parkieten een ziekte zouden hebben die onder duiven voorkomt, maar bleek dit later totaal wat anders te zijn.

Groetjes, Fre

patty_dordtse valkjes

Hoi,

waar woon je etc mss dat er iemand in de buurt je ergens mee kan helpen
jonge valkjes te koop

Kruimeltje

Lief aangeboden, maar ik zie niet wat een ander meer kan doen dan ikzelf. Het kleintje eet wel heel erg goed van de pap, maar ziet er gewoon totaal niet uit zoals die zou moeten voor z'n leeftijd.

Denk dat ik morgen even het lijstje van Artsen induik die hier op het forum vermeld staan of gewoon Feld weer even bellen.

monica

Citaat van: Kruimeltje op 11 april 2010, 11:37:50
Lief aangeboden, maar ik zie niet wat een ander meer kan doen dan ikzelf. Het kleintje eet wel heel erg goed van de pap, maar ziet er gewoon totaal niet uit zoals die zou moeten voor z'n leeftijd.

Denk dat ik morgen even het lijstje van Artsen induik die hier op het forum vermeld staan of gewoon Feld weer even bellen.

Een ander met de nodige ervaring kan wel degelijk meer doen, om zowel jouw als jouw jongen te helpen.
Neem bv. het kleinste jong.
Heeft een giga achterstand, en zijn krop vult zich met lucht...jij weet niet wat dit is.
Dit jong beweegt ook al niet zoveel meer.
Logisch, want deze heeft reeds een achterstand, zal dus ook onderkoeld zijn, en de lucht die in zijn kropje zit is een uiting van het gisten met als onderliggende oorzaak een schimmelinfectie.
Wat jij met dit jong nog kunt doen, is zorgen dat het toch de juiste temp. krijgt, en voor deze een apart papje klaarmaken waar je enkele drupjes appelciderazijn toevoegd.

Nemi

Je kunt je vraag hier ook stellen:
http://www.dierenziekenhuisdrachten.nl/html/vragenforum.html

Het klinkt niet goed in elk geval maar misschien heeft deze vogelarts nog een tip ofzo.

Kruimeltje

het jong ruikt niet zuur of anders dan de andere jongen en de krop leegt verder wel gewoon normaal en dan is de lucht ook weg. pas bij het voeden wordt het een ballon, terwijl dit bij de andere 2 niet gebeurt.

De temperatuur in de kooi is 31 graden en het ukje kruipt wel tegen de andere jongen aan, of zij tegen hem. Dus ik vermoed niet dat het ukje onderkoeld kan zijn.

patty_dordtse valkjes

hoi,

de kleine heeft al een achterstand en weinig donze veertjes als de andere 2 dus deze is zekers kouder dan de andere 2 natuurlijk..

ik hoop dat je wat met onze adviezen doet en ook wat ik al voorstelde om te kijken of er iemand in de buurt met de juiste ervaring jou mss kan helpen met name de kleinste

succes
jonge valkjes te koop