19 april 2024, 12:14:14

Jongen onder het bloed (plukken)

Gestart door Kruimeltje, 8 april 2010, 21:40:33

« vorige - volgende »

Kruimeltje

Zeker jammer dat je het niet makkelijk kan krijgen, maar wel fijn dat de winkel het voor me wil meenemen :)

Ik heb even een vraagje: Ze zitten nu in een nestblok (open) in een parkietenkooi. Heb daar dus een warmtespotje ingehangen en dekens over de kooi heen om de warmte binnen te houden. Die spot hoort in mijn schildpaddenbak, dus ga zo gelijk met de pap nog een spot meenemen, maar het ziet er zo niet echt gezellig uit...

Ik heb nog een klein aquarium staan, geheel glas met een plastic deksel. Kan ik ze daar inzetten met de spot er boven of wordt dat veels te warm?

Rianne

Heb je er een thermometer bij liggen? Hoeveel graden is het er nu dan?
En pas op met afdekken, er moet nog wel frisse lucht bij kunnen :)
Voor je valkjes maakt het niet uit waar ze in zitten, een blok lijkt mij het beste omdat ze daar rust hebben. Bij een aquarium zien ze natuurlijk alles om hun heen gebeuren en dat lijkt me niet zo fijn voor ze.

Kruimeltje

9 april 2010, 13:06:54 #17 Last Edit: 9 april 2010, 13:35:48 by Kruimeltje
Heb een aquarium thermometer in de kooi hangen, maar deze is natuurlijk gemaakt om IN water de temp op te nemen en niet echt luchttemperatuur. De thermometer staat op 27 graden., maar zal dus iets hoger zijn.

In mijn schildpaddenbak is het met deze spot zo'n 30 graden boven water, maar die bak is helemaal dicht, dus ik denk dat de temp in de kooi nu idd. tussen de 27 en 30 graden is.

Ik heb een randje van de kooi open, aan de onderkant, zodat ik kan gluren en er dus ook wat frisse lucht naar binnen kan. In het blok ligt een zacht katoenen knuffelbeertje en daar liggen ze met z'n drietjes, op een kluitje, tegenaan :)

Heb net ook even (heel vreemd misschien) een thermometer (voor mensen) onder de vleugel van 1 van de jongen gestoken en die gaf 39,4 aan. Nou moet je als je bij mensen met zo'n thermometer meet (onder de oksel) er 1 graad bij optellen en zou dit dus uitkomen op 40,4.

Ik begreep van de assistente van Dr. Feld vanmorgen dat valkparkieten een temp hebben van zo'n 42 graden. Dus op zich lijkt me 40,4 onder de vleugel niet zo slecht toch?

De pap is er nog niet, maar ze verwachten het tegen 2 uur te hebben. Word er zelf zenuwachtig van...

EDIT: het is nu half 2 en de winkel belde me op. De pap staat bij de kassa voor me klaar!!! Ik zet de waterkoker dus vast aan en ga snel naar de winkel toe....

Kruimeltje

Zo, de jongen liggen heerlijk rustig te slapen. De pap ging er gemakkelijk in, bij alle 3 :) Heb een andere warmtelamp opgehangen en het is nu 30 graden volgens de thermometer.

Ik hoop van harte dat het nu enkel nog bergopwaarts mag gaan en ze alle drie gezond groot mogen worden.

De spoed is er denk ik nu wel een beetje vanaf. Meer dan ik nu doe, kan ik denk ik toch niet. Dank jullie wel voor alle reacties!

Groetjes, Fre

Caroline

Wow, dat klinkt allemaal heel erg positief!!!!

Je hebt super gereageerd hoor.

Succes, ik duim voor je dat je ze er allemaal door heen kunt krijgen.

Alvast een heel fijn weekend, groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kruimeltje

Hier even 2 kiekjes van mijn dappere Dodo's ;)






Kruimeltje

Citaat van: Caroline op  9 april 2010, 15:39:40
Wow, dat klinkt allemaal heel erg positief!!!!

Je hebt super gereageerd hoor.

Succes, ik duim voor je dat je ze er allemaal door heen kunt krijgen.

Alvast een heel fijn weekend, groetjes van Caroline


Dank je wel, jij ook! :)

Rianne

Ik moet even 2 keer kijken, is dat vogeltje op de onderste foto echt een valkje? Hoe oud is deze?

Kruimeltje

Citaat van: Rianne op  9 april 2010, 15:53:14
Ik moet even 2 keer kijken, is dat vogeltje op de onderste foto echt een valkje? Hoe oud is deze?


Jazeker dat dat echt een valkje is :) geboren op 29 maart, dus nu 11 dagen oud.

Rianne

De verhoudingen zijn een beetje scheef, het hoofdje en de snavel zijn wat groter lijkt wel. Volgens mij heeft dit jong een lichte groeiachterstand. Hoeveel weegt het en hoeveel pap geef je?

Kruimeltje

een groeiachterstand dacht ik zelf ook al aan, tis nog zo piepklein. Zeker in vergelijk met de andere 2.

Hoeveel het weegt weet ik niet, heb geen weegschaal... Het heeft net ongeveer 6cc pap op. Ik heb verder niet gedwongen om meer te laten eten, het wilde niet meer.

Rianne

Dat dacht ik al, maar 6 cc is teveel voor dit valkje. Wegen is belangrijk, omdat ze maar 10% van hun gewicht aan pap mogen hebben per voeding. Dit valkje zal geen 60 gram wegen, eerder 30-40.
De kropjes van de anderen zien er goed uit, maar deze heeft ietwat te veel gehad. Let hier wel op want steeds teveel voeden kan kropverlamming veroorzaken. Een digitale weegschaal kost zo'n 10 euro, vaak wel minder, en kun je bij bijv de Blokker of Marskramer kopen.

Hier het topic over handopfok: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Kruimeltje

Oh ojee :( Ik liet 'm maar dooreten, zeker omdat ze zo lang niks gehad hadden. Zal er bij de volgende voeding op letten, dank je!

Rianne

Ze zullen altijd blijven door bedelen, maar dat zul je moeten negeren. Hopelijk kun je al een hoop informatie uit het handopfok topic halen :)

Caroline

De 2 linkse, de oudste zien er inderdaad goed uit, de jongste zou ik me niet al te veel aan gaan hechten, deze ziet er inderdaad verschrikkelijk uit voor zijn leeftijd en het zou me niks verbazen al die het niet gaat halen ....  :'(

Hij heeft inderdaad een flinke achterstand opgelopen.

Maar je kunt niet meer dan je best voor hem doen.  ;)

PS. Rianne, de link van dit topic plaatste ik vanmorgen al.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.