19 april 2024, 12:11:47

Jongen onder het bloed (plukken)

Gestart door Kruimeltje, 8 april 2010, 21:40:33

« vorige - volgende »

Kruimeltje

8 april 2010, 21:40:33 Last Edit: 8 april 2010, 21:44:28 by Kruimeltje
Hoi allemaal,

Vandaag hoorde ik een plof en zag dat er een valkbaby uit het nest was gevallen. Ik heb een nestblok zonder deurtje, want mama wilde daar niet doorheen en zodoende het deurtje er uit gelaten. dacht dus dat er een baby eigenwijs over het randje had gekeken. Ik zag wat bloed in het nekje, maar dat leek niet op een wondje van een val, maar eerder op een 'snavel-beet'.

Later hoorde ik weer een plof en lag er weer een valkbaby op de bodem en ook deze had bloed op het lijfje. Ik ging eens opletten en zag dat mama hier schuldig aan was, zij duwde de jongen er uit! Ook zag ik dat ze haar eigen jongen aanviel en 1 baby zat helemaal onder het bloed. Compleet kaal geplukt.

Ik heb een gewone parkietenkooi ingericht, daar een nestblokje ingezet met een knuffelbeertje en de drie jongen bij de ouders weggehaald. Direct een winkel gebeld en gevraagd of zij Nutribird A21 op voorraad hadden. Nee!, maar morgen gaat hij zelf naar de groothandel en neemt een pot voor me mee.

De jongen zijn geboren op 23, 25 en 29 maart (het jong van 27 mrt is overleden).

De twee oudsten krijgen al wat veren, maar de kleinste is enkel dons (wat er nog van over is).

Ze werden nog wel gevoerd en hebben nu nog een volle krop, maar heb morgenmiddag pas pap! Ik heb al eerder vogels gepapt, maar nog niet als ze nog zo jong zijn en daarbij hoe houd ik ze warm?

een voedingsschema kom ik wel achter, maar maak me meer zorgen omdat ze nog zo klein zijn en ik het heel erg vind dat ik tegen de natuur in moet gaan, maar ik wil ze ook niet kapot, of nog erger, dood laten pikken en gooien door hun moeder.

Waar moet ik op letten, alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt,
Kruimeltje



Larissa

Tjeeeee Kruimel

wat een moeder zeg  :'(
Helaas kan ik je niet helpen maar kijk eens onder het kopje handopfok hier op het forum daar staat een tempratuur schema en een voedings schema

Wens je heel veel s6 met de jongen

groetjs Larissa

Kruimeltje

Pff, ja ik ben hier ook best wel een beetje door ontdaan. Ze deden het zo goed en dan ineens dit.

Ik las al dat het zo'n 30 graden moet zijn, maar dat is het hier zeker niet en moeders zat al niet heel veel op het blok, dus ga er vanuit dat het voor nu wel even goed gaat.

Ze liggen nu met z'n 3-en tegen elkaar aan bij het knuffeltje en heb net even gevoeld en zijn alle drie nog lekker warm. De kooi heb ik afgedekt met een doek en op mijn aquarium gezet die naast de kachel staat.

Heb de kachel maar een beetje aan gedaan en verder alles dicht (deuren/ramen).

Voedingschema ook al gevonden en kan dus flink aan de bak vanaf morgen. Hoop dat de pap op tijd binnenkomt. Hij zou me bellen zodra hij het heeft.


Nemi

Hee wat naar zeg!
Verstandig om ze bij de ouders weg te halen, maar kunnen ze wel zo lang zonder pap? Of eten ze wel al wat trosgierst of zaadjes ofzo?
Weet niet waar je woont, als je dichtbij woont (Aduard-Groningen) en nog wakker bent mag je pap komen halen.

Caroline

9 april 2010, 08:50:36 #4 Last Edit: 9 april 2010, 08:55:43 by Caroline
ZOalng ze nog niet zelf eten en je GEEN pap in huis hebt kun je ze uiteraard NIET bij de ouders weghalen, dan drogen ze uit en de spijsvertering komt stil te liggen.  :-\

Meteen een tip voor de volgende keer:

Haal voor je een nestje met jongen krijgt eerst een goeie warmtelamp in huis en pap.

De eerste is gewoon sowieso belangrijk ook als één van je valkje ziek wordt, dan kun je hem in ieder geval warm zetten en pap, je kunt beter een pot pap weggooien omdat ie over de datum is, dan dat je div. levenloze lichaampjes van de jonkies moet begraven.  :'(
Nu kun je hem de volgende dag al in huis halen maar wat als de ouders dit voor de Pasen al hadden gedaan, dan had je meerdere dagen zonder pap gezeten.  :-\

Tevens wil ik je een link geven waar je alle info vindt over pap geven, hoeveel, hoe vaak, hoe warm en hoe en .... hoe warm de jongen moeten zitten als je ze bij de ouders weg haalt.

KIJK HIER voor informatie

Succes!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline

Ik zat nog even te lezen en je jongste is alleen nog maar dons, gisteren toen je hem bij de ouders weg haalde pas 10 dagen ....

Deze donsjes/jongen hebben echt nog warmte nodig hoor van een warmte lamp, ze voelen wel warm aan maar moeten nu veel te veel energie stoppen in warm blijven met als resultaat dat ze een achterstand in de groei en ontwikkelijk krijgen en ....

Leg ze terug bij de ouders!!!!

Op deze leeftijd kunnen ze niet wachten tot jij pap in huis hebt .... ze moeten eten en dus ook vocht van de ouders krijgen, als jij wilt dat je jongen het redden laat je ze bij de ouders tot je pap en een warmtelamp in huis hebt gehaald.

SUcces!!! Of misschien beter sterkte want het klinkt niet hoopvol zo voor de jongen.  :'(
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rianne

Als je jongen te koud komen te zitten, vooral op deze leeftijd, koelt ook het voedsel in de krop te snel af, waardoor het langzamer verteerd en je kropverzuring kunt  krijgen.
Wat heb je ze in de tussentijd gegeven??

Kruimeltje

Bedankt voor alle reacties!

Terugzetten had ik gister al geprobeerd om ze te laten voeden, maar mama valt ze aan!

Ik heb vanmorgen direct contact opgenomen met de praktijk van Dr. Feld en ik geef ze afgekookt water met druivensuiker en dan moeten ze het kunnen redden tot ik pap heb.

Ik wilde ze nat bruin brood geven, maar dat mag absoluut niet! Heb nu tijdelijk een klein warmtespotje uit mijn schildpaddenbak opgehangen in de kooi, maar ga zo gelijk een betere warmtebron voor ze halen.

Misschien een te impulsieve reactie om ze er uit te halen, maar moeders pikte ze echt helemaal open en dat kon ik ook niet aanzien.

Groetjes, Fre (Kruimeltje)

Nemi

Misschien had je ze beter bij de ouders kunnen laten, maar ik begrijp je volkomen. Als je ziet dat ze tot bloedens toe worden aangvallen dan is toch de eerste reactie ze direct er uit te halen. Ik hoop dat het allemaal goedkomt. Nu met water/druivesuiker en straks met pappen. Blijft griezelig altijd om zulke kleine donsjes te pappen en zeker nu ze een tijdje geen pap hebben kunnen krijgen. Hou je ons op de hoogte?
Succes ermee!

Caroline

Let wel op met druivensuiker ....

Schimmels leven van suikers met andere woorden nu ze al zo weinig weerstand hebben staat een schimmelinfectie al voor de deur, door druivensuiker te geven geef je dit nog meer een kans.  :-\
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kruimeltje

Dat druivensuiker is het advies van de praktijk van Dr. Feld (de assistente overlegde het met Remco, wellicht dat iemand dit wat zegt). Ik doe wat de arts gezegd heeft en neem liever het risico op een schimmel dan ze te laten uitdrogen.

De baby's gaan, voor zover ik kan zien, goed. Het geven van het druivensuiker water gaat goed, ze nemen het spuitje erg goed aan, zelfs de kleinste.

Ik heb enkele jaren terug grasparkieten gehad en ook jongen van gehad en dat ging helemaal goed. Mijn valkjes kreeg ik als handopvok jongen en zelf toen door gepapt. De ouders voerde de jongen heel erg goed en laat liever de natuur haar gang gaan dan handopvok. Tis nu een noodgreep, omdat ik ze niet dood wil laten gaan. Misschien had ik ze nog een nachtje moeten laten liggen, maar ze was zo aan het gooien met ze en ze echt tot bloedens aan toe aan het plukken, dat kon ik niet aanzien.

De oudste heeft ook echt een beetwontje in het nekje. Heb ze allemaal voorzichting schoongemaakt met afgekookt water. Heb evt. ook speciale wondzalf in huis, speciaal voor vogels, maar de wondjes lijken goed te helen.

Ik heb zover mogelijk al mijn afspraken afgezegd, gelukkig werk ik vanuit huis, maar moet ook wel eens op pad en dat allemaal afgezegd voor nu om maar bij hen te kunnen blijven.

Snap dat het qua voeding beter was om ze bij de ouders te laten, maar wie van jullie kan het aanzien hoe een vogel haar jongen uit het nest duwt en ze helemaal kapot plukt? Het gegil van de jongen horen, omdat ze pijn hebben?

Ik heb direct actie ondernomen, heb eigenlijk alles in huis op de pap na. Ik ging er niet vanuit dat ik dat nodig zou hebben. Ik probeer mijn jongen (tegen de natuur in) te redden. Iets wat alleen wij mensen doen, in de natuur hadden ze het met zo'n moeder niet overleeft.

Groetjes, Fre

Caroline

Nee, tuurlijk heb je ze bij de ouders weggehaald maar nu is het belangrijk dat ze het liefst voor de middag nog pap krijgen.

Ze kunnen niet de hele dag op druivensuiker/gekookt water blijven zitten.

Google desnoods even naar dierenspeciaalzaken in jou regio voor de pap .... als die je gisteren belde het nog steeds niet in huis heeft.

Zelf kan ik het hier in een straal van 10 km. wel op 5 verschillende adressen halen.

Succes!!!!

PS. fijn te lezen dat de jongen het goed doen op dit moment. Als je het wondje neit vertrouwd kun je het een keertje aantippen met Betadinezalf (zit jodium in). maar verder zou ik het zoveel mogelijk laten indrogen.

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rianne

Hoi Fre,

ik had het ook niet langer zo gelaten, als er echt met jongen word gegooid en zo. Is dit het eerste nestje? Het kan de onervarenheid zijn, dat ze met de jongen gaan spelen. Jammer dat je niet een ander koppel hebt met jongen, dan had je ze erbij kunnen leggen.

Veel succes er mee, als er wat is of je twijfelt ergens over, gewoon vragen!

Kruimeltje

Ik heb gisteren alle dierenwinkels hier (Leiden) gebeld en ook kennissen met vogels, maar niemand had pap. Gelukkig kon 1 winkel het vandaag voor me halen en als het goed is kan ik dat tussen 13.00 en 14.00u ophalen.

Ik heb Epithol- en Wondzalf van Bogena in huis, maar de wondjes drogen goed in, dus niet nodig denk ik?

Dit is hun eerste nestje idd. Ze hebben wel genoeg afleiding en knaag-dingen in de voliere, maar blijkbaar dacht moeders daar toch anders over :(

Caroline

Epithol wondzalf is prima alleen .... ik zou het niet doen als de wondjes mooi indrogen.

Ik duim voor je dat je tussen 13-14 uur de pap kunt halen. lastig zeg dat je in de hele regio verder geen pap aan kunt komen.  :-\
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.