24 april 2024, 22:02:24

Mutaties/kleurslagen

Gestart door Paula, 7 april 2010, 23:51:04

« vorige - volgende »

Paula

Nou ben ik toch eens benieuwd.
Sinds zo'n 2 weken kom ik hier regelmatig op het forum en heb al het een en ander gelezen. (Genoeg te lezen hier trouwens, veel info!) Alleen wat ik nog niet gevonden heb (misschien staat er wel ergens een topic over maar heb ik het niet gezien) is:
Welke kleurslagen/mutaties valkparkieten zijn er? En hoe zien ze er uit?

Ik ken bv. wel de wildkleur (zoals de meesten wel zullen kennen). Maar er wordt hier op het forum ook gesproken over witmasker, bleekkop? Ik begrijp eruit dat dit 2 verschillende soorten (kleuren) zijn, maar ik kan me er geen voorstelling bij maken. Wel bij de witkop/witmasker. Die heb ik zelf ooit 1 gehad. Dan zijn er nog Cinnamon, Opaline, Pastel en nog veel meer soorten ???
Is het misschien mogelijk om van de verschillende soorten een foto te plaatsen met de naam van de kleur of mutatie erbij?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Landiej

Als je in het lijstje met links aan de linkerkant kijkt zie je als het goed is ook een linkje "mutaties".
Voor de zekerheid plak ik hier de link naar de pagina nog even voor je neer:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutaties.htm

Paula

8 april 2010, 00:22:06 #2 Last Edit: 8 april 2010, 00:23:54 by Paula
Dank je Landiej. Dit had ik nog niet gezien.
Ik heb de pagina meteen even bekeken maar kom tot de ontdekking dat ik er toch nog mis, nl.:
Wat is de bleekmasker? Die staat er niet bij.
Aan Caroline heb ik ook al gevraagd wat het verschil is tussen bont en getekend. Getekend (ik hoorde van Caroline dat dat eerder 'Primrose' heette), staat er ook niet bij.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Paauwtje

Bij Primrose is de tekening op de vleugels symmetrisch.
Ik dacht dat Caroline het laatst ergens erg duidelijk heeft uitgelegd maar kan het niet terug vinden.

Volgens mij zit het zo dat de donkere veren het primrose enkel symmetrisch op de veren zit het bijvoorbleed ook op de buik dan is het bont.

Misschien kan iemand anders het verduidelijken :)

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Caroline

8 april 2010, 10:01:40 #4 Last Edit: 8 april 2010, 10:10:21 by Caroline
Deze bedoel je denk ik, Erik, ik plaatste het in het boekje van Sylvia.  ;)



Als je het niet goed kan lezen kun je hem opslaan en vergroot bekijken.  ;)

Uiteraard praten we hier ook over een bont valkje, een bont valkje met een speciale tekening, Primrose-tekening of zoals we het tegenwoordig officieel noemen "getekend".

Een bont valkje mag de bontverdeling over het hele lijfje hebben, tekening maakt niet uit, alleen voor tentoonstellingen liggen er regels over het percentage grijs staat tot geel/wit.

Bij een getekend valkje willen we alleen een vlek zien op iedere vleugel/schouder. Formaat van deze vlekken maakt niet uit maar we zien ze het liefst niet in elkaar overlopend en zo symmetrisch mogelijk.

Een bont valkje heeft ook grijze wangenvlakken, iets waar bij de getekende naar gestreefd wordt dit dit eruit is gekweekt.

Om een getekende valkje te kweken wordt ook aangeraden om zoveel mogelijk met (perfect) getekende valkjes te kweken en dan nog komen er met regelmaat nog gewoon bonte voor in het nest, welke wel weer het getekende door kunnen vererven.  :)

Getekende valkjes kunnen verder alle mutaties zijn denk bijv. aan witmasker, geelwang, bleekmasker en bronze - en palefallow maar ook met pareltjes (opaline) of met cinnamon.

De enige mutatie die niet echt nut heeft in combinatie met getekend is lutino, dus ook de witmasker lutino (= albino), deze heeft immers geen grijze veren.  ;)

Naast het getekende kennen we nog een mutatie die we vaak uit de getekende geboren zien worden: de clearpied.

Bij de clearpied is al het grijs eruit gekweekt, je krijgt dan een volledig geel of volledig wit (bij de witmaskers) valkje, net als de lutino en albino alleen heeft de clearpied geen rode ogen zoals de lutino en albino maar gewoon zwart en uiteraard vererven ze ook al zijnde een bont valkje.  :)

Groetjes van Caroline

EDIT: ik wil best een keer wat foto's plaatsen van enkele van mijn getekende valkjes maar zit nu even op de minilaptop, werkt niet echt makkelijk dus die komen later. Mocht je ze toch willen bekijken kijk dan in mijn dagboek op de eerste bladzijdes, daar zie je in div. berichtjes al mijn valkjes voorbij komen, apart en als koppel.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Paauwtje

 ;D

Die ja,

Ik was al in je boekje aan het zoeken...
8)
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Landiej

Wat de bleekmasker betreft:
Een bleekmasker heeft een oranje masker dat 'bleker', dus lichter, is dan de gewone oranje wangen.
Daarnaast heb je ook geelwangen (met gele ipv oranje wangen).
Een witmasker is de gekleurde veren in het masker kwijt en heeft dus geen wangvlekken meer.

Als je bij Caroline in haar boekje gaat kijken kom je van elk wel wat tegen ;)

Valk1969

http://www.valk1969.nl/page10.php
Hier staan wat foto's op van BleekmaskerWitmaskers.
Is nog een vrij nieuwe mutatie kleur maar inmiddels in veel kleuren te krijgen. Alleen de combinatie geelwang mag nooit gebruikt worden met bleekmaskers.

Mvrg,

Patrick