5 mei 2025, 11:12:10

valkparkiet.com 2004

Gestart door Lique, 28 december 2003, 16:41:40

« vorige - volgende »

Lique

1 april 2004, 20:33:33 #195 Last Edit: 1 april 2004, 20:34:57 by Angelique
Hoi Sasja,

Ik weet natuurlijk niet of je je aga's tam wilt maken, maar zo wel, kan je ze er rustig uitnemen, om bij je neer te zetten.
Dat is een goede manier om ze tam te maken.
Maar zelf maak ik de nestkasten regelmatig schoon. Binnen wel om de dag, en buiten probeer ik het zo min mogelijk te doen.
Maar 1 keer in de week doe ik het zeker.
Want het stinkt enorm en de schimmel blijft wel groeien.
Ik vind het zelf ook fijner, als ze in een schonere omgeving zitten.

ps ik weet niet hoe het bij aga's zit, omdat zij van hun eigen veerjes een nest maken. Misschien kan je de delen, waar de ontlasting zit eruit nemen, en daar schoon zaagsel neer leggen

groetjes lique

Cybergirlie

Hoi Lique,

Bedankt voor je advies ,dit betekend dat ik dus meteen het blok ga verschonen ,want ik vind het er inderdaad vies uit zien en daar hou ik nie van.Hoe doe jij die schoonmaken echt met water of sopje of gewoon de rotzooi er zoveel mogelijk uit halen en dan nieuw zaagsel erin?
En ik wil ze zeker tam maken.
Dus dan ga ik ze er ook maar af en toe uithalen ,maar zal die Twinky mij nie aanvallen ,want zij is dus die aga die best agressief is.
Ik kijk wel gewoon wat ze doet.
Bedankt in iedergeval.

Groetjes Sasja

Lique

Hoi Sasja,

Ze krijgen 1 keeer per week zowiezo een heel schoon blok van mij. Dan sop ik hem ook helemaal uit met afwasmiddel en kokend heet water, spoel hem goed af, en laat ik hem goed drogen.
Vaak pak ik dan een ander nestkastje en gebruiken ze die een week, en dan zo weer de schone.

Maar met een plamuurmes schraap ik alle ontlasting weg, en doe ik er schoon zaagsel in. Dat doe ik binnen om de dag.
Want wil vind het niet fin om in schimmel te leven, dus de valkjes ook niet.
Ze zullen wel een ietsje mindere weerstand hebben, maar ik vind hygiene belangrijker.

Paul

Hoi Sasja,

Als je ze binnen hebt is de kans op luis heel klein buiten is die veel groter.
Ik maak ze meestal ook om de 2 dagen schoon van de valkjes want het gaat heel zuur en vies ruiken als de jongen geboren zijn.
De ouders boetseren vaak de ontlasting tegen de randen om het hok zelf schoon te houden dat doen ze in de natuur ook daar word hun nest niet schoongemaakt door mensen.
Zoals lique al zei weet ik ook niet of aga's veertjes gebruiken voor het nest maar valkjes doen dat niet dus je kan dan het hok schoonmaken en nieuwe bodembedekking erin doen.
Ik maak ze ook schoon met een plamuurmes en een vochtig schuursponsje en als de jongen al ouder zijn spuit ik soms de kieren ook nog in met een middel tegen luis en laat het dan een tijdje flink uitwasemen.

Groetjes, Paul

Cybergirlie

Dank jullie wel voor de tips.
Ik heb het blok al gereinigd maar alleen met een plamuur mes.En ik heb er weer nieuwe zaagsel ingelegd en nu heb ik de jonkies ook voor het eerst vast gehad,echt kei lief.
Alleen met de jongste vond ik toch een beetje eng,die is nog zo erg klein he ben bijna bang als er iets verkeerd zal gaan.Maar het is vrij goed gelukt en de ouders werden ook niet boos.Twinky is zelfs een stuk liever geworden.
Ze kwam gewoon bij me zitten op m'n schouder kijken wat ik met haar kindjes deed.

Maar echt bedankt voor de info. ;)

Groetjes Sasja

Lique

Hoi allemaal,

P.D. heeft nu 2 eitjes, en zo te zien is haar eerste eitje bevrucht.
Alleen hopen dat het goed blijft gaan, omdat ze altijd erg misvormde eitjes legt.

Groetjes Lique

Inger m

Hoi Lique,
Leuk dat het zo goed gaat! en je hebt er vaak leuke foto's bijzitten.
Ik las net weer de discussie over nestkasten schoonmaken...Ik heb ze vandaag net allemaal in gehangen en ze zijn druk bezig geweest met nestinspectie, erg leuk!
Ik maak mijn nestkasten vrijwel niet schoon, alleen soms tegen het einde van de nestperiode voor de volgende ronde. De jongen blijven altijd vrij schoon (en gezond).
Een goede weerstand is overigens wel belangrijk, want dit geldt ook voor de rest van hun leven, maar goed als je het elke week doet komen ze ook in contact met uitwerpselen etc. Bij kinderen in een te schone omgeving is bekend dat ze een mindere weerstand kunnen hebben en sneller last van allergien... Maar goed, ik denk dat je voor ieder voor zich kan bepalen wat ie het prettigste vindt.

Ik dacht trouwens dat de jongen zelf naar achteren liepen om de ontlasting tegen de randen te doen en niet dat de ouders dat deden?

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Hoi Inger,

Ja, de jongen kruipen naar achteren, om zo hun uitwerpselen tegen de randen aan te leggen.
Deze uitwerpselen gaan enorm stinken na een paar dagen, vooral als ze binnen verblijven.
Buiten duurt het iets langer voordat het gaat stinken en schimmelen.
Daarom maak ik de nestkasten binnen om de dag schoon, want die geur gaat door je hele huiskamer.
Buiten merk je het bijna niet, omdat de afzuiging altijd aanstaat, en genoeg ventilatie.

De nesten moeten inderdaad niet te schoon zijn, want zo bouwen ze geen weerstand op.
Daarom werk ik zo min mogelijk met water en zeep.
1 keer in de week boen ik ze wel helemaal schoon (de nestkasten die binnen staan)

groetjes Lique

Lique

Hoi allemaal,

Het gaat niet zo lekker met een jong.
Het is het jong van Ren en Stimpy, die niet gevoerd werd.
Deze heb ik bij Sammy gelegd, en zij zorgt er wel voor.
het is een grijs geparelde.
Hij heeft zijn bekkie telkens erg vies.
Dit maak ik iedere dag schoon met een wattenstaafje met water.
Ook is zijn ademhaling totaal niet goed.
Ook lijkt het of hij een flinke klap op zijn koppie heeft gehad, omdat er een kleine bloeduitstorting zit.

Ik wacht het nog eventjes af met hem.

groetjes Lique

Paul

Hoi Lique,

Wat naar dat het niet goed gaat met het jong.
Laten we hopen dat ie toch nog opknapt.
Toen snowie een hersenbloeding kreeg was de helft van zijn kopje ook helemaal blauw en ik weet zeker dat die geen klap gekregen heeft toen.
Dus het zou ook door een bloeding kunnen zijn dat ie ook die ademhalingsproblemen heeft.
Veel sterkte en ik hoop dat ie morgen weer een stukje beter is.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Lique,

Hoe gaat het nou met het jong dat telkens een vies bekkie heeft?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Lique

Hoi Suzanne,

Ja, op zich gaat het wel met hem.
Het is alsnog erg kritiek, maar het is nog afwachten.

Dit zijn de jongen.

Nes

Sterkte met het jonkie Lique. Geef hem maar lekker veel aandacht.

Liefs, Nes.

Stijn dc

hoi

wat een leuke foto, zo al die donkere mutaties, en daar die albino tusen.

SDC:D

Lique