28 maart 2024, 19:11:31

Kortwieken en tam maken

Gestart door fbartie, 3 april 2010, 10:54:43

« vorige - volgende »

Even iets de wereld uit helpen

Kortwieken ( ja / Nee )
4 (80%)
Even jouw gedacht daarvan
1 (20%)

Totaal aantal stemmen: 5

Bello

Bij ons zijn ze alle 4 gekortwiekt

Bello omdat ze verschrikkelijk dominant is als ze haren veren allemaal heeft. Nu is ze ook een stuk rustiger, we hebben het een paar keer geprobeert, maar was geen succes.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Anke

Hoi,
Ik heb 23 valkjes inhuis die geen van allen gekortwiekt zijn.
Ze vliegen allemaal tegelijk los en dat levert geen problemen op.
Ze zijn lang niet allemaal tam. Sommige gaan op mijn vinger de kooi in, anderen via een stok en weer anderen gaan gewoon zelf.
Ik ben ook geen voorstander van wieken tenzij het echt niet anders kan.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

coolsille2

ik ben tegen het knippen want je krijgt ze even tam alleen kunnen die beestjes niet doen wat ze willen doen(eens lekker vliegen)

Bello

onze valkjes zijn zo gekortwiekt dat ze indien ze dit willen gewoon kunnen vliegen en niet als een baksteen op de vloer storten.

dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Hermien

26 juli 2010, 11:44:57 #19 Last Edit: 26 juli 2010, 11:47:54 by Hermien
Persoonlijk ben ik fel tegenstander van kortwieken. Een hond die niet snel genoeg naar het baasje luistert, breek je ook z'n poten niet. Veel aandacht en geduld is het enige waar je een valkje mee tam kunt krijgen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat qua karakter het ene valkje tammer zal worden dan het andere en ja, sommige valkjes wórden gewoon niet tam. Bij aanschaf moet je met al deze gegevens rekening houden!

Het kortwieken van een valkje komt er feitelijk op neer dat je een kunstmatige rui creëert. Ruien kost een valkje energie en hoe vaker je kortwiekt, hoe vaker het valkje in de rui komt. Daarnaast gerekend nog de gewone perioden van rui, dan kun je wel uitrekenen dat zo'n valkje niet een hele hoge levensverwachting heeft. Incidenteel een valkje kortwieken vanwege slecht of druk gedrag vind ik persoonlijk ook geen optie. Een gekortwiekte vogel zich bovendien sneller bedreigd voelen, wat het agressieve gedrag verklaart. In de meeste gevallen zul je dus het tegendeel bereiken van hetgeen je wenst.

bobbie

Even buiten het feit of ik voor of tegen kortwieken ben (al mijn valken zijn 'vliegensvlug' dus niet gekortwiekt ;) ), maar ik wil even op Hermien reageren.

Je schrijft dat je met kortwieken een 'kunstmatige rui creëert'.

Dit lees ik voor het eerst en volgens mij klopt dat ook niet. Mijn gaaien worden gekortwiekt, die gaan mee naar buiten etc, maar die hebben een normaal ruipatroon. ???

Groetjes, Nel

Hermien

Als vogels gekortwiekt worden, moeten er weer nieuwe veren aangroeien, wat de vogel veel energie kost. Net als met schrikrui en dat is ook rui. Het gaat erom dat ze dus, net als met de rui heel veel energie verbruiken voor het opnieuw aangroeien van de veren. (heb ik van mijn oom vroeger al geleerd.....)

Sanna

Hoi Hermien,

Dat van die rui klopt niet hoor. Met het kortwieken laat je juist een gedeelte van de veer zitten waardoor deze niet uitvalt, totdat de vogel in de rui gaat. Daarom is het in de rui-tijd altijd oppassen geblazen met gekortwiekte vogels, omdat het dan kan gebeuren dat je valkje nèt genoeg gekortwiekte veren voor nieuwe gewisseld heeft, dat hij nèt weer kan vliegen.

Groetjes, Sanna

Paula

26 juli 2010, 13:18:43 #23 Last Edit: 26 juli 2010, 13:20:36 by Paula
Citaat van: Hermien op 26 juli 2010, 13:02:57
Als vogels gekortwiekt worden, moeten er weer nieuwe veren aangroeien

Volgens mij klopt dit toch niet helemaal.
Bij kortwieken worden de vleugelveren afgeknipt, niet eruitgetrokken. Dus het ruipatroon blijft hetzelfde.
Het kan anders zijn als je wiekt d.m.v. de veren om en om eruit te trekken.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

•=Bonnie=•

Ik ben niet perse pro of anti wieken. Ik wiek zelf de jongen die ik noodgedwongen binnen moet halen wel omdat wij erg groot wonen en geen gordijnen hebben die (zonder heel veel moeite) open en dicht kunnen.

Wat ik doe is de snelheid eruit halen zodat ze niet als kamikaze pilootjes tegen de enorme ruiten kunnen vliegen. Als bakstenen vallen doen ze echter niet, je kunt er ook echt niet mee naar buiten.

Valkjes vliegen heel erg graag, dus vanuit die optiek zeg ik niet wieken. Maar om jongen te leren dat een ruit een barrière is, en ze lekker overal in huis mee te kunnen nemen (als ik ze dus al binnen heb moeten halen) vind ik het een uitkomst.

Misschien scheelt het dat er bij ons door de jaren 2 valkjes tegen de ruit hun nek hebben gebroken... ik hoor nog het afschuwelijke gekrijs voor ze stierven en het gehuil van de kids  :-[