28 maart 2024, 11:13:25

Kortwieken en tam maken

Gestart door fbartie, 3 april 2010, 10:54:43

« vorige - volgende »

Even iets de wereld uit helpen

Kortwieken ( ja / Nee )
4 (80%)
Even jouw gedacht daarvan
1 (20%)

Totaal aantal stemmen: 5

fbartie

Ik wil dringend iets de wereld uit helpen.

HET KORTWIEKEN VAN EEN VALKPARKIET MAAKT HET TAM MAKEN NIET GEMAKELIJKER.

Voorbeeld: Mijn broer kocht bij een kweker een valkje. Deze maakte hem wijs dat een geknipte valkparkiet eenvoudiger tam te krijgen is. ( ben ik zowiezo al tegen). Met als resultaat dat ze gewoonweg agressief geworden is, en dit nu al meer dan een jaar. Zou er nog een manier zijn haar toch kunnen te overtuigen om te kalmeren. Ik persoonlijk denk niet!!! Ik heb vroeger ook eentje gaan weghalen bij iemand nadat hij de vleugel met bot en al afgeknipt had. Ze heeft dan bij mij nog anderhalf jaar geleefd toen ze overleden is. Maandelijks is de dierenarts langsgeweest om haar de verzorgen (ontsmettingsmiddel, antibiotica, ....... maar helaas. Dus aub stop met knippen, ze zijn geboren op te kunnen vliegen dus laat het zo. Nu heb ik nog eentje zitten dat kan vliegen en iedere avond zit ze bij me op de schoot en NOOIT geknipt geweest. dus als laatste oproep.

GEBRUIK JE VERSTAND.....!!!!!!!!!!!!

Groetjes BART

Kimm

hoi bart,

dit ben ik niet helemaal met je eens.
sommige valkjes moeten geknipt worden, ivm gedragsproblemen.
wel is het zaak dat er goed geknipt wordt.
bij mij is er nooit 1 valkje agressief geworden van het kortwieken. eerder rustiger.
als er goed geknipt wordt, dan kan een valkje nog gewoon vliegen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

patty_dordtse valkjes

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Christine

Als je goed knipt groeien de veren er na de rui weer aan!
Ik moet de vleugels van een valkje ook knippen dat bij mijn oppaskindje woont.
Want het meisje heeft schrik als Aïsha gaat vliegen dus dan moeten ze wel geknipt worden.

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

fbartie

3 april 2010, 11:39:17 #4 Last Edit: 5 april 2010, 10:59:46 by fbartie
l

Kimm

hoi bart,

dat zeg ik ook, het moet goed gedaan worden, dan kunnen ze nog vliegen.
bij jouw valkje is het niet goed gedaan en daarom heb jij denk ik er zo;n aversie tegen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

fbartie

Misschien is het dat wel. Trouwens echt spijtig van Pebbles. Het was blijkbaar een kort leventje.


Kimm

hoi bart,

ik denk het wel hoor. en dat snap ik ook heel erg goed. ik zou dat ook niet leuk vinden.
de eerste keer dat mijn valkje gewiekt werd, vond ik verschrikkelijk, maar toen ik zag wat het met hem deed, ging ik er anders tegenaan kijken. nu zijn ze niet meer gewiekt, omdat het niet meer nodig is.  ;)

ja inderdaad, erg spijtig van pebbles.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

fbartie

Dit is nu mijn valkje en echt fier ben ik erop. Zeker kwa karakter


Kimm

oh wat een mooi popje :D  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

carco

Toch kan ik het niet helemaal met Bart oneens zijn.

Ik kaart soms wel eens aan bij jongen die echt zo druk zijn dat ik het zelf beter vind ze eenmalig te kortwieken.

Maar ik heb dus ook een keer het tegenoversgestelde gehad.
Iemand wilde persé het kleintje geknipt hebben en ik vond het eigenlijk totaal niet nodig, maar goed toch maar gedaan :-\
Deze kleine werd niet agressief hoor, maar is daardoor wel drukker geworden ( in het begin althans) waarschijnlijk juist omdat hij niets meer kon.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Kimm

hoi caroline,

ja dan kan het ook nog zo zijn dat dat valkje gefrustreerd is geraakt.
je ziet ook vaak bij valkjes die gewiekt zijn, dat ze eerst helemaal van slag zijn.

ik wiek niet als het niet nodig is, dat vind ik zonde.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

channie

Mijn eerste valk heb ik gewiekt gekregen, maar was er snel van overtuigt dat het niet weer zou gaan gebeuren....
Ze woont hier samen met 3 honden en ze leeft niet in een kooi, dus ik vind dat ze zich zelf wel moet kunnen redden als een van de honden eens een dolle bui heeft :P

De honden talen niet naar de vogels, en ze zijn nooit alleen met de honden, maar je kan geen risico's nemen vind ik ;)

Peggel

Citaatde vleugel met bot en al afgeknipt had.


hoi Bart, dit heet leewieken, en is een definitieve ingreep, met gewoon kortwieken groeien de veren gewoon terug.

ik zal hier binnenkort ook alles weer moeten wieken, aangezien het al een paar is overkomen dat er 1 per ongeluk weg is gevlogen (gelukkig alles weer terug) met warm weer en dan is een klein ongelukje snel gebeurd als je even niet op tijd een raam dicht heb.

en als er mensen zijn die een jongen vogel willen wieken adviseer ik ze dit pas te doen als de vogel al een beetje spieren hebben opgebouwd en al goed kunnen landen.

gr.

valkchico

Hallo bart,

Natuurlijk hoort een vogel te vliegen en het liefst in een zo'n groot mogelijke kooi enz enz. Op het moment dat je een vogel als huisdier houd dan veranderd er wel wat aan die eigenschappen.
Ik knip enkel een paar veren van valkjes die ik verkocht heb aan mensen die daar bewust een keuze over hebben gemaakt. Over het algemeen heeft het niet eens zo zeer te maken met tam maken maar meer met de omstandigheden waar zo'n valkje gaat wonen ( veel kinderen die deuren open laten staan, gehandicapte mensen, andere niet tamme valken,  en zo zijn er nog wel meer redenen te verzinnen).
Maar ik ben er geen voorstander van, ik heb van mijzelf geen geknipte vogels en dat blijft ook zo! dus ik deel je mening dat het niet nodig is maar ik vind dat iedereen recht heeft op een eigen mening wat dat aangaat, en zolang het allemaal op de juiste manier gebeurd kan ik daar wel mee leven.

Gr Esther