Lang geleden - in Gevleugelde Vriendjes

Gestart door Paula, 2 april 2010, 14:20:44

« vorige - volgende »

*Manon*

Ook hier kom ik nog even terug voor het filmpje...
Goede berichten dat het goed gaat  :D :D :D

Ik merk ook dat de kakarikies badderen heerlijk vinden, maar mijn valkjes kijken er niet naar om... die vinden douchen weer heerlijk...  ;)

Liefs Manon

Paula

Chicco heeft 2x gedoucht en daarna wilde hij niet meer. Vandaar dat ik het badje in de kooi heb gezet.
Op een gegeven moment heb ik het badje weggehaald en er het deksel van een ronde ovenschaal met water erin gezet. Niet zo'n hoge rand, klein laagje water. Ook daar gaat hij niet in. Daarom het badje maar weer terug gezet met een spiegeltje erin. Maar ook dat trekt hem niet.
Vanmiddag heb ik hem weer even proberen te douchen met de plantenspuit, maar hij vindt het echt niet leuk meer. En dat terwijl hij de eerste keer er zo van genoot?!
Ik snap er niets van.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

*Manon*

aaaaaaaaaaahhhh je hebt er natuurlijk koud water in!!!!
:P :P :P :P :P :P :P :P  ;) ;)

Ik nam mijn valkjes wel eens mee onder de douche en dat vonden ze heerlijk!

Paula

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, dat is het ook niet!
Ik heb ook warm water gebruikt, dat aangenaam aanvoelde. Maar ook dat wil hij niet.
Daarbij, als ik ga douchen staat de temperatuur op ongeveer 40o. Lijkt me voor een valkje niet aangenaam.  ;)

*Manon*

Tis er dus wel eentje met gebruiksaanwijzing  ;D ;D ;D

Paula

Citaat van: *Manon* op  4 augustus 2010, 16:43:48
Tis er dus wel eentje met gebruiksaanwijzing  ;D ;D ;D

Ja, zeker weten.
Ik heb eerder in een berichtje geschreven hoe Chicco is:
Chicco is behoorlijk schrikachtig, ik kan hem niet met de volle hand vasthouden, hij vindt dat echt niet leuk.
Als hij uit de kooi is, wil hij alleen maar zitten, bij voorkeur op mijn schouder en doet verder helemaal niets.
Chicco is regelmatig chagarijnig, wil vaak niet kroelen. Sinds zo'n dag of 4 wilt hij helemaal niet meer gekroeld worden als hij uit de kooi is. In de kooi lukt het soms wel, door de tralies heen.
In de kooi schijnt hij zich beter op zijn gemak te voelen.

Ik probeer zoveel mogelijk met hem bezig te zijn als hij uit de kooi is. Spelen met mijn armband, trucjes doen, Chicco stukjes papier geven waarmee hij spelen kan. Maar hij speelt 10 seconden en dan is het over. Trucjes doet hij helemaal niet meer. Hij lijkt helemaal niet meer geïnteresseerd. Dan wil hij weer op mijn schouder 'zitten te zitten'.
Daarstraks ben ik weer even met hem bezig geweest met een balletje met een belletje erin. Hier begon hij héél voorzichtig een beetje mee te spelen. Maar je merkt dat hij vooral schrik heeft.

Hoe pak ik dit nu het beste aan dat hij zich ook buiten de kooi op zijn gemak voelt?
Alle tips zijn welkom!

Always look..

Caroline

Ik vind het best sneu te lezen dat Chicco niet is zoals je verwacht had dat hij zou zijn/worden.  :-\

Het met volle hand vasthouden vindt in principe geen enkele valk fijn maar persoonlijk doe ik dit al vanaf dat ze een paar weekjes oud zijn en nog in het blok zitten. Op dit manier vinden ze het niet fijn maar tollereren ze het wel op het moment ze naar de nieuwe baasjes verhuizen en adviseer die dan ook dit wel te blijven doen om het niet te verleren maar nogmaals, echt fijn gaan ze dit zelden vinden.

Het lekker op de schouder blijven zitten is denk is wel een beetje valkparkiet eigen. De meeste gaan hier ook lekker in mijn nek/op mijn schouder zitten. Zichzelf lekker poetsen, wat dutten of spelen met mijn oorbelletjes of ketting. Ik heb er bij zitten die terwijl ik de kooien voorzie van vers voer zo op mijn schouder meehobbelen maar .... ik heb ook valkjes die helemaal niet bij me willen zitten en gewoon lekker hun eigen ding doen als ze uit de kooi mogen, de ene gaat spelen, de ander zit zich te poetsen en weer een ander zit te slapen.  ;D Het echt trucjes doen/leren weet ik niet of dit echt voor valkjes is weggelegd, ik doe dit niet met mijn valkjes.  :-[  

Het buiten de kooi schrikachtig .... heeft hij misschien iets meegemaakt waardoor hij geschrokken is?? De Chicco die ik me herinner was niet bang of schrikachtig, wel kon hij inderdaad uren in mijn nek liggen als ik op de bank tv zat te kijken.

Ik denk dat hij zichzelf alleen maar op zijn gemak gaat voelen door hem vooral keer op keer weer buiten de kooi te laten.

Het douchen samen met jou .... 40 ° is inderdaad erg warm maar vergeet niet dat valkjes warmbloediger zijn dan ons, de mens. ALs wij ze moeten pappen moet de pap tussen 39/42 ° C zijn dus denk ik dat Chicco 40 ° douchewater ook wel aan kan, hij hoeft niet volledig onder de douche te staan, gewoon lekker meespetteren op een afstandje is al voldoende. En anders je douche voor Chicco 1 x in de week 2 graadjes kouder.  ;)

Ik hoop dat hij toch nog aan je verwachtingen gaat voldoen. Ik vind hem een lekker ding.  :-*

Groetjes van Caroline  
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Paula

Goh, Sanne, dat heb je snel in elkaar geknutseld! Leuk joh!  :D
Lief, dank je wel!  :-*

Aan alle 3 de lessen voldoen wij beiden!  ;)   :D
Ik neem aan dat valkjes ook in een pubertijd komen, net als de kakariki. Bij de kakariki kan dat vanaf ongeveer 6 maanden. Hoe is dat bij valkjes? Chicco is nu 4 1/2 maand. Lijkt me nog erg vroeg, of niet?

Verder is Chicco wel erg lief en gezellig aanwezig. Hij kwettert, fluit en af en toe klinkt het alsof hij zijn naam zegt. Dit kun je ook op het filmpje horen. Hij schreeuwt/roept helemaal niet.

*Manon*

Vergeleken bij een kakarikie is de valkparkiet eigenlijk een beetje suf  :-X

Een kakarikie zit geen moment stil, rent van hier naar daar en dan nog harder terug, kijkt overal, zit overal in... een valkparkiet kan ook wel druk zijn, maar op een heel andere manier, vaak zitten valkjes toch lekker bij je te dutten, sommigen willen niet bij je dutten die zitten liever op een afstandje de boel te observeren.

en ja ik heb ook valkjes er tussen zitten die ik niet mag kroelen... vandaag wel, maar morgen niet  ::) maar ik kan me voorstellen als je één valkje hebt dat je het je toch anders voorgesteld had nu die niet doet wat jij zo graag had gezien!

en misschien zit hij wel in de puberteit, mijn zazcha hier haalde ook echt het bloed onder mijn nagels weg... heeft ook een hele tijd geduurd en begon ook al vrij jong!

Succes ermee  :-*

Paula

Citaat van: Caroline op  4 augustus 2010, 23:29:37
Ik vind het best sneu te lezen dat Chicco niet is zoals je verwacht had dat hij zou zijn/worden.  :-\
Ik hoop dat hij toch nog aan je verwachtingen gaat voldoen. Ik vind hem een lekker ding.  :-*
Groetjes van Caroline

Daar geef ik je helemaal gelijk in, Caroline. Chicco is echt een heel lekker ding, absoluut! Het is niet dat Chicco niet is zoals ik verwacht had. Het gaat erom dat hij nu zo anders is dan een week of wat geleden.

Hij speelde heel gezellig buiten de kooi, speelde gezellig mee met de trucjes, kroelde volop en dat doet hij nu niet meer. Dat snap ik dus niet.
Er is niets gebeurd, niets veranderd. Ook wat betreft het schrikken, dat heeft hij van het begin af aan gehad. Ook daar weet ik niet van waar dat vanaf kan komen.

Chicco kan ook inderdaad lang bij me zitten, het liefst op mijn schouder. Maar als het wat later op de avond wordt (lees buiten schemering) dan klimt hij telkens op mijn hoofd. Op dat moment zet ik hem dan ook in zijn kooi, waar hij al vrij snel gaat slapen. En nu vanavond slaapt hij voor het eerst 's avonds met zijn koppie in de veren. Normaal zit hij met zijn koppie vooruit. Overdag zit hij wel als hij slaapt met zijn koppie in de veren.

Wat het douchen betreft: dat vind ik een beetje eng. We hebben ramen en een hele grote spiegel in de badkamer. Ik ben bang dat als Chicco het niet leuk vind en wegvliegt, hij tegen het raam of de spiegel aanvliegt.

Chicco met de volle hand vasthouden heb ik vanaf het moment dat ik hem heb, regelmatig gedaan. Maar hij wurmt en beweegt zoveel, dat ik bang ben dat hij zichzelf pijn doet om zich los te wurmen.
Misschien ben ik zelf wel 'te zacht, te voorzichtig', ik weet het niet.

Maar nogmaals: Chicco valt mij helemaal niet tegen, absoluut niet! Ik ben helemaal gek met hem en ben dol op zijn geluidjes. Hij is echt een schatje!

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Paula

Ik heb vroeger altijd valkjes gehad en ja, vergeleken bij de kakariki zijn valkjes .... uhum .... sulletjes  :-X . Maar op de een of andere manier veel vertederender.
Ze zijn op een bepaalde manier liever, zonder twijfel veel rustiger. Dat was ook de reden waarom ik graag weer een valkje wilde. En ik ben er dolblij mee.
Met Chicco kan ik meer dan ik met mijn andere valkparkieten kon. Mijn andere valkparkieten heb ik bv nooit kunnen kroelen; bij Chicco kan dat wel (tot voor kort dan toch ;) ) en ik hoop dat dat ook weer terug komt.
Ook de geluidjes die de valkparkiet maakt zijn 'leuker' dan het geluid van de kakariki: de fluitjes, het kwetteren en (ik hoop van harte dat het gaat lukken met Chicco) praten of wat daar op lijkt.
Ik weet nu meer van de valkparkiet dan ik toen wist. Ik had wel een boekje over de valkparkiet, maar ja, dat is algemeen. Ruim 4 jaar geleden is mijn laatste valkparkiet doodgegaan. Hij is 12 jaar geworden. Dat houd in dat het 16 jaar geleden is, dat ik een jonge valkparkiet in huis had. Ik weet echt niet meer hoe Iacco toen was. Daarbij was Iacco lang zo tam niet als Chicco is. Twee verschillende vogels en situaties dus.
Het is dus niet dat ik het mij anders voorgesteld had. Doordat Chicco al zo tam is, is het al heel wat meer dan ik gewend was.
Het punt is, dat Chicco nu op het moment zo anders is dan een paar weken geleden. Eerst volop spelen, nu niet meer. Veel kroelen, nu niet meer. Ook het douchen: Chicco heeft 2x gedoucht en hij zat echt te genieten (ik weet niet wie er meer genoot, Chicco of ik  :D ), maar ook dat wil hij niet meer.
En die dingen die snap ik dus niet.
Vandaar mijn vraag voor tips.
Misschien doe ik het wel verkeerd, wil ik teveel? te vaak? Of ligt het toch aan Chicco, dat hij bv in de pubertijd komt?

Maar boven alles: ik ben dolblij met Chicco!  ;)

Caroline

Even kort ik zit op de mini en dat typt niet makkelijk ...  ;)

Maar ik zat te denken, 4 1/2 maand is Chicco nu schreef je, dit is wel de leeftijd dat ze in de jeugdrui gaan .... misschien is dit wel wat zijn verandering veroorzaakt.

En ik zat terug te lezen en vond dat hij na je weekje van de 4-daagse erg was veranderd, kan er die week niks gebeurt zijn terwijl je zelf niet thuis. Misschien één van de kinderen hem los heeft gelaten en er iets is gebeurt wat hem onzeker heeft gemaakt buiten de kooi.

Ik weet het niet hoor, wil niemand beschuldigen, denk ook maar gewoon mee.  :) Ik vind het vreemd dat hij zo veranderd is ....

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

Ja ik snap je Paula,

Zou het ook opmerkend vinden wanneer je valkje zo veranderd in een korte tijd...

Ik kan je helaas geen tips geven... wat Caroline zegt... jeugdrui... ja zou ook een mogelijkheid kunnen zijn... sommige valkjes hebben er meer last van dan andere en zijn in die tijd wat knorrige  ;)

Ik hoop dat Chicco snel weer de oude wordt  :D

Groetjes!!