16 mei 2025, 00:21:48

Eitjes bij te jong koppel

Gestart door Jacky, 31 maart 2010, 15:40:21

« vorige - volgende »

Jacky

Onze valkjes Bailey en Angel hebben sinds afgelopen donderdag eitjes. Helaas zijn ze nog geen jaar en kan dit nest niet uitkomen.

Donderdag was nummer 1, zaterdag nummer 2 en gisteren nummer 3. Ze heeft weer een knik in de staart en ik verwacht morgen nummer 4.

Nu hadden we voor die tijd al nep eitjes gehaald, maar die zijn veel groter dan de eitjes die ze gelegt hebben. Je kunt het vergelijken met een ganzenei onder een kipje plaatsen.

Weet iemand waar ik goede eitjes kan kopen in de omgeving van Enschede of een goede internetwinkel? 

Ook zou ik graag tips willen vragen voor het omwisselen van de eitjes, kan dit zomaar?
Ook las ik ooit eens iets van een gaatje in de eieren prikken zodat de eitjes zich niet ontwikkelen, kan dit?

Ze hebben sepia en een mineraalblokje. Verder krijgen ze nu ook eivoer met een vleugje pap erdoor, voor de energie, kan ik hier nog wat aan toevoegen?

Groetjes Jacky

Rianne

Hoi,

je kunt bij de webwinkel van het forum nepeitjes bestellen:
http://www.valkparkiet.org/
Of idd een gaatje in het ei prikken, in de bolle kant.

Het omwisselen geeft geen problemen, ze zien het verschil echt niet. Ook al zouden de eitjes ietwat groter of kleiner zijn.
Ik denk dat je verder niet zoveel extra hoeft te doen, je doet al genoeg :)

Jacky

Hoi Rainne,

Dankjewel voor je antwoord.

Als ik een gaatje prik aan de bolle kant, kleven daar nog nadelen aan dan? Drogen de eitjes dan in of hoe werkt dat?

Ik ga even snuffelen in de webshop.

Groetjes Jacky

Jacky

Mijn man wil eigenlijk het koppel scheiden nadat ze de interesse in de eitjes verliezen, wat ik geen optie vindt,  omdat ze elkaar al roepen als de een op de kooi zit en de ander op de gordijnen.
Dit omdat ze dus nog te jong zijn voor daadwerkelijke jongen.

Kan het kwaad dat ze na dit nest toch nog een beginnen? Dan de eitjes weer vervangen?

Groetjes Jacky

Rianne

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar omdat het vlies in het ei ook stuk gaat, en er zuurstof bij is gekomen, ontwikkelt zich er vanaf dat moment geen leven meer in.

Scheiden zou ik zeker niet doen. Roepen is daar een gegarandeerd gevolg van! Ook is het gewoon zielig voor een koppel om zo uit elkaar gezet te worden, mits er een andere reden voor is natuurlijk (denk aan ziekte, medicijnen in water, etc).
Hoe oud zijn ze eigenlijk?

Peggel

ik neem aan dat je ook geen blok heb hangen?

ik hoop dat je snel de juiste maat nep eitjes heb, succes ermee ;)

Jacky

Hoi hoi,

De twee valkjes zijn van juni 2009. Twee heerlijke deugnieten die er erg vroeg bij zijn dus, al wipwapten ze al met een maand of drie, maar dit is nu toch echt serieus geworden ;)

We hebben inderdaad geen blok hangen. We hebben al wel rondgekeken naar een geschikt blok, omdat het ons wel leuk krijgt als ze jongen krijgen, maar die krijgen ze niet eerder dan dat ze jarig zijn geweest. (niet voor hun verjaardag hoor :D)

Bailey heeft alle bodembedekking aan de kant geschoven en zit heerlijk in het hoekje van de kooi. Angel wil ook wel broeden, maar je kunt van allebei nog merken dat het de eerste keer is.

Valk1969

Zou ze gewoon hun gang laten gaan met hun eerste nest. In principe zijn het vroege vogels. Laat in ieder geval aan paar maanden rust tussen een eventueel 2de nest dit jaar.

Broedblokken kan je ook zelf maken.

4 keer 25cm x 30cm houten plankjes van 15 mm dik (breedte x hoogte)
1 keer 23,5 x 23,5 cm (bodem)

Deksel mag iets groter zijn als 25 cm x 25 cm.

Peggel

waarom door laten gaan?

omdat het hun eerste nest is?
vind ikzelf geen rede ::)

ze hebben nog tig jaar om een nestje te laten komen, vogels in een/huis kooi is geen natuur dus kan je gewoon ingrijpen.

*Manon*

Hoe wil je dan ingrijpen Peggel?

Ik zou de eitjes niet laten ontwikkelen inderdaad, maar het neemt niet weg dat dit een goede oefening voor ze is!
Waarom zouden ze niet mogen broeden op de eitjes, er zit verder geen gevolg aan hé!

Het koppeltje scheiden zou ik ook niet doen.... ze zijn er gewoon vroeg bij.... niks aan te doen!
Ik vind het goed dat je dit nestje niet door laat gaan en laat ze gewoon lekker oefenen.

Knuffel voor de lieve schatjes  :-*

Peggel

naar mijn idee zijn valkjes (hier dan :o)
net konijnen, die behoeven geen oefening, dus hopelijk hebben ze snel nepeitjes binnen, ook die gaan een leven lang mee, want als je ze altijd hun gang laat gaan....  :o :o :o

*Manon*

Het is in ieder geval fijn, als je weet hoe ze broeden en of ze gaan broeden e.d. vind ik dan  ;)
Mochten ze straks echt voor een nestje gaan, dan weet je dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken en momenteel kun je er toch niks anders doen dan de eitjes vervangen voor neppertjes!

Succes!!

Jacky

Citaat van: *Manon* op 31 maart 2010, 18:55:14
Ik zou de eitjes niet laten ontwikkelen inderdaad, maar het neemt niet weg dat dit een goede oefening voor ze is!
Waarom zouden ze niet mogen broeden op de eitjes, er zit verder geen gevolg aan hé!

Het koppeltje scheiden zou ik ook niet doen.... ze zijn er gewoon vroeg bij.... niks aan te doen!
Ik vind het goed dat je dit nestje niet door laat gaan en laat ze gewoon lekker oefenen.

Knuffel voor de lieve schatjes  :-*

Daarom zat ik er ook aan te denken om er een gaatje in te prikken, dan hebben ze hun eigen eitjes en er kunnen dan toch geen jongen geboren worden. Tot ik in ieder geval de juiste nepperts heb gevonden, want daar moet een voorraadje van komen :D

@Valk1969:

Geloof me, mijn gevoel druist in om voor een dier te beslissen of haar eieren uit komen of niet. Alleen het idee al om die eitjes weg te moeten doen terwijl ze bevrucht kunnen zijn, is in mijn ogen zonde... Toch kies ik er voor om dit nestje op te offeren  om mijn mooie Bailey te kunnen houden, aangezien ze zich dood kunnen werken als ze zo jong zijn.

Dankje voor de tip van het broedhok :) Ik zal mijn vader eens vragen of die me kan helpen. Kan ik er meteen 2 maken, voor het verschonen.

Peggel

uiteraard is het ieder voor zich.

maar het moet toch niet zo zijn dat iedereen met 2 dieren (maak niet uit wat) maar gaat vermeerderen?

dus altijd kweken cq fokken maar bemoedigen wat in dit geval gelukkig niet zo is, vind ik niet positief.

maar dat is mijn ongezouten mening zeg ik dan, en heeft verder niet met deze topic te maken..

Rianne

Misschien een punt voor het discussie forum Peggel, idd niet iets voor in dit topic ;)