14 mei 2025, 18:31:35

agressief tijdens kweek

Gestart door kellytjuh, 1 april 2010, 16:50:59

« vorige - volgende »

kellytjuh

1 april 2010, 16:50:59 Last Edit: 1 april 2010, 18:15:51 by kellytjuh
Hallo,
Ik had een vraagje. Ik heb een tam valkje en dit is het eerste jaar dat ik met haar ben gaan kweken. De gekoppelde man is niet tam. Ze heeft nu 3 eitjes.

Maar nu mijn vraag. Elke keer als ik in het blok wil kijken begint ze erg te blazen en met haar kontje te zwaaien. Ik weet dat dit normaal broedgedrag is, maar ze valt me ook echt aan. Ze springt in de lucht en probeert me te bijten. Is dit ook normaal? Ze vertikt het gewoon echt om uit het blok te gaan zodat ik kan kijken of alles goed is. Als het mannetje in het blok zit is er niks aan de hand. Die gaat er rustig uit en zo kan ik makkelijk kijken. Opzich vindt ik het nu nog niet zo´n probleem. Ik ga gewoon een kijkje nemen als het mannetje in het blok zit. Maar straks als de jongen uit zijn gekomen moet ze toch echt soms even van het nest af. Ik wil de jongen tam maken en dus ook uit het blok gaan halen. En zodra de man aan het broeden is en mijn tamme valkje dus uit het blok is is er niks aan de hand ze stapt zo op mijn hand ik kan haar rustig aanraken ze laat het gewoon toe. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

M.v.g Kelly

bobbie

Hoi Kelly,

Ja hoor, heel herkenbaar ;D We zeggen wel eens: hoe tammer de vogel, des te feller ze zijn als ze een broedhok hebben. ::)

Succes, Nel :)

*Yvon

Hoi  hoi

Klopt helemaal wat Nel zegt.  :D
De tamste de felste en de wildste de makkelijkste.
Ons angstigste/wildste valkje kan ik zo opzij laten gaan en zelfs een beetje kroelen.
Gelukkig komt et met de tamheid wel weer goed als ze helemaal klaar zijn.  :D

Groetjessssssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Paula

Mijn ervaring (kweek met Kakariki) is dat ze er wel gewend aan raakt.
Ik weet niet of het met valkjes ongeveer hetzelfde gaat, maar tegen de tijd dat er jongen zijn, wordt de vogel wat makkelijker. Of dat nu is omdat ze aan het kijken inmiddels gewend zijn of merken dat er niets gebeurd?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)