3 mei 2025, 18:23:02

Goede kooi voor 5 Valkjes

Gestart door TwinkyenPico, 6 juni 2010, 21:14:08

« vorige - volgende »

TwinkyenPico

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe kooi voor 5 valkjes. We hebben nu een kamer volière maar die begint te roesten. Ook is het onderhouden van de kooi een ramp.

Nu hebben wij diverse volières gezien maar toch lijkt de kwaliteit tegen te vallen (net als diegeen die we nu hebben).
We hebben ook staan kijken bij RHR en Montana kooien. Enkele voordelen wat we hier van vonden zijn dat de eten en drinken bakjes van buitenaf te bereiken zijn en dat de kooien echt degelijk lijken.

Toch krijgen we bij diverse leveranciers onderhand nadelige berichten te horen van deze kooien. Ze zouden gebruik maken van giftige verven en ook zouden de tralies ervoor zorgen dat je niet goed de kooi in kan kijken. (Je wilt je vogels wel zien natuurlijk).

Toch als ik dit forum raadpleeg zie ik veel mensen gebruik maken van deze fabrikanten. Wat is jullie ervaring hiermee?

* De kooi moet makkelijk zijn in onderhoud en het verversen van eten/drinken
* Opvang bakjes zou handig zijn.
* De tralies onderin de kooi moeten verwijderd kunnen worden omdat onze valkjes graag op de grond lopen.
*De kooi moet groot genoeg zijn voor 5 valkjes en speeltjes (We hebben gekeken naar de aan geraden afmetingen op dit forum voor 4 valkjes (100x200x200) maar ik zie niet veel kooien die daarvoor in aanmerking komen).

Onze valkjes zijn vaak los en hebben buiten de kooi een vrij hangende schommel en een tafel met een java boom. Genoeg te doen, dus een speelplaats boven op de kooi si dus niet noodzakelijk.

Ik zou graag jullie meningen horen zodat wij geen verkeerde beslissing nemen !

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groetjes,
Stefan en Ernea
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Geo

de kooien met de afmeting 100x200x200 zijn over het algemeen kooien gemaakt van aluminium profielpanelen. weet niet of dat de bedoeling is. Deze kooien verdienen geen schoonheids prijs maar zijn wel degelijk, en uit tebreiden in de maat die je zelf verkiest.

Landiej

Er zijn ook gewoon Montana en RHR kooien in dit formaat hoor. Ze zijn alleen niet bepaald goedkoop. Ik heb zelf een Montana kooi en ben erg tevreden over de kwaliteit en het gebruiksgemak.
Er zit inderdaad een traliebodem in die verwijderd kan worden, wat volgens mij bij alle vergelijkbare kooien het geval is. De poedercoating is stevig en roest of bladdert niet. Ik kan me niet voorstellen dat Montana en RHR reclame maken met hun coating als deze slecht is voor vogels of mensen!
Opvangbakken worden meegeleverd, maar hoeven niet per se geplaatst te worden. Verder zijn de kooien van mooie zware kwaliteit.

De kooien zijn gewoon zoals elke andere kooi; ik zou niet weten waarom je er niet goed in zou kunnen kijken. Misschien dat een donkere kleur dat iets minder makkelijk maakt, maar volgens mij zijn je valkparkieten vaak genoeg los om ze uitgebreid te kunnen bekijken.

Hier enkele kooien die aan jouw eisenpakket voldoen, ik hoop dat je flink gespaard hebt! ;) :
http://www.petgoodies.nl/?page=catalog&view=product&product_id=58
http://www.petgoodies.nl/?page=catalog&view=product&product_id=282

Het leuke aan petgoodies is dat je er gelijk een leuk speelgoedpakket bij krijgt :)

TwinkyenPico

Geo en Landiej, bedankt voor de antwoorden.

We hebben nog even wat "google" onderzoek gedaan naar de bedrijven waar we geweest waren. Twee van hen waren van dezelfde familie die helaas genoeg fout op internet verschenen zijn. Helaas zijn we denk ik voor hun advies voor jan nop door half Nederland gereden.. Helaas, vergeten en weer verder informeren.

Alhoewel de kooien natuurlijk niet gratis zijn moet ik ook kijken waar we zelf aan begonnen zijn. We hebben er zelf voor gekozen om de nieuwe Valkjes te houden zodat we op 5 komen, dan weet je dat je ook moet kijken voor andere kooien. Ook gaat de kooi wel lang mee dus valt het over een grote periode nou ook wel weer mee.

We hebben echter 1 probleem. De ruimte die we hebben voor de kooi is max B160 x D80 (Zonder opvang randen). Zou dit echt te klein zijn?

Een andere vraag wat we graag nog willen stellen is over de tralie afstand. Wat is hier de maximale afstand voor? Ik lees veel verschillende antwoorden waaronder 17mm en 22mm.

Alvast bedankt en groetjes,
Stefan en Ernea
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Geo

Hallo,

De maat die je kwijt kan is te klein voor 5 valken.
je moet uitgaan van 1 m3 per koppel, dus daar kunnen
er 3 in :(
Tralie afstand zou ik voor 17mm gaan

Landiej

Is het misschien een idee om twee kooien te nemen ipv één hele grote? Dan ben je misschien ook wat flexibeler in het plaatsen ervan.

Cassie

9 juni 2010, 13:14:25 #6 Last Edit: 9 juni 2010, 13:44:16 by Cassie
Citaat van: Landiej op  8 juni 2010, 12:39:00
Er zijn ook gewoon Montana en RHR kooien in dit formaat hoor. Ze zijn alleen niet bepaald goedkoop. Ik heb zelf een Montana kooi en ben erg tevreden over de kwaliteit en het gebruiksgemak.
Er zit inderdaad een traliebodem in die verwijderd kan worden, wat volgens mij bij alle vergelijkbare kooien het geval is. De poedercoating is stevig en roest of bladdert niet. Ik kan me niet voorstellen dat Montana en RHR reclame maken met hun coating als deze slecht is voor vogels of mensen!
Opvangbakken worden meegeleverd, maar hoeven niet per se geplaatst te worden. Verder zijn de kooien van mooie zware kwaliteit.

De kooien zijn gewoon zoals elke andere kooi; ik zou niet weten waarom je er niet goed in zou kunnen kijken. Misschien dat een donkere kleur dat iets minder makkelijk maakt, maar volgens mij zijn je valkparkieten vaak genoeg los om ze uitgebreid te kunnen bekijken.

Hier enkele kooien die aan jouw eisenpakket voldoen, ik hoop dat je flink gespaard hebt! ;) :
http://www.petgoodies.nl/?page=catalog&view=product&product_id=58
http://www.petgoodies.nl/?page=catalog&view=product&product_id=282

Het leuke aan petgoodies is dat je er gelijk een leuk speelgoedpakket bij krijgt :)

Ik ben ook opzoek naar een hele grote kooi/ voliere voor binnenshuis, alleen ik wil graag even opmerken dat de tralie afstanden van de 2 kooien 30 mm zijn!

Dit lijkt me te groot voor een valkparkiet?

Weet iemand nog voliere's op het internet, die niet van RHR / Montana zijn? Zodat ik een betere keuze kan maken.

Ik ben ook wel in, voor een enorme kooi zelf vind ik de volgende erg mooi:

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/vogelkooien__papegaaien/verdere/162944

Maarja tralieafstand 23 mm :(

Verrandering: De voliere is voor 2 valkjes!

jeroenn

hallo cassie,

die kooi die jij bedoeld is heel mooi.
en zeker meer voor 2 valkparkieten ik zou er niet meer dan 4a5 valkjes in doen.
over de tralies afstand zou ik je niet druk maken mijn valkjes zitten ook in een papegaaienkooi en kunnen hun kopje er niet door heen doen.

ik weet wel dat caroline of Rianne (weet het niet zeker) dat haar valkjes hun kopje gewoon tussen de tralies doen voor een kroel.
dus het kan toch echt.

Cassie

Citaat van: jeroenn op  9 juni 2010, 19:49:56
hallo cassie,

die kooi die jij bedoeld is heel mooi.
en zeker meer voor 2 valkparkieten ik zou er niet meer dan 4a5 valkjes in doen.
over de tralies afstand zou ik je niet druk maken mijn valkjes zitten ook in een papegaaienkooi en kunnen hun kopje er niet door heen doen.

ik weet wel dat caroline of Rianne (weet het niet zeker) dat haar valkjes hun kopje gewoon tussen de tralies doen voor een kroel.
dus het kan toch echt.

Op de site kan ik vinden, dat de maximale afstand tussen de spijlen 20 mm mag zijn, ik neem aan dat dat geen onzin is, en ze daarmee het maximale bedoelen!

Maarja als dit niet schadelijk is, vind ik dit echt een geweldige kooi!

jeroenn

het kan altijd gebeuren.
kijk ook een bij dierenvilla.nl daar staan ook mooie kooien daar heb ik mijn kooi ook vandaan.