20 april 2024, 05:25:56

Gerafelde veren

Gestart door Valerie, 30 maart 2010, 18:24:08

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi hoi,

Weer lang geleden... Helaas kom ik dit keer niet met een positief berichtje.
Ik ben vanochtend met Happy naar de dierenarts geweest.
Hij heeft al enkele maanden een lelijk verenpak. Zijn veertjes lijken gerafeld.
Na een vitaminenkuur (misschien dat ie niet goed door de rui kwam) kwam er geen verbetering.
Beginm van de middag heb ik besloten hem te pakken en in een vervoersmandje te doen. Mee naar binnen genomen in het licht zag ik een en ander wat me zorgen baarde. Kale streep over zijn borstbeen, kleine kale plekjes op de rug en de veertjes ontzettend dun op rug en borst en erg lelijk gerafeld.
Ik ben meteen met hem naar de DA gelopen om te laten kijken. Zij heeft wel ervaring met vogels, maar niet zoals de bekende vogelartsen. Een bezoekje aan Amersfoort wilde ik Happy nog niet aandoen.
Ze heeft hem grondig bekeken en een paar kleine veertjes getrokken en deze onder de microscoop bekeken. Ze kon overduidelijk zien hoe de veertjes gerafeld zijn. De aanzet van de veertjes zijn goed, maar de uiteinden rafelen.
Op plukken vond ze het niet lijken. Echter een besmettelijke aandoening is ook uitgesloten, daar alle andere vogels perfekt in de veren zitten.
Zij dacht aan een erfelijke afwijking in de veren zelf of een virus.
Is er iemand onder jullie die hier ervaring mee heeft. Foto's heb ik niet. Ik laat hem nu even met rust, na de stress van vanmiddag.
Hij heeft een druppel in de nek gekregen van stronghold (is tegen alle soorten parasieten ed).
Wel is er voor de vogels een beste verandering gebeurd. Ze zitten met 5 in een aria ferplast voliere en echt vliegen zit er dus niet bij. Ze hebben, na onze verhuis, nog steeds geen eigen stekkie.
Ik heb hem in een kleinere kooi naast de andere gezet, om te kijken hoe hij evolueert.
Omdat ik me niet helemaal zeker voel, vraag ik jullie even mee te denken.
Ik kan verder geen info vinden over gerafelde veertjes.
Wie weet raad?



bobbie

Hoi Valerie,

Dat is zeker een tijd geleden. :D Leuk weer iets van je te lezen. Alleen het onderwerp is niet zo leuk natuurlijk :-\

Ik weet dat Monique (Monky) dezelfde ervaring heeft zoals jij deze beschrijft. Misschien kan je een PB naar haar sturen. Zij kan je wellicht wegwijs maken.

succes ermee, Nel :)

Valerie

Dankje Nel!  :-*

Ik ga d'r zo PMen.



Paula

Op internet vond ik deze afbeelding van veren aangetast door de vedermijt:
 
Maar als de andere vogels geen 'klachten' hebben, zal het dat waarschijnlijk ook niet zijn. Ik neem aan dat de dierenarts het anders toch ook wel gezien zou hebben.

Ik vind wel dat de voliere te klein is voor 5 vogels. Misschien zou dat een (achterliggende) oorzaak kunnen zijn?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Caroline

Hey Val ....

Toevallig dacht dat bij Monique Disa haar veertjes zelf plukt tijdens het poetsen, ze heeft er alles aan gedaan en soms is er enige verbetering, soms ook niet.

Op zich lijkt me dit - jouw verhaal lezend - ook best mogelijk, zeker omdat de valkjes zoals je zelf als schrijft enorm terug zijn gegaan in comfort, van een buitenvolière zitten ze nu met zijn 5-jes in een (te) kleine kamervolière waar ze niet uit mogen in een vrij donkere schuur of iets dergelijks begrijp ik uit je volgende tekst, je nam Happy mee naar binnen om in het licht beter te kunnen kijken.

Grote kans dus dat Happy zich plukt uit verveling of stress.  :-\

Hopelijk treedt er snel een verbetering op in zijn verenkostuumpje en kunnen ze snel beschikken over een fijne nieuwe buitenvoíère.  :D

Sterkte ermee.

PS. al helemaal gewend in jullie nieuwe huisje??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Valerie

Citaat van: Paula op 30 maart 2010, 20:16:15
Op internet vond ik deze afbeelding van veren aangetast door de vedermijt:
 
Maar als de andere vogels geen 'klachten' hebben, zal het dat waarschijnlijk ook niet zijn. Ik neem aan dat de dierenarts het anders toch ook wel gezien zou hebben.

Ik vind wel dat de voliere te klein is voor 5 vogels. Misschien zou dat een (achterliggende) oorzaak kunnen zijn?


Hoi Paula,

Dat is de reden waarom ik dat er bij gezet heb. Ik ben zelf ook niet blij met die (te kleine) kamervoliere. Ik had gehoopt alles eerder voor mekaar te hebben, maar helaas.

Caroline, het is niet donker, maar ook geen fel licht. Er hangt een TL met tijdsklok bij de kooien. En er komt licht vanuit de buitendeur. Maar dat geeft nog niet zo veel licht als buiten of in onze woonkamer bij vol licht.

De veren zien er niet uit als op foto. Het is meer rafelig, slordig. Ook weer niet zoals destijds bij Ricky, toen die alleen zat. Dat zag er heel anders uit.
Ik heb al zitten opmeten vandaag, maar ik heb geen plek voor nog een kamervoliere.  :-\
Af en toe, als ik alleen ben, geef ik ze wel eens de gelegenheid in de garage te vliegen. Maar ze komen er niet altijd uit.
Ik houd het goed in de gaten. Zag al op de site dat er een vogelarts in de buurt van mijn werk is. Mocht het niet beteren..



Monky

Hey Valerie,

Ik heb je een IM gestuurd.

Groetjes,
Monky

Valerie

Citaat van: Monky op 30 maart 2010, 22:34:49
Hey Valerie,

Ik heb je een IM gestuurd.

Groetjes,
Monky


Heb het gezien.  :-*

Valerie



Valerie

30 maart 2010, 22:45:45 #8 Last Edit: 30 maart 2010, 22:48:09 by Valerie
Ik probeer morgenavond (als ik op tijd thuis ben, tot uurtje of 8 werken) wel wat foto's te maken. Maar het ziet er exact hetzelfde uit als Disa van Monique. in dit topic



Rianne

Bij Monique's valkje was het een voedingsstoffen tekort, als ik het goed begrijp? Hoe zit het bij jou dan? En krijgen ze genoeg (zon)licht?

Caroline

Dat laatste zat ik ook aan te denken, Rianne.

Alleen een tl verlichting is niet voldoende, in deze ruimte moet minimaal true-light lampen hangen.

Elke levend wezen/plant heeft daglicht nodig.  ::)

Zelf heb ik mijn kweekkamer ook in een aangrenzende verbouwde schuur, hierin zitten 2 ramen en dan nog heb ik alle (3 stuks) tv-buizen voor speciale bird-lampen (=truelight) vervangen.

Is het eigenlijk wel de bedoeling, Valerie, dat de valkjes nog wel een buitenvolière krijgen??

Ik vind het eerlijk gezegd ook best wel zielig, 5 valkjes in een aria kooi (55x65) in een garage met tl lamp en waar ze nagenoeg niet uit mogen ....  :-\

Ik heb zelf 2 van die kamervolières in de garage staan, gedemonteerd omdat ik het ondingen vind met die dakjes, zelf met een lamp erin - die ik er zelf in had gemaakt - is het nog donker in die kooien. In het verleden had ik er 4 grasjes in en zelfs dan vind ik het nog te klein omdat ze allemaal boven willen zitten.  :-\
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Valerie

Hoi hoi,

Ik dacht dat dit forum niet bedoeld was om mensen te veroordelen? Hier ben ik wel in teleurgesteld. Ik kom hier om raad en niet om aangevallen te worden. Denken jullie dat ik me bij deze situatie lekker voel? Dan kwam ik hier echt niet om raad vragen hoor.
Tuurlijk is het de bedoeling dat de vogels meer ruimte krijgen.
Vorig jaar heb ik hier een topic over aangemaakt met vraag tot advies omdat ze hier een langere tijd in kleinere kooien zouden zitten. Ik heb daar nooit reactie opgekregen.  :(

Ik durf haast geen foto meer plaatsen, dus het wordt een iets kleinere.
En Happy eet wel goed. Dat heb ik al kunnen merken aan de gepelde zaadjes.



Wat het licht betreft, er komt wel degelijk daglicht naar binnen (raam in de deur, waar de kooien vlak bij staan). En bij mooi weer zet ik de kooien buiten onder mijn toezicht.

Zo heel groot was de buitenvoliere in Deventer ook weer niet, hoor.

Graag nu wat vriendelijker advies, want ik voel me echt niet lekker bij aanvallende reacties.



Paula

31 maart 2010, 22:59:29 #12 Last Edit: 31 maart 2010, 23:01:43 by Paula
Het is denk ik geen kwestie van veroordelen of aanvallen, Valerie.
Jij komt hier met een vraag en legt de situatie uit en hoopt dat wij je advies kunnen geven.
Het is te verwachten dat mensen opmerken dat de kooi eigenlijk veel te klein is voor dit aantal valkjes. Dat vind jij tenslotte zelf ook. Ook de omstandigheden, zoals het licht en weinig uit de kooi kunnen is niet optimaal.
Het zou goed kunnen dat dit alles bij elkaar teveel stress oplevert voor Happy en dat dat zijn weerslag heeft op zijn verenpak. Ik zelf denk dat dit wel eens de reden zou kunnen zijn.
Je geeft aan dat je niet genoeg ruimte hebt voor nog een kamervoliere. Maar kun je deze voliere niet vervangen voor een groter maat kamervoliere zoals de Ferplast Duetto of Mito? Deze zijn 1,20 bij 75 en 1.70 hoog. Dat neemt minder plaats in dan 2 kamervolieres en de vogels hebben toch wat meer ruimte. Misschien kun je zo'n voliere tijdelijk lenen bij iemand?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Valerie

Hoi Paula,

Ik doelde eigenlijk op deze vraag van Caroline: Is het eigenlijk wel de bedoeling, Valerie, dat de valkjes nog wel een buitenvolière krijgen??
Dit vond ik behoorlijk kwetsend.
Het zou oorspronkelijk de bedoeling zijn geweest dat ze een ruime vogelkamer kregen met voldoende ramen en een watervoorziening etc... Ik heb een offerte van aanbouw thuis liggen (voor achter de garage. Maar de uiteindelijke binnenruimte die ik zou overhouden zou iets meer dan 3 meter bij 2 zijn. En dan geen buitenvoliere. Dat heb ik dus afgeslagen omdat ik dat een kruiphok vond, zonder voliere.
Nu moet er dus weer wat anders gezocht worden en en zijn Han en ik het eens dat er toch beter opnieuw een buitenvoliere komt. Ik heb geen mogelijkheid tot buitenvoliere aan de garage. We zouden dan de toegang vanaf de tuin naar de garage verliezen. De hele indeling is anders dan in Deventer.
Dat is de reden waarom ze nog steeds in de garage zitten.
In de komende weekjes gaan Han en ik kijken wat we verder met de tuin gaan doen. Achter is een groot stuk (wat groentetuin was) en daar zou ruimte voor voliere zijn. Het enige probleem is het binnenhok. Schuren zat, maar in de winter vriest het erin en in de zomer is het daar 40-50 graden. Dus er moet letterlijk gebouwd worden. En de voliere moet beter beschermd als in Deventer. Er lopen wel eens katten door de tuin en ik hoor vaak buizerd rondvliegen en er zitten veel kraaien in de buurt. Dat alles maakt het niet eenvoudig. Dus een ruimte komt er zeker.
Maar misschien dat ik idd de aria maar omruil voor een grotere kamervoliere, als ik deze vind. Want ik heb al eerder zitten zoeken.
Weet ik meteen wat ik voor mijn verjaardag wil...



Valerie

Ik heb op Marktplaats een kooi gezien, die ik best wel zie zitten...
Maar hij neemt behoorlijk ruimte in beslag en probleem is dat ik Ricky absoluut niet bij de valkjes in kan zetten.
Han gaat straks even mee kijken in de garage wat de mogelijkheden zijn.
Het is volgende kooi:



Hij staat in Utrecht, heeft bijna 1000 € gekost. Geen idee wat hij nu nog waard is (nog geen jaar oud). Hoogste bod is aan de lage kant.
Hij is 2 m breed, 80 cm diep en hoogste punt net geen 2 m.
Hij schijnt op wieltjes te zijn.
Wat denken jullie?